Sotstjärnorna

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Sotstjärnorna

Post by wilt »

Jag följer några RCB-stjärnor, en fascinerande variabeltyp. Läs gärna Mike Simonsens inlägg om RCB-variabler.

Här är en liten uppdatering av läget på de jag observerat den senaste tiden:

SU Tau har bjudit på en snabb färd nedåt genom magnituderna under december och tycks nu plana ut runt magnitud 16.5.

Z UMi ligger på magnitud 12. Ska bli spännande att se vad som händer med stjärnan den närmaste tiden. Lätt att hitta, aktiv och cirkumpolär.

DY Per är för tillfället parkerad kring elfte magnituden.

R CrB börjar så smått komma ut ur solens grepp; den närmar sig trettonde magnituden i vad som tycks vara en stigande tendens.

NSV 11154 tycks ligga rätt lugnt omkring tolfte magnituden. Variabeln hade varit känd länge men att den är en RCB-variabel upptäcktes nyligen (se även det här papret). Återstår att se om den kommer att tillhöra den aktiva skaran av RCB-stjärnor eller inte.

Den här variabeltypens lite speciella ljuskurvor har så länge jag varit intresserad av astronomi alltid förklarats med att det bildas sot omkring en kolrik stjärna.

Ett fåtal RCB-stjärnor är kända, men det borde finnas många fler (man har, proportionerligt sett, hittat fler RCB-stjärnor i de magellanska molnen än i vår galax). John R. Percy skriver i Understanding variable stars att många RCB-stjärnor kanske gömmer sig bakom felaktiga klassificeringar i variabelkatalogerna, vilket ju visade sig vara fallet med NSV 11154 och även Z UMi, som Hans skrev ett läsvärt inlägg om.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by Kroppefjäll »

Intressant! Började med variabler för några år sedan, men det har bara blivit 60+ st vilket ju inte är särskilt imponerande statistik, men ändå de första trevande stegen. Jag har hittills bara obsat med kikare, men inom snar framtid kommer det att bli lite fotometri så fort man blivit klokare på kameran och dess finesser. Thomas K har ju skrivit en fantastiskt fin guide av mycket hög kvalitet.

R CrB var den första variabeln jag sökte efter i början, utan att egentligen ha koll på grejorna. Av förklarliga skäl såg jag den aldrig i 7x50 kikaren år 2009 :shy: men det kanske bli ändring på detta framöver då - om jag har förstått det rätt så kan man kanske räkna med runt 6 i maxima? Om inte annat får jag väl damma av LX200:an och djupdyka med denna i den Norra Kronan.

Z Umi har gäckat mig med 5" reflektorn en tid, den borde teoretiskt vara ett möjligt mål med denna apertur under goda förhållanden men jag har ett helsike med den spegelvända orienteringen och det blir bara pannkaka av allt när man skall stjärnhoppa. Måste träna mer på detta!

Har för övrigt desperat försökt få igång prenumerationen på VSNET för att få det senaste på variabelhimlen, och försöker med "Subscribe All" men den vill inte köpa detta. Skall det stå i subjektraden eller i meddelandefältet? Vet inte vad jag gör för galet? Var med där för några år sedan och kommer ihåg att det var lite knöligt även då.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

60+ obsar: då har du ju ändå kommit igång bra! Jag kör också med kikare, även sedan jag skaffade teleskop. Tycker de kompletterar varandra, kikaren är snabb!

Är kanske Z UMi lite väl svag för femtummaren?
Kroppefjäll wrote:Har för övrigt desperat försökt få igång prenumerationen på VSNET för att få det senaste på variabelhimlen, och försöker med "Subscribe All" men den vill inte köpa detta. Skall det stå i subjektraden eller i meddelandefältet? Vet inte vad jag gör för galet? Var med där för några år sedan och kommer ihåg att det var lite knöligt även då.
Håller med! VSNET är inte direkt användarvänligt designat, en uppsjö av listor; jag klickade runt lite häromveckan och bestämde mig till sist för att prenumerera på en som heter "chat", man får en lista med nya variabelrelaterade preprints som lagts upp på arxiv.

Däremot hade jag svårt att hitta en nyhetslista som passade mig. Många av listorna verkar ha hur många meddelanden som helst om mer eller mindre obskyra objekt. Jag skulle tex vilja ha en lista med allmänna variabelnyheter filtrerade av en redaktör som lägger nivån rimligt - som tex när U Gem fick ett utbrott häromdan eller att någon hyfsat lättobserverad mira har ett ovanligt ljusstarkt max - men inte femtioelva meddelanden om dagen. Finns säkert någon sådan lista, men tyckte det var svårt att hitta. Tips mottages gärna!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by Kroppefjäll »

wilt wrote:60+ obsar: då har du ju ändå kommit igång bra! Jag kör också med kikare, även sedan jag skaffade teleskop. Tycker de kompletterar varandra, kikaren är snabb!

Är kanske Z UMi lite väl svag för femtummaren?
Kroppefjäll wrote:Har för övrigt desperat försökt få igång prenumerationen på VSNET för att få det senaste på variabelhimlen, och försöker med "Subscribe All" men den vill inte köpa detta. Skall det stå i subjektraden eller i meddelandefältet? Vet inte vad jag gör för galet? Var med där för några år sedan och kommer ihåg att det var lite knöligt även då.
Håller med! VSNET är inte direkt användarvänligt designat, en uppsjö av listor; jag klickade runt lite häromveckan och bestämde mig till sist för att prenumerera på en som heter "chat", man får en lista med nya variabelrelaterade preprints som lagts upp på arxiv.

Däremot hade jag svårt att hitta en nyhetslista som passade mig. Många av listorna verkar ha hur många meddelanden som helst om mer eller mindre obskyra objekt. Jag skulle tex vilja ha en lista med allmänna variabelnyheter filtrerade av en redaktör som lägger nivån rimligt - som tex när U Gem fick ett utbrott häromdan eller att någon hyfsat lättobserverad mira har ett ovanligt ljusstarkt max - men inte femtioelva meddelanden om dagen. Finns säkert någon sådan lista, men tyckte det var svårt att hitta. Tips mottages gärna!

/Gustav

Du får gärna posta den här i så fall om du hittar något bra variabel-nyhetsbrev! Har gett upp VSNET-hoppet. Tror inte exempelvis AFOEV har någon liknande tjänst?

Nja, vet inte om 12 i gräns är helt otänkbart egentligen, det måste väl vara ordentligt mörk himmel är klart (vilket jag har en bit utanför byn men ej hemma vid där jag obsar för det mesta). Tillverkaren anger 13,2 i gränsmag för 5" men det är väl under i det närmaste teorietiska-laboratorieförhållanden antar jag...
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

Här är en lista över de länkar som jag försöker att dagligen kolla för att hålla mig uppdaterad när det gäller variabla stjärnor:

http://www.aavso.org/

https://sites.google.com/site/aavsocvsection/

http://www.aavso.org/pipermail/aavso-discussion/

http://www.konkoly.hu/IBVS/issues.html

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/pi ... net-alert/

http://www.cbat.eps.harvard.edu/unconf/tocp.html

http://www.supernovae.net/

Det tar inte så många minuter att klicka på länkarna och se om det hänt något av särskilt intresse.

Utanför variabelvärlden så har jag också för vana att kolla spaceweather.com …

http://www.spaceweather.com/

… och jag vill också gärna veta ifall det upptäckts någon ny komet:

http://www.minorplanetcenter.net/mpec/RecentMPECs.html

Som kommentarer till ett tidigare inlägg i tråden:

Magnitud 12.0 ska normalt gå bra med en 5-tummare, även magnitud 13.0 och ännu något bättre om förhållandena är goda. Men det gäller att använda någorlunda hög förstoring. Att öka förstoringen är ett fantastiskt effektivt sätt att komma ner till djupare magnituder.

Spegelvänd bild:
Jag är lite undrande här. Med en Newton-reflektor får du inte spegelvänd bild, däremot uppochnedvänd bild. För att få överensstämmelse mellan karta och verklighet behöver du bara vrida kartan. Men om du har spegelvänd bild, som normalt i ett Schmidt-Cassegrain, finns det två sätt att lösa problemet. Det ena sättet är att via AAVSO:s kartmaskin plotta kartan spegelvänd. Det andra sättet är att skaffa ett amici-prisma så att bilden inte längre är spegelvänd. För min personliga skulle jag föredra det andra alternativet.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by Kroppefjäll »

Några av länkarna var nya! Angående kometer så hittade jag idag bland annat Gary Kronks kometsida, gillar meny-upplägget skarpt!

http://www.cometography.com

Jo, jag menar rätt men skriver fel. Visst avser jag upp och ned istället för spegelvänt! Oavsett tycker jag det är knöligt och ovant, jag är ju en 7x50-gubbe i grund och botten, därav ovanan kanske att trycka på uppknappen när man vill ner och vice versa. Men som sagt... träning!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

Z UMi tycks minska i ljusstyrka, vi får se hur långt den sticker iväg nedåt.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

En uppdatering på de RCB-stjärnor jag följer:

SU Tau 2012-01-17 06:04:53 16.514 (V)
Obsad med Sierra Stars 61 cm Cassegrain. Den har planat ut efter julhelgens störtdykning från 10.5 till 16.5 på fyra veckor.

DY Per 2012-01-15 22:03:00 11.0
Obsad under ett besök hemma hos Johan Kärnfelt i Johans 25 cm Newton. Variabeln ligger relativt stilla sedan en tid.
Robert fångade den också häromdagen: 2012-01-12 23:06:43 10.842 (V)
liksom Chris: 2011-12-31 18:38:00 11.5

Däremot har det varit en del action hos Z UMi:
2012-01-13 22:38:03 <12.600
2011-12-30 20:50:00 12.000
AAVSO-arkivet visar att den halkat ned till åtminstone 13.5.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

Z Ursae Minoris fortsätter dippen som påbörjades vid jul, nu är den nere på 14.5.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

Mycket spännande!

Man kan inte säga att du direkt har haft otur med dina RCB-stjärnor! Först gör SU Tau en ultrasnabb jättedjupdykning precis när du börjat mäta, och kort tid därefter var det dags för Z UMi.

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Sotstjärnorna

Post by timokarhula »

Jag hade för vana att spana in R Coronae Borealis med blotta ögat medan jag stängde taket till mitt observatorium i vårvintrarna på 90-talet. R CrB var enkel att se inom det norra diademet eftersom det inte finns så många fler stjärnor av sjätte-sjunde magnituden inom halvcirkeln. Jag har bara obsat stjärnan en gång i ljussvagt läge och det var den 18 augusti 2007 sett med 25x100 då jag skattade den som magnitud 12.0.

/Timo K
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

Hans: ja, visst är det spännande!

Timo: du har både bra syn och en bra observationsplats.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

Z UMi pinnar iväg neråt: nu runt 15.5.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

Z UMi bottnade nästan vid 16 och har nu hoppat upp till 14.5.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

Och R CrB segar sig uppåt; nu på 12.7.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA