Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Hej Robin!

När det gäller de 50 bortglömda mirorna så kan man få en sådan överblick direkt via SVO, där finns en länk till en sida där ljuskurvorna för alla 50 automatiskt och löpande uppdateras.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robin Andersson »

Jaha det var inte illa det har jag missat! Tack!

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Hej Robin!

När det gäller de 50 bortglömda mirorna så kan man få en sådan överblick direkt via SVO, där finns en länk till en sida där ljuskurvorna för alla 50 automatiskt och löpande uppdateras.

M v h
Hans Bengtsson
Sidan med de 50 mirorna finns i menyn under Ljuskurvor & Resultat -> Program: 50 bortglömda Miror, eller direkt via http://var.astronet.se/50miror.php. Just nu har det gjorts 579 observationer av de 50 bortglömda sedan starten i februari.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robin Andersson »

Har inte riktigt haft koll på alla namn på stjärnorna som har diskuterats här när jag inte lagt ner nå stor tid på dessa ännu. Men sitter och tittar nu, ser riktigt fint ut bland annat på ER Lyr. Men ska försöka bli lite mer aktiv på dessa stjärnor även om jag inte ens kan observera någon utav de.

Ser ju som ni har prickat in ett max mellan 2456008.0127-2456025.9879

Om vi rent antar att maximum inträffade mellan de dagarna så blir tiden mitt emellan de två tidpunkterna 2456017.0003
Om vi gör samma sak för minimum som syns på grafen så verkar punkten {2456129.8611 : 14.465} (x:y) vara väldigt nära, ganska precis efter min (om vi bedömer det rent visuellt) - men vi låtsas att det är minpunkten.
Då är antal dagar som passerade mellan max och min 112.9 med avrundade decimaler (tycker avrundning är OK eftersom jag ändå har bedömt minimum visuellt).
Det skulle då betyda att vi har en period på cirka 225 dagar.

a) om Minimum inträffade innan punkten jag har antagit som minimum så blir perioden kortare, med antal dagar*2
Då kan vi förvänta oss ett maximum någonstans i November (November 10e om vi beräknar med min väldigt dåliga analys).

Var inte meningen att hitta något exakt maximum. Bara lite kul att titta igenom :green: .
Snyggt jobbat till er allesammans, är imponerad. Kommer bli mer aktiv i detta när jag är mer till nytta - när teleskopet har bytts ut etc.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Robin, oftast brukar tiden från min till max vara kortare än tiden från max till min för mirorna, så man kan inte generellt ta tiden från max till min gånger 2 för att få perioden. I GCVS-katalogen finns fältet Stig% som talar om tiden från min till max delat med perioden och uttryckt i %. I GCVS står det för ER Lyr en period på 196.6 och stig% 43%. Det innebär att tiden från min till max är 196.6 * 0.43 = 84.5 dagar och tiden från max till min 196.6 * 0.57 = 120.1 dagar (i genomsnitt då elementen för ER Lyr bestämdes, det kan ju ha ändrat sig något nu).

112.9 som du fick stämmer ju ganska bra med 120.1, men nästa max blir nog lite tidigare än du fick fram. Variationen för stigperioden för mirorna är rätt stor och varierar mellan ca 25% och 60% med ett medelvärde på ca 45%
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

I GCVS står det för ER Lyr en period på 196.6 och stig% 43%. Det innebär att tiden från min till max är 196.6 * 0.43 = 84.5 dagar och tiden från max till min 196.6 * 0.57 = 120.1 dagar (i genomsnitt då elementen för ER Lyr bestämdes, det kan ju ha ändrat sig något nu).
196.6 * 0.57 blir väl 112.1. Då stämmer Robins uppskattade värde om 112.9 rätt så bra.

Kul om vi blir fler som är med och obsar de bortglömda mirorna. Jag ska försöka mig på lite stjärnhoppning med min nya tub i kväll. Jag har skrivit ut kartor för de miror som är ljusstarka för tillfället. Det känns som att en del kan bli knepiga att hitta, det finns ju en del stjärnor i vintergats-bandet... Men, men - övning ger träning :D

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robin Andersson »

Det hade jag ingen aning om Thomas att det gick fortare uppåt, tack! Nej jag är medveten om att min metod är ganska oexakt, har gjort en väldigt många antagen - dessutom symmetriska antaganden. Men ville få fram ett ungefärligt datum för max. Och ja det stämmer Thomas cirka 112 blir det.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Hej Tomas,

Lycka till! Vad bra att du kör igång visuellt också, nu har vi två observatörer med stora instrument som observerar visuellt i gruppen, du och Chris (eller tre: vad använder Hans G. för instrument?). Jag kan inte svära på det - får kolla upp det i källorna senare - men jag tror att det under tidigare epoker i svensk variabelastronomi sällan eller aldrig funnits två 30-cm:s instrument igång samtidigt.

Jag har lyckats stjärnhoppa mig fram till och gjort visuella skattningar av några av de bortglömda mirorna - i Lyran, Draken, Cepheus och Svanen - och det är en lite speciell känsla att obsa ett objekt med få visuella observationer registrerade, någonsin.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Tompa wrote: 196.6 * 0.57 blir väl 112.1. Då stämmer Robins uppskattade värde om 112.9 rätt så bra.
Tack för rättningen, jag tryckte nog lite fel på miniräknaren i hastigheten...
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Nu finns sekvenser för DX Vul och v2330 Cyg. Den senare med förbehåll om bättre data vid kommande APASS-release.

Obsa fint,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Övade stjärnhoppning under kvällen. Det blev två visuella obsar, puh...

AS Lac 13.0 2219Z
TU Lac 14.0 22:43Z

Jag lyckades leta upp några stycken till, men insåg att kartskalan (1 grad) var för fjuttig. Det gick inte att se vilka stjärnor som hade vilken magnitud. Det blir till att skriva ut mer detaljerade kartor, med nya teleskopet så dyker det ju upp väldigt många stjärnor i området kring Cyg... :D
Första klara natten sen jag-vet-inte-när, jag lyckades se stjärnor ner till 14.7, riktigt kul!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Bra jobbat och vilken fin gränsmagnitud - du har ett rejält teleskop!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robert »

Var ute igår med för första gången denna säsongen. ACP Scheduler verkade sköta sig bra och fotade av en hel del SVO objekt varvat med annat.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Bra jobbat och vilken fin gränsmagnitud - du har ett rejält teleskop!
Tackar - och detsamma, såg att du låg i ordentligt i går!
Var ute igår med för första gången denna säsongen. ACP Scheduler verkade sköta sig bra och fotade av en hel del SVO objekt varvat med annat.
Kul! Då smäller det väl snart till i SVO! Är du färdigflyttad?

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Robert »

Tompa wrote:
Var ute igår med för första gången denna säsongen. ACP Scheduler verkade sköta sig bra och fotade av en hel del SVO objekt varvat med annat.
Kul! Då smäller det väl snart till i SVO! Är du färdigflyttad?
Lade in en första laddning igår kväll.
Färdigflyttad blir man väl aldrig :) Massa projekt att göra men det går mycket snabbare att sätta upp sakerna här än i lägenheten. Skall börja planera för framtida observatorium. Byggstart kanske 2013/14