Astronet och SVO

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Timaoes »

Hans! Det fanns många lovande pärmar i Lindblads arkiv, men de visade sig dessvärre innehålla allt annat än de eftersökta obsarna. Det innebär också att jag har gjort vad jag kan göra i detta skede. Får du upp ett mer definitivt spår efter dem så kan jag fortsätta leta på KVA, men då behöver jag mer att gå på. Som jag tidigare skrivit finns det en förskräcklig massa material från Saltsjöbaden, men det förvaras på annat ort och jag kommer inte åt det lika enkelt. Har de arkiverats torde de ligga där, men det vore ju bra att veta om så är fallet innan jag börjar leta.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Det känns ändå som om förutsättningarna har ökat för att materialet (kanske av en slump) en vacker dag kan återfinnas, om det fortfarande existerar i den fysiska världen, i och med att nyckelpersoner som Johan K och Dan K är medvetna om intresset för saken och säkert håller ögonen öppna.

Förmodligen hade jag möjlighet att få tillgång till observationerna redan 1971 eller kanske 1972! Darsenius skrev då till mig och undrade om jag ville ta över SAS variabelsektion, med hänvisning till att jag var aktiv observatör. Men då var SUAA och dess variabelsektion på gång, och jag kunde inte sitta på två stolar samtidigt. Så efter en vecka eller så tackade jag nej. Men kuriöst nog var man tydligen inom SAS så säkra på att jag skulle säga ja, att man hann gå ut med ett cirkulär där jag fanns med som sektionsledare...

SUAA VSS växte gradvis och blev en av världens ledande variabelorganisationer, med observatörer i huvudsak från Finland och Norge. När SUAA senare döptes om till SAAF var det med hänvisning tll att organisationen blivit svensk snarare än skandinavisk - vilket på sätt och vis var sant. Men bara på sätt och vis. På ett annat sätt var det precis tvärtom.

Observationellt (som ju skulle vara SUAA:s huvudinriktning) dominerades organisationen av Finland och Norge om man ser på vad som publicerades! För SUAA VSS betydde övergången till SAAF ingenting, inte mer än att namnet byttes till SVSO (Scandinavian Variable Star Observers). Under några år var det bara AAVSO som var större (AFOEV och BAA VSS var mindre). Och SUAA VSS och senare SVSO offentliggjorde regelbundet alla individuella observationer, detta till skillnad från AAVSO, i skriften "Report". Jag har kvar alla nummer! Från åren 1972-94 finns 331.153 observationer publicerade.

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Timaoes »

Hans Bengtsson wrote:Det känns ändå som om förutsättningarna har ökat för att materialet (kanske av en slump) en vacker dag kan återfinnas, om det fortfarande existerar i den fysiska världen, i och med att nyckelpersoner som Johan K och Dan K är medvetna om intresset för saken och säkert håller ögonen öppna.
Jo, jag ska hålla ögonen öppna. Men om du har möjlighet så vore det bra om du kunde sammanställa alla fakta i målet och skicka över det till mig (mail eller PM). Hinner det gå några månader så glömmer man snart vad det egentligen rör sig om. I så fall vore det bra att veta exakt vilket material det rör sig om, vad som är känt om materialets öden och äventyr och vilka kontakter som du har tagit i ärendet.

/Johan
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Jag har nu uppdaterat ljuskurvorna i SVO så att obsarna ritas med olika färger precis som på AAVSO. Visuella visas i svart, V i grönt, B i blått osv. I valbilden för ljuskurvor kan man nu också välja vilken eller vilka typer av obsar som ska visas på diagrammet.

Det ska nu också gå att välja enbart ett val av "egen period" eller "egen epok" vid fasdiagram, den andra hämtas från SVO eller GCVS.

Nu har vi i stort sett bara visuella och V i databasen i dagsläget, förutom för epsilon Aurigae där det även finns en del U och B och då kan det se ut så här:
Image
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Har inte sagt det förut men det ser trevligt ut med färgerna för olika filter.

Ändrade lite så man ser de 60 senaste observationerna på variabelsidan : http://astronet.se/variabler.php
Grupperade dem 10 och 10 med.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

SAAF/V-forumet verkar inte vara tillgängligt för alla, så jag lägger en kopia av tidigare meddelande om uppdatering av SVO.
--------------
Jag har uppdaterat layouten på förstasidan och bland annat lagt till ett RSS-flöde från AAVSO:s Specal notice och Alert Notice. Sidan är också omdöpt från "SVO - Svenska variabelobservatörer" till "SVO - Svenska Variabelobservationer" och kopplingen SAAF/V och SVO framgår tydligare.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

SAAF/V forumet är nu öppet. Hade testat rättigheterna lite för dåligt innan.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Thomas:

Det har blivit något knasigt i SVO när det gäller negativa observationer. Mindre-än-tecknet kommer inte med när man söker obsar (däremot registreras obsarna helt korrekt som negativa vid diagramritning och i några andra sammanhang).

Upptäckte det när jag nyss lade in en negativ obs för BNV17, <17.7 (med robotteleskop). Står som 17.7 när jag listar obsarna. Samma sak när jag kollade någon negativ obs som Chris nyligen gjort, <15.0 har blivit 15.0.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Jag misstänker att felet uppstod i samband med att jag rättade en bugg som gjorde att det inte gick att söka på magnitud. Jag kollar på detta imorgon.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Nu finns <-tecken med igen för negativa obsar på SVO:s sida Observationer.

Jag håller också på att titta på att lägga in RSS-mottagning från CBAT, sidan där det rapporteras in eventuella nya novor och supernovor har en öppen RSS-kanal. Har inte jobbat med RSS-tekniken förut, men tjuvkikade lite hur det är gjort här på Astronet och började med en RSS-mottagning från AAVSO som nu finns på SVO:S startsida. Tyvärr verkar inte AAVSO publicera alla nyheter som finns på websidan i sin RSS-kanal...
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Thomas K och Robert W:

Jag har hittat en detalj som kanske kunde ändras i SVO. När man anger att ett diagram ska ritas med en viss observatörs obsar specialmarkerade (i rött), så kommer de negativa obsarna att se likadana ut som de positiva obsarna. Och det är inte riktigt bra. Vore nog i så fall bättre om endast de positiva obsarna specialmarkeras. I så fall skulle texten "Markera obsar från observatör x" ändras till "Markera positiva obsar från observatör x".

Vad tror ni om detta?

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Tja, båda alternativen är ju tänkbara, men jag tycker nästan det är bättre som det är nu. Som standard ser man alla obsar utan nån viss observatör markerad, och man ser ju då om det finns några negativa innan man väljer att markera en viss observatör.

Annars får man ha ett extra val Markera alla/Markera enbart positiva, annars kan man aldrig se vem som gjort de negativa obsarna i diagrammet. I vilka fall tycker du det skulle vara bra att ha denna funktion?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Problemet är att positiva och negativa obsar ser precis likadana ut t.ex. i nedanstående diagram …

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

… där jag markerat mina egna obsar av R CrB. Man får då en felaktig bild av hur ljusväxlingarna sett ut den senaste tiden. Mina två senaste obsar lyder <12.8 och <13.4, inte 12.8 och 13.4, vilket man kan förledas tro när man tittar på diagrammet.

Finns det någon teknisk möjlighet att som nu markera positiva highlightade obsar med en röd rund symbol, men negativa highlightade obsar med t.ex. en röd nedåtriktad vinkelhake? På något sätt tycker jag att dessa två typer av observationer, som ju har helt olika innebörd, bör skiljas från varandra utseendemässigt.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by wilt »

En allmän reflektion bara, kring SVO-sidan: den är jättebra! För mig som precis (återigen, efter över 20 år) börjat observera variabler är det en jättebra service att kunna lägg in sina observationer där, se aktuella och historiska observationer av valda stjärnor, plocka fram kartor med jämförelsestjärnor och så vidare. En dynamisk resurs som hjälper till att utveckla ens variabelkunnande och -intresse - allt beröm till de av er som lagt ner tid och energi på att bygga sajten/databasen!
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Jag har hittat en detalj som kanske kunde ändras i SVO. När man anger att ett diagram ska ritas med en viss observatörs obsar specialmarkerade (i rött), så kommer de negativa obsarna att se likadana ut som de positiva obsarna. Och det är inte riktigt bra. Vore nog i så fall bättre om endast de positiva obsarna specialmarkeras. I så fall skulle texten "Markera obsar från observatör x" ändras till "Markera positiva obsar från observatör x".

Vad tror ni om detta?

mvh
Hans Bengtsson
I ljuskurvorna har jag nu gjort så att negativa obsar visas med en röd triangel om man valt att markera en viss observatörs obsar, annars visas de som tidigare med gul triangel.

Jag har också lagt in ett nytt val, "Ljuskurvor & Resultat -> Ber. maxima för miror". Det är en förteckning över tidpunkten för alla historiska maxima för mirastjärnorna där jag använt materialet i SVO som underlag för beräkningen. I början av dokumentet står lite info om hur urvalet och beräkningen är gjord.
Thomas Karlsson