SS Cygni i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
lacrits68
Posts: 17
Joined: 2012-12-13 07:13:54
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: SS Cygni i utbrott

Post by lacrits68 »

hej!

För den som inte riktigt vet...hur och med vad övervakar man sånähär krabater? :) Hur får man resultat och hur redovisar man det?

//Janne
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by ThomasK »

lacrits68 wrote:hej!

För den som inte riktigt vet...hur och med vad övervakar man sånähär krabater? :) Hur får man resultat och hur redovisar man det?

//Janne
Riktigt kort så letar man först upp målstjärnan, SS Cygni i detta fall, på himmeln med lämpligt instrument. När man säkert identifierat att man ser rätt stjärna använder man stjärnkartor med jämförstjärnor med känd ljusstyrka som man jämför målstjärnan med och med vars hjälp man uppskattar dess magnitud. För observationen behöver man notera 2 saker, tidpunkten och stjärnans magnitud. Rapporterar gör man sen lämpligt till SVO (http://var.astronet.se). Här behöver du en inloggning som du kan få genom mig.

En lite längre nybörjarguide av Robin Andersson finns under Publikationer i SVO:s meny. Den amerikanska variabelorganisationen AAVSO (http://www.aavso.org) har också en hel del material och guider om hur man kommer igång.

Kartor är en väsentlig del för att kunna lyckas. I Robins guide står hur man via SVO kan plotta kartor. Länkarna till kartor i SVO använder i sin tur AAVSO:s mer flexibla "Variable Star Plotter" som nås på http://www.aavso.org/vsp
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by wilt »

Hej Janne!

Man kan obsa visuellt eller digitalt. I korthet:

visuellt går det till så att man ställer in den variabla stjärnan i synfältet och jämför dess ljusstyrka med stjärnor med känd och konstant ljusstyrka. Till sin hjälp har man kartor som hämtas från AAVSOs kartdatabas. Säg att den variabla stjärnan ser ut att vara lite ljusstarkare än en jämförelsestjärna som anges till 9.6 men mycket ljussvagare än en som anges till 8.9. Då kanske man uppskattar dess ljusstyrka till 9.5. Med den här visuella metoden kan man få en noggrannhet på cirka en tiondels magnitud. För mer information: ställ gärna fler frågor här på Astronet och/eller kolla in AAVSOs visuella manual.

digitalt går det till så att man fotograferar den variabla stjärnan och mäter dess ljusstyrka relativt ett antal jämförelsestjärnor. I princip är det alltså samma metod som när man observerar visuellt, men det finns ett antal saker som gör det digitala arbetssättet både noggrannare och lite mer komplicerat. Helst bör man använda CCD-kamera med fotometriska filter (SAAF, Svensk Amatörastronomisk Förening, har sådana för gratis utlåning om du vill prova på!), men det går även att använda DSLR-kamera. Jag brukar använda VPHOT för att mäta mina digitala observationer. Här finns det en massa finlir som jag inte går in på här. För mer information: ställ gärna fler frågor här på Astronet och/eller kolla in AAVSOs CCDmanual.

Observationerna rapporterar man dels till den svenska databasen SVO, dels till den internationella som drivs i AAVSOs regi. Det är när observationerna lämnar din byrålåda eller din hårddisk och blir öppet arkiverade, som de blir mer värdefulla; de kan då användas av såväl amatörastronomer som av professionella astronomer för att förstå hur - och i förlängningen varför - en stjärna varierat i ljusstyrka.

I Sverige är vi ett gäng som håller på med variabla stjärnor. Vi träffas ibland (Göteborg 2013, Göteborg 2012) och SVO är navet i vår verksamhet. Vi har en variabelbulletin. Vi observerar både visuellt och digitalt, det sistnämnda både med egna teleskop och med fjärrstyrda teleskop som iTelescope.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

22 september 2013:

Dvärgnovan SS Cygni är nu åter i utbrott.

m v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Åter dags för utbrott hos SS Cyg. Igår kväll (2013 Nov 4.83 UT) var stjärnan av magnitud 10.6 och snabbt ljusnande (referens: AAVSO). Ikväll kan man gissa att magnituden kommer att ligga kring 8.5.

mvh
Hans Bengtsson
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Ramsey »

Jag dristade mig att titta på SS Cyg häromdan (den är inte i utbrott just nu). Upptäckte att sekvensen på min AAVSO-karta från år 2012 inte längre matchar nuvarande AAVSO-karta rykande färsk från webben. Bl a har en jämförelsestjärna på 12.1 i närheten av variabeln försvunnit och en 12.3 har tillkommit på ett annat ställe. Försökte hitta historik för när AAVSOs kartor uppdaterats, men hittade inget. Det vore såklart fint om man kunde få en påminnelse från AAVSO när uppdateringar sker. Är det något som finns idag och var hittar man det?
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by wilt »

Listor över reviderade kartor brukar dyka upp i nyhetsflödet på AAVSOs webb ungefär kvartalsvis. Här finns de senaste årens uppdateringar samlade.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Ramsey »

Tack Gustav, nu kan jag hålla kartpärmen uppdaterad.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

SS Cygni är nu (28 mars 2014) åter i utbrott. Kan observeras redan med hyggligt stora fältkikare.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Nu är SS Cyg åter i utbrott (18 maj 2014).

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by wilt »

SS Cygni är i utbrott, tidigare i kväll skattade jag den till 8.3.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by ThomasK »

Utbrottet pågår fortfarande, skattade SS Cygni till 8.4 igår natt. Tack för tipset Gustav.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Kan meddela att SS Cygni nu (7 september) har ett nytt utbrott.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: SS Cygni i utbrott

Post by mikaelanderlund »

Spännande , då ska jag göra en observation när det klarnar upp.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SS Cygni i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

SS Cyg är åter i utbrott (24 oktober). För några timmar sedan hade den hunnit ljusna till visuell magnitud 11.2.

M v h
Hans Bengtsson