10 000 obsar

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

10 000 obsar

Post by wilt »

Ett rejält observationspass i går kväll gjorde att Hans passerade 10 000-gränsen i antal registrerade variabelobservationer på SVO. En mycket imponerande prestation!
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: 10 000 obsar

Post by Tompa »

Imponerande :!:
Grattis Hans! Hur firar Du detta?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 10 000 obsar

Post by Hans Bengtsson »

Tackar!

När jag hade hållit på en liten stund med observerandet igår kväll så kom jag att tänka på just detta med 10 000 obsar. Visste inte exakt hur många jag hade registrerat i SVO, så jag avbröt, loggade in och skrev in de nya obsarna. Det visade sig då att jag var uppe i 9 997. Bestämde mig snabbt för att Chi Cygni skulle bli lämpligt offer för obs nr 10 000, och jag tog Z Lyr och T Lyr som 9 998 och 9 999.

Kuriöst nog så fick jag Chi Cygni till magnitud 10.0 - det är ju om inte annat lätt att komma ihåg i efterhand att obs nr 10 000 resulterade i magnitud 10.0.

Jag firade jubileet med att göra ett kort uppehåll, det tyckte jag att jag kunde unna mig, och fortsatte sedan med ytterligare några variabler.

Återstår något obspass innan jag kommer upp i samma summa i AAVSO - vissa variabler med NSV-nummer och en del andra går inte att lägga in där - men jag hoppas nå jubileumssumman även där under den här månaden.

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: 10 000 obsar

Post by Timaoes »

Men ett diplom eller nåt borde du väl vara värd! :-) Stort grattis till 10000.

/Johan
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: 10 000 obsar

Post by ThomasK »

Ett stort grattis Hans till 10000, du har inte bara bidragit med många observationer utan är också en stor inspiratör på astroforumen med din stora kunskap, erfarenhet, många anekdoter och historiska tillbakablickar.

Före Hans i SVO:s maratontabell finns nu bara Gunnar Darsenius med 11262 observationer. Ett SVO-rekord som Hans redan ståtar med är längst aktiva karriär. 15612 dagar mellan första och senaste observationen!
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: 10 000 obsar

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote: Bestämde mig snabbt för att Chi Cygni skulle bli lämpligt offer för obs nr 10 000, och jag tog Z Lyr och T Lyr som 9 998 och 9 999.

Kuriöst nog så fick jag Chi Cygni till magnitud 10.0 - det är ju om inte annat lätt att komma ihåg i efterhand att obs nr 10 000 resulterade i magnitud 10.0.
Vilka andra variabler, förutom Chi Cygni, känner du extra speciellt inför efter alla dessa år? Och är det några enstaka observationstillfällen eller händelser under de gångna årens observerande som du skulle vilja lyfta fram som extra intressanta?
ThomasK wrote:Ett stort grattis Hans till 10000, du har inte bara bidragit med många observationer utan är också en stor inspiratör på astroforumen med din stora kunskap, erfarenhet, många anekdoter och historiska tillbakablickar.
Jag håller helt och hållet med Thomas, det är väldigt lärorikt att ta del av dina djupa kunskaper om variabler och variabelobserverande - en enorm tillgång för svensk variabelastronomi!
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: 10 000 obsar

Post by Kroppefjäll »

En fantastiskt prestation! Själv har jag 9938 kvar för att komma upp i denna division :-)
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 10 000 obsar

Post by Hans Bengtsson »

Tack så mycket, det var väldans, det känns nästan som om man fyllt jämna år eller nåt!

De flesta observationerna gjorde jag under några ambitiösa år under 90-talets första hälft. På senare tid har jag tagit upp det aktiva observerandet på nytt men i mera måttlig omfattning. Jag försöker nu ägna ungefär en timme per vecka åt att observera - och det är egentligen inte så mycket för en hobby. Men rutinen gör att det går snabbt och lätt, och framför allt värdesätter jag tillgängligheten när det gäller balkongobservationer. Teleskopet är direkt tillgängligt när det blir några molnluckor, och jag själv är också tillgänglig när jag står på balkongen och bara har ett par steg för att komma inomhus.

Jag ska fundera på om jag kan komma på några speciella tillfällen att redovisa. Förmodligen har jag redan nämnt ett och annat på nätet, men det skadar kanske inte med en liten repris. Rent tekniskt har det nästan inte hänt några incidenter alls under årens lopp, troligen beroende på att jag är rätt genuint ointresserad av tekniska prylar och alltid hållit mig till enkla teleskop som aldrig krånglar.

mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: 10 000 obsar

Post by hansg »

Stiligt Hans!!
Du är och förblir min idol :green:
h-g
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 10 000 obsar

Post by Robin Andersson »

Hans Bengtsson wrote:Tack så mycket, det var väldans, det känns nästan som om man fyllt jämna år eller nåt!
Grattis Hans! Och ta åt dig detta är nog bättre än att fylla 100 år! :green:

Jag håller med både Gustav & Thomas att det är mycket kul med all fakta/information som du kommer med, det är mycket extra man lär sig på sin väg tack vare det. Och det är ju trots allt tack vare dig som jag också har hamnat i variabelträsket.

Keep up the good "work"!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: 10 000 obsar

Post by chrisastro64 »

Ett stort grattis, Hans!

Bara 490,000 kvar till Albert Jones världsrekord!

Hälsningar,

Chris

Return to “Variabla stjärnor”