Program variabelträff

Studier av variabler, metoder och fotometri.
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Program variabelträff

Post by chrisastro64 »

Jag tänkte att lägga ut en ny tråd eftersom jag inte var säkert att alla hade sett mitt förslag till ett program för den kommande variabel möte i GBG.

Här lägga jag ut länken igen:

http://www.variablestarsweden.se/gbgtraff.html

Johan Warell kommer att lägga ut länken från SAAFs sidor.

Det är bara ett förslag så kom gärna med synpunkter här i forumet eller via mobil:

073 8201263

Synd att månen är så nära SN 2012 aw!

Hälsningar,

Chris
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by wilt »

Jag pratar gärna lite variabelhistoria tillsammans med Hans!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by wilt »

En annan sak jag är nyfiken på att diskutera är något som man kanske kunde kalla för "analys" eller något. Vi gör en massa observationer, men vad gör vi med dem? Thomas Karlsson har gjort fina insatser på området med sina analyser av miror, och jag undrar om fler i SVO-gänget är intresserade av att göra något mer i den vägen, för att liksom summera ihop vunna resulat för en del stjärnor vi observerar.

Det kan kanske kopplas till diskussionerna om ett program. Om vi har ett program med stjärnor vi observerar kan man även tänka sig att man följer upp gjorda observationer av programstjärnor och analyserar dessa. Det skulle till exempel kunna leda till artiklar vi kan försöka få in i JAAVSO eller OEJV.

Bara en tanke.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Program variabelträff

Post by Robin Andersson »

Jag är jättesugen på analys! Jag läser en kurs i fourier-analys dessutom om 2 år vilket kanske kan komma till nytta :green:
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by ThomasK »

Bra idé för diskussion Gustav, hur kan vi använda och presentera vårt data som mödosamt samlats in för en vidare publik. Jag har ju lagt upp en del analyser på SVO och här på Astronet, men de får ju knappast nån vidare spridning.

Chris och Hans, är allting klart runt lokalen med nycklar och larmkoder?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Program variabelträff

Post by Hans Bengtsson »

Om jag förstått saken rätt så har Chris koll på detta med lokaler och nycklar. För min del har mars varit rätt besvärlig med långvarigt ryggskott och influensa och det ena med det andra. Kunde inte vara med på föredraget om kolstjärnor då jag hade tänkt höra mig för om nycklar och larm osv.

Chris:
Har du koll på de praktiska sakerna kring mötet? Bara så att inga viktiga saker faller mellan stolarna.

M v h
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Program variabelträff

Post by jwarell »

Ska bli kul det här! Jag har lagt upp en länk till programmet på SAAF:s förstasida.

Är med under lördagen och diskuterar gärna fotometri och analys och standardiserade rutiner för detta, även automatiserade observationer. Dock gör jag mycket sparsamt med variabelobservationer för tillfället... Jag kan nämna några ord om SAAF:s verksamhet och vi kan ha en diskussion om hur vi kan stärka bland annat variabelobserverandet i landet.

Mvh Johan W
Ordf. SAAF
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Program variabelträff

Post by jwarell »

jwarell wrote:Ska bli kul det här! Jag har lagt upp en länk till programmet på SAAF:s förstasida.

Är med under lördagen och diskuterar gärna fotometri och analys och standardiserade rutiner för detta, även automatiserade observationer. Dock gör jag mycket sparsamt med variabelobservationer för tillfället... Jag kan nämna några ord om SAAF:s verksamhet och vi kan ha en diskussion om hur vi kan stärka bland annat variabelobserverandet i landet.

Mvh Johan W
Ordf. SAAF

Vi får förstås inte glömma bort variabelhandledningen heller, den verkar ha gått i stå (?). Vore kul om den fick nytt liv igen, den är ju vad jag kan se i stort sett klar och vi borde kunna klubba vem som gör vad med det sista som återstår för att kunna börja produktionen.

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by Timaoes »

Jag tänkte också dyka upp på observatoriet i samband med träffen. Jag har löfte från GAK att kika på en del arkivmaterial och det slog mig att jag kunde passa på när det ändå är trevligt folk i huset. Sen lyssnar jag gärna på Gustav och Hans dragning om det historiska. Räcker det att anmäla sig så här eller behöver man göra en mer fomell anmälan?

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Program variabelträff

Post by Hans Bengtsson »

Det är bara att komma till mötet, inga formaliteter. Hoppas så många som möjligt dyker upp! Alla är lika välkomna.

På observatoriet finns ju mycket av Erik Holmbergs efterlämnade material, en hel del som nog är rätt svårt att hitta på annat sätt.

M v h
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by Timaoes »

Perfekt! Då ses vi där.

/Johan
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: Program variabelträff

Post by Ramsey »

Jag kommer tyvärr inte närvara på variabelmötet. Det blir lite för långt att åka för mig. Det vore ändå intressant att kunna ta del av vad som sägs. Finns det någon möjlighet att föreviga åtminstone föredragen med ljudinspelning? Får hoppas det blir fler tillfällen för variabelmöte framöver.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by Tompa »

Jag ska försöka hålla min kalender ren inför nästa variabelträff, det är som det är när man lovat bort sig... Ett ödmjukt önskemål är att datum för nästa träff spikas tidigt.

Nu tror och hoppas jag, i vilket fall som helst, att detta möte blir väldokumenterat, så att man kan "vara med i efterhand" :)

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by chrisastro64 »

Bra att alla har läst programmet för nästa vecka.

Det blir inte så formellt - jag lovar! Men det bra att ha någonslags struktur när folk åker långt!

Vi kan självklart lägga in någonting on variabel guiden- glömde att skriva om det!

Jag återkommer snart.

Hälsningar,

Chris
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by chrisastro64 »

Nu verkar som allting är klart för lördag med lokalen osv

Jag träffar Christian kl 0900 på observatoriet- siktar mot att börja kl 0930 ungefär.

Skall försöker fixa lite fikar.

Vet inte hur många dyker upp - vi får väl se!

Återkommer imorgon,

Hälsningar,

Chris
073 8201263