Astronet och SVO

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Absolut perfekt!

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

En sak som jag skulle tycka vore bra att ha i SVO:

Direktinformation om variabeltypen dels som en egen kolumn när man listar de senaste obsarna, dels i headingen i diagrammen. I det första fallet kan man ju få denna info genom att klicka på stjärnnamnet, men det vore praktiskt ifall just typen gick att klämma in utan den klickningen. Och när man har ett diagram får man gå ytterligare något steg för att hitta typen.

Bara som ett förslag.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:En sak som jag skulle tycka vore bra att ha i SVO:

Direktinformation om variabeltypen dels som en egen kolumn när man listar de senaste obsarna, dels i headingen i diagrammen. I det första fallet kan man ju få denna info genom att klicka på stjärnnamnet, men det vore praktiskt ifall just typen gick att klämma in utan den klickningen. Och när man har ett diagram får man gå ytterligare något steg för att hitta typen.

Bara som ett förslag.

M v h
Hans Bengtsson
Ett bra förslag, jag har själv varit lite irreterad på att denna information saknats när det nu kommer så många observationer på nya stjärnor man inte har koll på. Det enda problemet jag kan se är att raden för senaste observationer blir ytterligare lite bredare, vilket gör att man får scrolla mer om man har en liten skärm. I diagrammen borde det inte vara några problem.

Om ingen starkt motsätter sig detta förslag ska jag försöka titta på det till veckan.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronet och SVO

Post by Robin Andersson »

Tycker det är en bra idé Hans nämner! Sen även ett eget önskemål: Vet inte om det är svårt att fixa fram men i "Sök i GCVS". Under "Mag min" kanske lägga till en ny som heter Min amplitud.


Låt oss säga att jag skriver Min amplitud: 4. Så kommer alla stjärnor fram som har en amplitud ≥4.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Nu är variabeltyp tillagd på Observationer-sidan. Jag har också lagt till variabeltyp och spektraltyp i rubriken på ljuskurvorna.
Sökning på amplitud finns inte med i denna uppdatering, jag får fundera lite mer på det...
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Fungerar klockrent!

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Ytterligare ett förslag, som kanske är svårare att genomföra?

För kortperiodiska regelbundna variabler skulle jag i diagrammen gärna vilja ha fasdiagram som default.

Som indicium på en sådan variabel kan man kanske använda förhållandet att en sådan variabel nästan alltid har perioden angiven med 3 eller fler decimaler. Alternativt kanske period under 30 dygn eller något sådant. Kanske en kombination av dessa två parametrar?

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by wilt »

ThomasK wrote:Nu är variabeltyp tillagd på Observationer-sidan. Jag har också lagt till variabeltyp och spektraltyp i rubriken på ljuskurvorna.
Mycket bra!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Ytterligare ett förslag, som kanske är svårare att genomföra?

För kortperiodiska regelbundna variabler skulle jag i diagrammen gärna vilja ha fasdiagram som default.

Som indicium på en sådan variabel kan man kanske använda förhållandet att en sådan variabel nästan alltid har perioden angiven med 3 eller fler decimaler. Alternativt kanske period under 30 dygn eller något sådant. Kanske en kombination av dessa två parametrar?

M v h
Hans Bengtsson
Bra förslag igen, ofta är ju det första man gör på ljuskurvan för en kortperiodisk variabel att fylla i en tvåa i fasdiagramrutan. Kanske bäst att gå på typen. Jag får fundera på vilket som blir mest effektivt. Alla extrafinesser har ju ett pris att sidorna tar längre tid att ladda.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Nu har 10 000 observationer för år 2012 passerats i SVO! Känns som om totalsumman 100 000 obsar också kommer att nås redan detta år.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Nästan 1000 observationer på de 50 bortglömda mirorna med....

Edit: Vi har tydligen passerat 1000 där idag...
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Här har jag några tankar om en tänkbar ytterligare utveckling av SVO. Den är redan nu utomordentligt bra men skulle kanske kunna bli ännu utomordentligare bättre.

Det händer ibland att jag ser något fasdiagram som ser lätt kaotiskt ut, och tänker då att den katalogiserade perioden och/eller typen kan vara fel. Ofta har jag då tillgång dels till en del SVO-obsar, dels en del historiska obsar från litteraturen. För att relativt snabbt och enkelt kunna reda ut saker och ting så skulle det inte vara dumt att vid plottningen av fasdiagram ha möjlighet att ...

a) ... importera en extern textfil med data som kan samköras med SVO-data. Filen måste då förstås ha ett bestämt format, men det brukar gå snabbt att fixa.

b) ... kunna köra "sekvens" när det gäller periodlängden. Med detta menar jag att man anger en valfri period (som nu) och att man också kan ange ett valfritt inkrement, t.ex. 0.001 dygn om det handlar om en kortperiodisk variabel eller 1 dygn om det är en långperiodare. Även visningshastigheten bör kunna väljas. Sedan trycker man på en sekvens-knapp varvid fasdiagrammet och dess förändringar med de nya periodlängderna framträder. Genom att manuellt inspektera fasdiagrammets förändringar så kan ett vant öga genast reagera när ett realistiskt fasdiagram framträder (ett diagram som motsvarar någon känd variabeltyp). Just den saken tror jag är svår att uppnå med rena periodanalysprogram som Peranso.

Detta var alltså två saker som härmed insändes för eventuella vidarefunderingar.

m v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

En liten detalj som jag har noterat ett tag:

När man klickar på "S5 1803+78" under "Senaste registrerade" så får man inte upp någon ljuskurva för denna blazar, och det står att noll observationer har gjorts.

Däremot fungerar det helt OK om man i SVO söker på blazarens namn: ljuskurva och enskilda obsar syns då.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Det verkar vara ett litet fel i scriptet som uppträder när det är ett + i variabelnamnet. Anropet till diagrammet blir då fel. Tyvärr kommer jag inte åt att ändra. Det behöver också göras en annan ändring i detta script för att fixen för ÅÄÖ ska funka.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Nu är ÅÄÖ fixat också på sidan Variabler i Astronet-menyn. Jag har också fixat så att det nu funkar att få ljuskurvor på variabler med ett + i namnet när man klickar på Senast registrerade.
Thomas Karlsson