Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Tack, Hans - well spotted! En lurig fältstjärna. Plockar bort mina senaste V-mätningar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

På Bradford-bilderna går det inte att separera stjärnorna när V673 lyser starkare, men nu när den är i minimum har jag lyckats mäta dem separat med en apperture-cirkel på 3.

Vi hade ju uppe denna stjärna till diskussion förra året och jag tror Gustav då mätte fältstjärnan till 16.3 - 16.4, så den är ca en magnitud ljusare just nu än V673.

Även VW Her har en nära stjärna med mag 16.5 på 20" avstånd. I wikin över de 50 mirorna finns uppgifter om dessa nära komponenter till 2 av våra miror.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Igår kväll, fredagen den 20 september, körde jag ett litet pass med reflektor och fältkikare. Bland det dussin variabler som obsades kan nämnas:

Nova Del 2013 glider nedåt, fick den till 8.0
NSV 11154 skattades till 12.0; den har hängt däromkring i två säsonger nu.
RY Cep, den snabba miran (period: 149 dygn) närmar sig maximum: 9.7
S UMa pinnar på uppåt, 10.5. Det är precis att jag kan obsa den i nuläget, den snuddar nästan vid ett tak.
T Cep har lämnat minimum, 9.8
U UMi närmar sig minimum, 11.6
BF Cyg 10.2
AV Cyg, 10.3
DV Cyg 11.9, alltså ganska stark.
Z UMi 12.8.

Senare, när jag vaknade till någon gång under natten, tittade jag ut genom köksfönstret och såg Tvillingarna med Jupiter; snart börjar det bli dags att plocka fram vintersäsongens variabelkartor.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

V673 Cyg:

Det finns en stjärna av visuell magnitud ca 16 som ligger strax nordväst om den bortglömda miran V673 Cyg, se karta nedan (5x5 bågminuter, norr uppåt). Denna stjärna tycks av misstag tolkats som variabeln vid några SVO-mätningar.
Tack Hans! Jag har läst ikapp efter att ha varit både här och där de sista veckorna. Jag hade helt glömt att denna varit på tapeten tidigare, och inte nog med det så släppte jag igenom mina mätningar utan att reagera nämnvärt på att de var lite off. Tror att jag tänkte att den var på väg upp och så var det med det.
Slarvigt av mig, som nu ikläder sig tagelskjortan för en stund :D
Nu har jag mätt om bilderna från 23 aug och 2 sep och rättat upp i SVO och AAVSO. Det gick precis att separera stjärnorna på V- och R-bilderna. Mätning i B var ingen idé att försöka sig på.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Man kan förstå att förekomsten av svaga kompanjoner förr skapade problem och en helt speciell (icke existerande) grupp av ”flatbottnade miror”. Egentligen var det väl först 1963, i och med denna artikel …

https://sites.google.com/site/aavsolpvs ... edirects=0

… som den enkla lösningen stod klar: vid svaga magnituder var det en konstant kompanjon, inte variabeln, som skattades. På den tiden fanns Palomar-bilderna bara tillgängliga vid de större nationella observatorierna – men man får väl ändå förmoda att en och annan variabelastronom även före 1963 bör ha misstänkt hur det förhöll sig …?

Får erkänna att i fallet V673 Cyg så hade jag också glömt bort att kompanjonen diskuterats på Astronet tidigare, det var bara för att kurvan slumpmässigt uppenbarade sig som en av de fyra kurvorna på sidan som jag lade märke till några misstänkt ljusa obsar kring magnitud 16.

m v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

VZ Cyg:
Där har det nog blivit någon förväxling av stjärnor när det gäller de allra senaste obsarna i SVO? Det är en klassisk cepheid som inte blir så ljussvag som dessa obsar anger.

M v h
Hans Sherlock Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Tack igen Hans!
Ingen förväxling, mätningarna skedde på kraftigt saturerade stjärnor. Mysko, dessa har sållats bort automatiskt tidigare. Nu är de i alla fall helt borttagna. Det är tyvärr lätt att sådana här slinker med. Nu blir det tagelskjorta igen :green:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

När man har att göra med stora datamängder, som i SVO, är det ofrånkomligt att det blir ett och annat felaktigt värde. Så är det alltid. Hoppas det är OK att jag ibland leker felfinnare, jag gör det i mobilen på bussen på väg till och från jobbet, när jag inte har något bättre för mig!

m v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:När man har att göra med stora datamängder, som i SVO, är det ofrånkomligt att det blir ett och annat felaktigt värde. Så är det alltid. Hoppas det är OK att jag ibland leker felfinnare, jag gör det i mobilen på bussen på väg till och från jobbet, när jag inte har något bättre för mig!
Det är klart att det är OK. Det är mer än OK. Det är en högst uppbygglig och vällovlig verksamhet!

Det hela handlar ju inte bara om att finna fel i våra mätningar. Ibland landar avvikelserna på vår planhalva - en felidentifierad stjärna, en mättad CCD-detektor - och sådant bör vi förstås vara vaksamma på för att finjustera våra rutiner; men ibland beror ju faktiskt avvikelserna på felaktiga katalogvärden i GCVS och VSX.

Och sådana finns det många av, det är en av lärdomarna, tycker jag, av projekt som 50 bortglömda variabler och dess bifångster. Inte minst GCVS innehåller en ganska hög felprocent. All heder åt VSX, som faktiskt tar in rättelser, till skillnad från GCVS.

Bengtssons celesta revisionsbyrå AB; helt klart en viktig del av vår variabelverksamhet.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

För obsar där det är stora avvikelser mellan enstaka obsar och förväntade värden finns också möjlighten i SVO att flagga dem som avvikande, vilket jag gör då och då där jag tycker det känns motiverat. För att se om man har avvikande obsar kan man söka på sin signatur och välja Avvikande = Enbart avvikande.

Om man i efterhand upptäcker att man fyllt i något fel värde (kan ju vara både fel magnitud datum eller variabel) och rättar obsen kan man sen kontakta mig för att få bort avvikandeflaggan.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Bengtssons celesta revisionsbyrå AB; helt klart en viktig del av vår variabelverksamhet.
Så sant som det är sagt!

Jag tycker att ditt detektivarbete är ovärderligt, Hans! Det är så lätt att gå bort sig i skogen av siffror, då är det bra att någon med överblick spanar av terrängen.

Bra att du påminner om avvikelseflaggningen, Thomas. Den ska jag komma ihåg. För tillfället är det i alla fall tomt på avvikelse-avdelningen.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

Hej,

jag har kört igenom mirorna i Lac, Cyg, och Lyr under två nätter. Teleskopet har skött sig bra, inga svavel-osande eder på altanen denna gång.
Lite snabba noteringar...

Cyg
GS Cyg verkar fortfarande vara i puckelstadiet, möjligen på väg upp igen.
v363 Cyg. Min senaste mätning antyder att den är på väg upp efter minima. Vi får se om det håller. Jag har kollat bilden och hittar inga fel.
v462 Cyg. På väg upp igen efter passage av minima.
v673 Cyg. Åter en tveksam mätning. Vi får se om denna skall raderas eller inte. Det är väldigt svårt att få precision i mätningarna. EQ6-an ger inte helt knivskarpa bilder i alla lägen...

Lac. Alla objekt i Lac är tilltagande och med mag >13.
AS Lac är strax i max.
v358 Lac rusar mot maximum. Här går det undan...
v389 Lac uppvisar ånyo en puckel på sin väg uppåt.
BC Lac. Avtagandet avbrutet av tilltagande. Det ska bli kul att se vad som händer...

GM Cam, BI Lyr och YY Aur ser precis utt at ha vänt efter minima.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by ThomasK »

Snyggt fångat!
Vissa av stjärnorna har lite skumt beteende just nu. BC Lac som du nämnde, vad ska den hitta på? De kan ju knappast ha varit i minimum så det måste vara någon slags puckel eller dubbelt max? IU Peg och DT Ori verkat också ha stannat upp i stigandet. För båda dessa fick vi inte med den stigande fasen förra säsongen så de kanske båda har platåer på kurvan som vi inte sett förut. Båda har en period på över 400 dagar och då är det inte ovanligt med platåer och pucklar. V358 Lac hade en väldigt lustig form på kurvan förra gången där den först gick jättesnabbt upp och sen mycket långsammare, verkar som att den gör på samma sätt den här gången.

Monsunen verkar nu vara över i New Mexico och iTelescope rullar på igen. BRT rullar också på bra just nu efter mycket tekniskt strul. Dock är det fortfarande nästan omöjligt att få igenom bilder norr om dek +60°, så det blir lite dålig täckning för min del på dessa stjärnor.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Hans Bengtsson »

Precis som påpekas ovan så visar BC Lac just nu prov på ett beteende som är oväntat - om man följer den officiella klassifikationen som mira. Men stjärnan är nästan säkert halvregelbunden.

Variabiliteten upptäcktes av Hoffmeister 1928, och stjärnan fick preliminärnamnet AN 210.1928. Positionen och identifikationskarta hittar man här:

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf

BC Lac finns i nedanstående verk med som stjärna nr 860 (sidan 15):

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... rified=YES

Den klassas där som mira med elementen:
Max = 2 425 451 + 247 E
Magnitudvariationen ges som 12.2 – 15.7 fotografiskt (blått).

På sidan 102 hittar vi följande maxima:
2 425 455
2 425 693
2 425 943:
2 426 687

Typen på ljuskurvan misstänks vara alfa-4. Detta syftar på Ludendorffs idag nästan bortglömda klassifikationssystem för mirors ljuskurvor, introducerat 1928 och sammanfattat här:

http://adsabs.harvard.edu/full/1988A%26AS...73..181V

För att någorlunda förstå vad alfa-4 betyder så får vi titta på hela alfa-typen:
alfa: Den tilltagande delen är tydligt brantare än den avtagande delen, och minimet är bredare än maximet. Undergrupper:
alfa-1: Långt platt minimum och snabbt tilltagande.
alfa-2: Minimet är även här brett, men inget långt platt minimum, och tilltagandet är vanligen mycket snabbt.
alfa-3: Minimet är inte lika brett som hos alfa-2 men tilltagandet är ganska brant.
alfa-4: Som alfa-3 men tilltagandet är inte lika brant.

Om man tittar i katalogen över röda NSVS-variabler får man en rätt annorlunda bild:

http://vizier.cfa.harvard.edu/viz-bin/V ... recno=8253

Som typ anges ”SR+L”, dvs en halvregelbunden eller mira. Perioden anges vara 308 dygn och amplituden endast 0.749 magnituder i rött. Alltså knappast en mira men däremot en röd halvregelbunden stjärna!

BC Lac har två olika identiteter i NSVS (det är ett mycket vanligt fenomen), och de båda diagrammen (röda magnituder) ges nedan. Ljuskurvan visar där samma drag som SVO-observationerna antyder.

Mvh
Hans Bengtsson
BC Lac. Från NSVS. Kurva 1.
BC Lac. Från NSVS. Kurva 1.
BC Lac kurva 1.png (8.12 KiB) Viewed 22878 times
BC Lac. Från NSVS. Kurva 2.
BC Lac. Från NSVS. Kurva 2.
BC Lac kurva 2.png (8.82 KiB) Viewed 22878 times
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by Tompa »

I väntan på väder får man leka med de bilder man har... Här är en animering av YY Aur i min (nästan) och max. Denna stjärna svänger ganska bra. Maximum kring årsskiftet 2012-2013 kring 10.5 i V och nära minimum i början av september 2013 kring 16.5 i V. Minimat är djupare än så, men saknar observationer. Det skiljer mer än 6 magnituder mellan min och max, tur att vi inte bor granne med den...
Attachments
YY Aur MaxMin.gif
YY Aur MaxMin.gif (199.3 KiB) Viewed 22809 times
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------