En kort berättelse om en nova i Klädhängaren

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

En kort berättelse om en nova i Klädhängaren

Post by Hans Bengtsson »

En liten berättelse ur verkliga livet kommer här.

Alldeles intill asterismen Klädhängaren i Vulpecula (där kometen Garradd nyligen befann sig) blossade det upp en ljusstark nova i oktober 1976, den fick först namnet Nova Vulpeculae 1976 och senare den slutliga beteckningen NQ Vulpeculae:

http://www.aavso.org/nq-vul-nova-vulpeculae-1976

Jag hade nyligen flyttat till Göteborg och hade för ögonblicket inte tillgång till något teleskop. En kväll ringde Roger Persson, en ungefär 15-årig amatörastronom från Hällingsjö ett stycke utanför Göteborg.

Fritt ur minnet:

Roger: - Jag tror jag har upptäckt en nova.
Jag (aningen misstrogen): - Ojdå, var någonstans ligger den?
Roger: - Alldeles vid ”Kanonen”. Det är en liten samling stjärnor som jag har ritat av tidigare. Och nu finns det en ny stjärna där.
Jag: - Det låter spännande. Kan du göra en liten skiss med de viktigaste stjärnorna på ett rutat papper, och så kan du kalla rutorna A1, B4, E12, osv, och säga i vilken ruta som den nya stjärnan ligger?

Nytt samtal strax efteråt. Roger meddelar nu i vilka rutor de olika stjärnorna ligger, inklusive den nya stjärnan. Jag kan därmed bestämma ungefärlig RA och DE, med hjälp av Atlas Eclipticalis.

Men hur skulle jag kunna få bekräftelse? Jag tvivlade innerst inne på att det handlade om en nova, det verkade lite för bra för att vara sant, men det hela måste förstås kollas upp. Det var klart väder även i Göteborg. Och det borde vara klart i Gråbo. Där bodde en av de mest erfarna svenska variabelobservatörerna, Gunnar Rynefors. Ringde till honom och förklarade situationen. Gav de ungefärliga koordinaterna.

Kort stund efteråt.
Gunnar återkopplar till mig och berättar:
- Det råder ingen tvekan. Det FINNS en stjärna där som inte borde finnas!

Nu fördes saken i mitt huvud upp på en annan nivå. En observatör med lång erfarenhet hade bekräftat existensen av ett nytt objekt, rimligtvis en nova.

Gunnar och jag kom överens om att han skulle ringa ett observatorium för att meddela saken. Det visade sig då, att de just hade fått in ett telegram som berättade att George Alcock i England redan hade upptäckt novan!

Typiskt. Ständigt denne Alcock som kom först. Men det kan ha ett visst astrohistoriskt intresse att veta att Roger Persson gjorde en helt oberoende novaupptäckt – visserligen för sent för att officiellt räknas som medupptäckare men garanterat oberoende.

Jag nämnde saken i en liten artikel om variabler jag skrev för Den Svenska Almanackan omkring år 1981, men i övrigt är nog denna händelse rätt okänd.

Edit:
Jag ser att det finns några observationer av NQ Vulpeculae inlagda i SVO:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: En kort berättelse om en nova i Klädhängaren

Post by ThomasK »

Härlig berättelse Hans. Roger fick väl sin revanch senare genom upptäckten av fuoren V733 Cephei. Det har hänt mig några gånger att jag hittat stjärnor som "inte borde finnas", men hittills har det alltid visat sig vara kartan det varit fel på...
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: En kort berättelse om en nova i Klädhängaren

Post by Hans Bengtsson »

Världens mest kända exempel på missad stjärna måste hänföra sig till "The Cambridge Encyclopaedia of Astronomy", suveränt översatt till svenska av Claes Bernes, utgiven på Bonniers med titeln "Astronomi: det internationella standardverket om universum". I mitt tycke den mest kompletta astronomibok som getts ut i vårt land ...

... komplett om det inte hade varit för stjärnkartan. Den var datorplottad, en väldigt sällsynt sak vid den tiden. Dock saknades en viktig stjärna. Sirius.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: En kort berättelse om en nova i Klädhängaren

Post by Tompa »

Sirius problem, indeed! :green:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Claes Bernes
Posts: 1
Joined: 2011-09-08 17:59:40
spamtest: JA

Re: En kort berättelse om en nova i Klädhängaren

Post by Claes Bernes »

Ett par kommentarer till det senaste inlägget:

Hans är alltför generös när han skriver att det var jag som översatte Cambridgeencyklopedin. Jag översatte inte mycket mer än bildtexterna, och huruvida de översättningarna var suveräna vill jag låta vara osagt. Min roll i övrigt var att fackgranska de texter som producerades av bokens två huvudsakliga översättare, Roland Adlerberth och Gunnar Ruud.

Jo, att Sirius fattas på stjärnkartorna kunde även jag konstatera när boken väl var utgiven, men så vitt jag minns gäller samma sak även Canopus. Programmet som plottade kartorna tycks inte ha vetat hur det skulle hantera stjärnor med negativ magnitud.

F.ö. kul att se ett livstecken från dig, Hans! Det har gått några decennier sedan vi sågs.

MVH / Claes Bernes
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: En kort berättelse om en nova i Klädhängaren

Post by Robin Andersson »

Härlig berättelse! Jag kom ihåg själv jag upptäckte en stjärna på en karta som var ljusare än var den skulle vara enligt kartan, cirka +0.5 magnituder. Men det visade sig enligt VSP när jag plottade ut karta med andra variabler att det var en annan variabel stjärna utan amplitud enligt GCVS. Det visade sig att det var U Tau som syntes i botten på min T Tau karta.

http://www.aavso.org/tmp3/d16986.png

Hoppas länken funkar, den är enbart temporär. Annars kan jag säga att det är en 2x2 grader karta över U Tau med andra variabla stjärnor ifrån GCVS utplottade.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: En kort berättelse om en nova i Klädhängaren

Post by chrisastro64 »

Det var på den tiden när man kunde upptäcka novor visuellt!

Fin historia, Hans!

Chris
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: En kort berättelse om en nova i Klädhängaren

Post by Hans Bengtsson »

Vilken tur att denna tråd kom på tapeten igen! Jag höll helt på att missa att Claes Bernes hittat hit, verkligen roligt.

Claes,
Jag tror att senaste gången vi sågs var någon gång på 80-talet, när vi råkade stöta ihop utanför Stadsbiblioteket. Du hade då redan flyttat bort från Göteborg, och jag minns att du sade att det du saknade mest från Gbg var just biblioteket. Sedan åkte vi till dina föräldrars hus på Danska vägen, och du visade mig därefter solförmörkelseinskriptionen uppe på kullen ovanför Örgryte gamla kyrka.

Och hela tiden har jag haft för mig att du översatte tegelstenen "Astronomi", men tydligen var det faktagranskningen och bildtextöversättning du gjorde - vilket inte heller kan ha varit något litet jobb. Under alla omständigheter är den svenska versionen av boken mycket välgjord.

Du är förresten representerad i vår svenska variabeldatabas SVO, du har där signaturen BSC:

http://var.astronet.se/

Dina observationer där består av fotometriska mätningar du gjorde på Capri.

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”