Rapport från en lång ö

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Rapport från en lång ö

Post by chrisastro64 »

Nu har jag överlevde min provföreläsning och kan börja ägnä lite tid åt astronomi igen!

September blev en bra månad för mig med 301 obsar trots problem med pekningen kring nordpolen (har inte observerat stjärnorna nära polen sedan jag bytte från altaz till ekvatoriell i maj.

Jag skulle tippa att vi landa på c. 6.000 obsar i SVO databasen i år- en väldigt bra prestation!

Vi måste diskutera hur vi göra när det gäller variabelguiden. Har tittat på Johan Warells länk:

http://www.saaf.se/wiki/index.php/Om_projektet men vi måste få behörighet för att skriva wiki inlägg. Kan du hjälpa oss, Johan?

Jag undrade om vi kunde 'träffas' nästa söndag, den 9 okt mellan 1800 och 1830 för en kort diskussion i min Adobe Connect room:

http://connect.sunet.se/ca1

Vi kan ta det lite senare om det skulle passa bättre.

Logga in som gäst och ser till att ni klicka på Connect My Audio och Start My Webcam längst upp på menyrad. Det viktigaste är att ni har headset + mikrofon som funkar.

Jag tycker att det ibland lite svårt att titta på en massa tråd- vi behöver träffas i real tid för att diskutera ämnen.

Hälsningar

Chris
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en lång ö

Post by Robin Andersson »

Jag har säkerligen stor chans att vara med ifall det hade varit önskevärt, på söndagen. Och jag håller med, tycker det har varit en enormt prestation ifrån alla på SVO i år. Önskar dock jag hade haft lite mer tid själv till observerandet i år, då hade lyckats klämma in ytterligare några till.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Rapport från en lång ö

Post by jwarell »

Hej Chris!

Skönt att provföreläsningsstressen är över. Jag hoppas det gick bra, det gjorde det säkert!

Jag har bett Anders Lindquist skapa konton åt dig och Hans B på SAAFwiki så ni borde ha access snart. Jag har också skapat en sida för variabelguiden. Lägg material där!

http://www.saaf.se/wiki/index.php/Variabelobservationer

Om fler bidragsgivare vill ha skrivaccess till wikin, hör av er till mig!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en lång ö

Post by Robin Andersson »

Hej!

Vad tycker ni om att de egen-gjorda kartorna ska även upp på SAAF's wiki?

http://astronet.se/wiki/index.php/Variabel-kartor

Ser inget måste med det men ifall det finns positiva anledningar så har jag inget emot att de hamnar även där. Jag ser det bara positivt eftersom förmodligen fler personer hittar till dom.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Rapport från en lång ö

Post by jwarell »

Hej Robin,

Det är inte intentionen att Variabelguiden ska publiceras på SAAFwiki. Det är bara ett verktyg för att hantera materialet under produktion. Slutresultatet blir en snygg pdf eller tryck. Vi får fundera på wiki-publicering.

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Rapport från en lång ö

Post by chrisastro64 »

Hej allihopa,

Nu har jag sett Johans wiki länk och jag hoppas snart att komma i gång med material.

Hans har tydligen gjort ett annat förslag till arbetsfördelning för vår variabelguide men jag hittar inte det bland alla inlägg. Bara att vi vet vad vi gör. Hans kan du hjälpa till?

Även om alla inte kan vara med så vore det kul att träffas i Adobe Connect (logga in som gäst) imorgon kväll för en kort möt om variabelguiden lite divers om variablar.

Här är länken:

https://connect.sunet.se/ca1

Hälsningar,

Chris
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Rapport från en lång ö

Post by chrisastro64 »

Hade en kort möte i Adobe Connect med Thomas ikväll.

Jag tror att möte i Adobe Connect eller Skype kan vara någonting så att vi kan prata med varandra och diskutera saker som handlar om variablar.

Vi kanske kunde göra ett nytt försök nästa vecka- vore kul om fler kunde vara med. Man behöver en USB headset. Man kan byter filer och rita på en gemensamma white board.

Om vi skulle säger nästa söndag, den 16 oktober kl. 19?

Hans- det verkar som du har redan skrivit någonting för variabla guiden- kan du lägga texten i wikin? Behöver du mer hjälp med skrivningen? (inte så säkert att jag är mycket till hjälpen med min svenska grammatik kunskaper!)

Thomas och jag pratade om vilka variabla stjärnor vi skulle ha i guiden- kanske R Aql, R Sct, chi Cygni, Mira, R Leo, R Tri, U Ori osv. Stjärnor som är lätt att hitta och visa tydlig variation för att fånga intresset hos nybörjare.

Ha en bra vecka och clear skies!

Chris
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en lång ö

Post by Robin Andersson »

Tycker det låter som en bra idé Chris! Jag ska försöka vara vid datorn då till nästa söndag, så kan jag vara med i mötet.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Rapport från en lång ö

Post by chrisastro64 »

Tyvärr har jag varit borta ett tag pga arbete- mycket undervisning den senaste tiden!

Ibland blir jag lite datatrött!

Skall försöka komma igång med inlägg igen snart.

Såg att oktober månad blev en rekord för observationer- över 900 stycken! Bra jobbat!

Hälsningar,

Chris
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Rapport från en lång ö

Post by chrisastro64 »

Nu är jag tillbaka från min planeringsresa till Etiopien- hoppas jag får lite tid över till astronomi innan det är dags att återgå till jobb igen!

Hoppas ni har haft en skön jul.

Det har varit ett bra år för observationer för min del med c. 2200 obsar så här långt.Har haft en del pekningsproblem med teleskop eftersom jag har svårt att får pieren 100% platt. Det går bra i väst men inte i öst- får försöka lösa problemet under de kommande veckorna.

Mitt storsta problem är fortfarande den totala brist på tiden för astronomi- vore kul att gå in och börja analysera observationerna! Har också svårt att hålla reda på alla forums och SAAF mejl.

Vill passa på gratulera Hans en gång till - 10000 obsar är väldigt bra. Det kan vara så+ att vi slår lite rekord under 2012!

Hälsningar,

Chris
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Ett väldigt bra för SVO!

Post by chrisastro64 »

Vill bara säger vilket bra år det har varit för variabel stjärna astronomi i Sverige! Över 7000 observationer under 2011 jämfort med 4000 i 2010. Bra jobbat allihoppa!

Thomas, Robert, Hans och andra har gjort ett fantastiskt jobb med forumet och databasen. Alla skulle förtjänar SAAFs pris tycket jag! Bara önskar att jag inte var så datatrött på kvällerna efter arbetet så att jag kunde bidrar lite mer aktivt till diskussionerna.

Ser fram emot till 2012. Just nu så har vi U Gem i utbrott.

Skulle vara kul om vi kunde träffas igen - det verkar som Göteborg är det bästa ställe- skall se om vi har något konferens på jobbet så att vi kunde träffas som vi gjörde förra året.

Happy New Year!

Chris
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ett väldigt bra för SVO!

Post by wilt »

chrisastro64 wrote:Skulle vara kul om vi kunde träffas igen - det verkar som Göteborg är det bästa ställe- skall se om vi har något konferens på jobbet så att vi kunde träffas som vi gjörde förra året.
Det där låter som en riktigt god idé! Det vore trevligt att träffas, och gärna i Göteborg.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en lång ö

Post by Hans Bengtsson »

Jo, det är självklart att vi ska ha minst en sådan träff under 2012. Chris, meddela gärna så snart du får veta något bra datum då du befinner dig i Göteborg å tjänstens vägnar. Alternativt kan man också tänka sig att träffen hålls någon annanstans längs västkusten (Halmstad, Varberg?), Göteborg är inte ristat i sten som plats (fast praktiskt för min egen del!).

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en lång ö

Post by Tompa »

Jag kan gärna vara med via länk om det blir fler sådana tillfällen, lite långt från Dalarna till västkusten. Det känns som att man famlar lite väl mycket i mörkret, när man håller på och experimenterar på egen hand, i och för sig med gott stöd från vänliga medlemmar på astronet! Det finns ju ett och annat att lära sig, att bara lyssna med kan ge mycket.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Variabla stjärnor”