FF - Fotometriska Funderingar...

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

FF - Fotometriska Funderingar...

Post by Tompa »

Det här med fotometri är rätt så knepigt. Tycker jag i alla fall!
Jag kastar ut en fråga och hoppas på svar.
Jag har kalibrerat, stackat och color-splittat en bild på RX Lyr i Maxim DL. Jag har mätt upp instrumentmagnituder, grön kanal, för RX Lyr samt ett knippe jämförstjärnor (som jag hittade på AAVSO, photometry table).

Jag tar sedan in detta i ett excelark som finns på Citizensky.org och skriver in värden för RA, DEC, magnitud och färgindex för jämförstjärnor (http://www.citizensky.org/sites/default ... ediate.xls)

Allt väl så långt... Nu har jag säkert missat något grundläggande, men jag hittar inget färgindex för RX Lyr. Olika värden på färgindex för ZX Lyr påverkar ju slutresultatet ganska mycket.

Hur går man tillväga om färgindex saknas? :?:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: FF - Fotometriska Funderingar...

Post by Terje »

Nu är jag ingen variabelmänniska men om jag har fel kommer säkerligen någon av våra mycket kunniga variabelexperter att rätta mig. Då variabilitet hos de flesta stjärnor är förenat med pulsering och temperaturförändringar så torde väl dessa stjärnor även normalt ha ett variabelt färgindex.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: FF - Fotometriska Funderingar...

Post by ThomasK »

Ja det stämmer att färgindex ändras för pulserande variabler, som i detta fall en mira. Om man har ett riktigt V-filter spelar det ingen roll för då bör koefficienten i Excelarket bli noll och korrigeringen också noll oavsett färgindex. Om man tar utan filter, som i detta fall, har du helt rätt i att det är svårt att få fram ett helt korrekt värde. B-V ligger antagligen runt 1.0 - 1.5 om det är en vanlig mira. Nu vet jag inte om detta är en kolstjärna, isåfall kan B-V vara runt 3.0. Hur stor skillnad får du om du sätter dessa olika värden?
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: FF - Fotometriska Funderingar...

Post by ThomasK »

Hittade att RX Lyr enligt NOMAD-katalogen har B-V 0.89. Exakt hur mycket B-V ändras vid pulseringen tror jag är lite individuellt mellan olika stjärnor, även inom samma variabeltyp. Så om du inte hittar nån uppgift om detta för just RX Lyr tycker jag att du kan använda 0.89.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: FF - Fotometriska Funderingar...

Post by Tompa »

Tack för detektivarbetet! :good:
Jag sökte själv i NOMAD, men hittade inget. Handhavandefel ganska troligt...
Jag har petat in 0.89 och landar då på 16.907, vilket är lite högt. Andra mätningar från ungefär samma tid ligger ungefär tre tiondelar lägre. Jag ska försöka mäta igen och se vad det ger. Felet för jämförstjärnorna ligger under 0.015, men har ett fel på check star som är 0.273, vilket kanske är lite stort. Ska se om jag kan välja och mäta på någon annan stjärna.

Satte in B-V till 1.0 samt 3.0 för att testa. Vid 1.0 landar jag på 16.949 och vid 3.0 blir det 17.706, så nog har valet av färgindex betydelse.

Med tanke på färgindex betydelse: Hur gör man för att mäta magnituden för en supernova med hjälp av en DSLR i gröna kanalen? Färgindex bör väl i det fallet vara okänd? Eller har jag tänkt fort och fel?

Tomas W

Ps. Blev lite osäker på inställningar för aperture/gap/annulus när man mäter instrument magnituder. Skall man ha samma inställningar för alla stjärnor man mäter på eller skall man anpassa dessa inställningar individuellt för varje mätpunkt?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: FF - Fotometriska Funderingar...

Post by Hans Bengtsson »

Färgindexet V-R blir för miror allt större när stjärnan blir ljussvagare. Man skulle kunna förvänta sig att även färgindexet B-V följer detta mönster och blir större när stjärnan avtar i ljusstyrka. Så är det också - ibland. Men motsatsen händer också. Och för en del miror tycks B-V hålla sig nästan konstant när magnituden ändras.

Denna artikel är intressant:

http://articles.adsabs.harvard.edu/full ... ..60..879C

RX Lyrae finns inte med i den studien, och jag tror inte att stjärnans B-V har studerats under en ljusväxlingscykel. Så vi vet inte hur B-V förändras.

Istvan Kovacs i Ungern har gjort denna mätning:

B = 15.76, V = 14.16 (2010 Jun 5)

Michael Simonsen i USA bidrar med:

B = 17.181, V = 16.533 (2011 Apr 16)
B = 17.561, V = 16.777 (2011 Maj 4)

Mätningen från Kovacs ger ett B-V som är helt normalt för en mira, B-V = 1.6. Mätningarna från Simonsen ger däremot värden som är atypiska för miror, B-V ca 0.7. I artikeln jag länkat till ovan finns inga B-V-värden lägre än 1.1.

RX Lyrae har M-spektrum, men det är okänt hur tidigt eller sent. Simonsens mätningar (liksom värdet i NOMAD) skulle indikera ett mycket tidigt M-spektrum, kanske M0. Mätningen från Kovacs ger utrymme för ett M-spektrum som är betydligt senare.

Det är observationsmässigt mycket svårt att bestämma färgindex B-V för röda stjärnor!

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: FF - Fotometriska Funderingar...

Post by ThomasK »

Tompa wrote:Tack för detektivarbetet! :good:
Jag sökte själv i NOMAD, men hittade inget. Handhavandefel ganska troligt...
Jag har petat in 0.89 och landar då på 16.907, vilket är lite högt. Andra mätningar från ungefär samma tid ligger ungefär tre tiondelar lägre. Jag ska försöka mäta igen och se vad det ger. Felet för jämförstjärnorna ligger under 0.015, men har ett fel på check star som är 0.273, vilket kanske är lite stort. Ska se om jag kan välja och mäta på någon annan stjärna.

Satte in B-V till 1.0 samt 3.0 för att testa. Vid 1.0 landar jag på 16.949 och vid 3.0 blir det 17.706, så nog har valet av färgindex betydelse.

Med tanke på färgindex betydelse: Hur gör man för att mäta magnituden för en supernova med hjälp av en DSLR i gröna kanalen? Färgindex bör väl i det fallet vara okänd? Eller har jag tänkt fort och fel?

Tomas W

Ps. Blev lite osäker på inställningar för aperture/gap/annulus när man mäter instrument magnituder. Skall man ha samma inställningar för alla stjärnor man mäter på eller skall man anpassa dessa inställningar individuellt för varje mätpunkt?
Har du fått min variant av excelark för uträkningen? Om du mailar det du fyllt i till mig kan jag skicka mitt ifyllt i retur så ska vi se vad det blir för resultat med mitt. Jag antar att du gör apperturmätningen med Iris? Då ska du INTE använda olika inställningar för radierna, annars blir inte siffrorna jämförbara. Jag har kommit fram till att en hyfsad inställning för de 3 ringarna är 2x, 4x och 8x HWFM för typiska stjärnor på bilden. Dra en rektangel runt stjärnan, högerklicka och välj PSF. Du får då 2 värden, FWHM X och FWHM Y, är stjärnan perfekt runt ska de vara lika, är stjärnan oval får du olika värden, då använder du medelvärdet. Är HWFM = 2 blir alltså ringarna 4, 8 och 16 pixlar i radie.

Precissionsfotometri med DSLR och varierande eller okänt färgindex är ett problem som inte enkelt kan lösas, det man får göra är att uppskatta B-V så gott man kan. För min kamera är Koefficienten för färgindex runt -0.1, det innebär att magnituden ändras med -0.1 om man går från B-V = 0 till B-V = 1, så effekten finns men den är inte jättestor och för de flesta stjärnor bör man kunna få användbara resultat.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: FF - Fotometriska Funderingar...

Post by Tompa »

Tack för kloka svar!
Jag förstår problematiken med att bestämma B-V. Man kanske ska skaffa ett V-filter, det borde väl fungera även med DSLR?

Thomas, jag har inte ditt excel-ark, men testar det gärna. Jag har provat med både IRIS och Maxim DL. Med IRIS hamnar jag på ca 14, så där blir det ganska fel...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Variabla stjärnor”