Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Ljuset håller på att ta över på mina breddgrader, ingen idé att försöka sig på annat än variabler. Det funkar bra så länge solen är mer än 10 grader under horisonten, det vill säga i ungefär en vecka till...
Våra bortglömda miror har blivit (över)observerade de sista nätterna av mig, men det är lite kul att "punktmarkera" dem, särskilt de som ligger nära max.
Jag fotade Bn V02 och Bn V03, tyvärr utan resultat. Det syns inget på bilderna. För Bn V04 fick jag en positiv obs med 14,6 V, Tycho2 som jämförelsestjärnor. Den första hittills, verkar det som.
Till säsongsstarten i augusti har jag tänkt mig att kolla av GO Lac för att kunna ringa in primärminima. Har vi något annat på gång?

Snart blir det iTelescope för hela slanten :geek:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Tompa wrote:Har vi något annat på gång?
Vi har ju LD 323, som vi börjar få visst grepp om, men som gärna bör obsas någon säsong till.
ld323.png
ld323.png (83.33 KiB) Viewed 21475 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Ja, demensen kommer tidigt nu för tiden. :green:
Den har jag helt glömt... Nu blir den med om det blir klart i natt.
Undrar om vi inte skulle ha en "projektsida" på wikin, där vi bara radar upp vad vi har på gång. Det blir ju lätt lite rörigt i forumet. Och i min skalle...

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Bra idé med en projektsida där man följer upp och dokumenterar pågående projekt.

Dessutom: en tråd här på Astronet där man tipsar om intressanta variabler, det kan vara någon favoritvariabel eller objekt som man snubblat på i något sammanhang och som verkar spännande. Potentiella obsprojekt, helt enkelt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Tompa wrote:Har vi något annat på gång?
Säsongens förmörkelse hos EE Cep kan vara intressant att följa.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Jag har skrivit lite om Harvards DASCH-projekt tidigare, men det tåls att nämnas igen. Det man håller på med är att skanna in och mäta magnituden på alla stjärnor på alla fotografiska plåtar i Harvard observatorys mycket omfångsrika samling plåtar. Samlingen innehåller plåtar över hela stjärnhimmeln från 1885 till 1992. Hittills har man hunnit med att skanna ca 12% av plåtarna vilket motsvarar 95000 stycken och på dem har gjort 5.8 miljarder magnitudmätningar. Nyligen släpptes datarelease 4 (av planerade 12) för publik access. Det här är en verklig guldgruva för den variabelintresserade.

Jag har hittat 8 av våra 50 bortglömda miror i det hittills publicerade materialet (UZ Cam, XY Cyg, V462 Cyg, AN Dra, WX Her, V393 Her, EQ Lyr och ER Lyr) och lyckats identifiera 139 maxima i DASCH-materialet för dessa stjärnor. För AN Dra, WX Her, V393 Her och EQ Lyr fanns väldigt lite data sen tidigare och det har nu gått att förlänga deras historia bakåt. De nya maxima jag hittat finns inlagda på Wikin
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Detta är ju, som du skriver, en guldgruva. Har du gått igenom alla 50+25 bortglömda mirorna och kollat om de finns med?

Edit:
Jag ser längst ner på Wiki-sidan med de bortglömda mirorna att sidan har visats 354175 gånger! Kan det stämma? Eller syftar det på hela Astronet-wikin?

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Detta är ju, som du skriver, en guldgruva. Har du gått igenom alla 50+25 bortglömda mirorna och kollat om de finns med?

Edit:
Jag ser längst ner på Wiki-sidan med de bortglömda mirorna att sidan har visats 354175 gånger! Kan det stämma? Eller syftar det på hela Astronet-wikin?

M v h
Hans Bengtsson
Hmm... väldigt många visningar, men räknaren verkar vara individuell för de olika wiki-sidorna. Just nu finns stjärnor med galaktisk latitud större än +30 med + Keplerfältet med i DASCH. Jag tror inte några mer av de 50 finns just nu. De 25 nya mirorna har jag inte undersökt. Just nu håller jag på att gå igenom stjärnorna som är med i min databas över miramaxima. Men det kommer ett par datareleaser per år tills hela himmeln ska vara täckt 2017, så resten kommer efter hand.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

En rätt fascinerande sak med DASCH är att man kan klicka på vilken obs som helst i ljuskurvan, och genast få upp det aktuella fotografiet! Det finns nog massor av intressanta saker att upptäcka på dessa bilder, för den som ger sig tid att gå igenom materialet i detalj.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Nu finns äntligen artikeln om 50 bortglömda miror publicerad som en preprint på AAVSO. Finns att läsa på https://www.aavso.org/apps/jaavso" onclick="window.open(this.href);return false;
Projektet har ju pågått sedan 2012 och vi redovisar i artikeln resultaten projektet så långt, bokstavligt talat 1000-talet uppgifter om de här stjärnorna. Arbetet med artikeln började i maj och efter att grundtexten var klar har den cirkulerat bland deltagarna för rättningar kommentarer och kompletteringar. I augusti skickades den till The Journal of the American Association of Variable Star Observers, där den granskats i en peer-review process och där några ytterligare kompletteringar fick göras. Slutligen har den fått en snygg redigering av redaktionen på JAAVSO innan den nu släppts.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by timokarhula »

:good:

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Roligt ... minst sagt!

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Nu ska vi suga åt oss lite beröm som redan har hunnit inkomma. Andrew Pearce, välkänd variabelveteran, skriver:

"I'd also like to highlight and recommend a current JAAVSO paper entitled "50 forgotten Miras" by Thomas Karlsson, Hans Bengtsson, Tomas Wikander, Gustav Holmberg, Robert Wahlström and Chris Allen. This is a fantastic piece of work by members of the Variable star section of the Association of Swedish Amateur Astronomers (SAAF/V) and demonstrates that there are a lot of LPV's to follow and it's only through the diligence of observers to follow these targets over prolonged periods can we establish their basic properties and parameters. The group was also able to provide corrections to existing GCVS data as well as show period changes on certain stars. The paper is currently available on the JAAVSO web page."

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Björn »

:good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Katarina H »

Så otroligt roligt att artikeln är ute! Grattis till er alla som bidragit!! Fick i konversation med Hans Bengtsson en bra sammanfattning och han medger att jag citerar honom:

"Man kan sammanfatta det hela med att teoretiska astrofysiker räknat ut att perioden för en normal mira bör öka så sakteliga när miran åldras. Thomas är den förste som lyckats visa att denna evolutionära process faktiskt förekommer även i verkligheten och inte bara på papperet. Ingen annan har orkat samla in sådana oerhörda mängder data (från databaserna i AAVSO, AFEOV, BAA, osv, och alla gamla vetenskapliga artiklar på nätet) som behövdes för att påvisa att teori och verklighet stämmer överens. Och dessutom ägna hur många timmar som helst åt analys med metoder som han delvis själv fått uppfinna."

Well done Thomas et al!!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob