Astronet och SVO

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Ja, om diagrammet hade illustrerat magnitudvariationen hos en variabel stjärna så hade vi tolkat den som periodisk ... men i diagrammets första del handlar det delvis om en urvalseffekt. På 60-talet fanns ett helt gäng flitiga variabelobservatörer. Observationerna sändes då uteslutande till SAS Variabelsektion under ledning av Gunnar Darsenius, och resultaten gavs i form av ljuskurvor i en bulletin. Man får också förmoda att dessa observationer fortfarande finns bevarade i original i pärmar ... men ingen tycks veta var dessa pärmar finns idag, och skattningarna har därför inte kommit in i SVO.

Jag har varit i kontakt med Bo Darsenius, som är son till Gunnar D, och han har minnesbilden att någon från SAS hämtade Darsenius efterlämnade material. En vacker dag kanske vi får tillgång till dessa observationer och kan införliva materialet i SVO.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Jag har uppdaterat periodberäkning och diagram för 16 periodiska variabler + lagt till 5 nya. Resultatet hittas på SVO (http://var.astronet.se) under "Ljuskurvor & resultat -> Fasdiagram för 45 stjärnor".

Dessa stjärnor är de som historiskt varit mest populära på SVO bland de periodiska variablerna och där det finns ett stort underlag. Listan kan också vara en bra guide för att välja variabler att observera.

Min tanke är att ca. en gång per halvår uppdatera de stjärnor som fått flest nya observationer + lägga till ev. nya stjärnor som fått tillräckligt stort underlag.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Fint jobb med det Thomas :!:

Själv har jag modifierat variabelsidan lite här nu,

http://astronet.se/variabler.php Nu kan man klicka på namnen på de senaste observerade- Då kommer man till SVO's kurvritningsfunktion för den variabeln. Kurvan är också inställd för att visa max 2 år bakåt som startpunkt.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Finns lite att trimma på tidsskalan ser jag :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Ja, det tycks vara något strul med tidsskalan på diagrammen i SVO just nu ...

En annan liten sak jag funderar på i det sammanhanget: man får som default 720 dygn. Inte för att jag har något emot just 720 dygn, men det känns som ett ganska udda intervall. Två år är ju 730 dygn eller 731 dygn (skottår), så varför just 720 dygn? Kanske har det att göra med någon teknisk fråga som gäller tidsskalan, det spelar ingen egentlig roll, jag blir bara nyfiken.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Var väl min snuva som gjorde att jag räknade konstigt.på antal dagar för 2 år.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Det är någon bug som smugit sig in i SVO-diagrammen alldeles nyligen. När man väljer "Visa senaste x dagarna" så överenstämmer inte diagrammets tidsaxel med det värde på x som man skrivit in. Men du är nog redan medveten om just detta?

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Ja jag gjorde en ändring som läste ett problem men skapade ett annat :)

Skall vara löst nu.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Ja, det tycks vara något strul med tidsskalan på diagrammen i SVO just nu ...

En annan liten sak jag funderar på i det sammanhanget: man får som default 720 dygn. Inte för att jag har något emot just 720 dygn, men det känns som ett ganska udda intervall. Två år är ju 730 dygn eller 731 dygn (skottår), så varför just 720 dygn? Kanske har det att göra med någon teknisk fråga som gäller tidsskalan, det spelar ingen egentlig roll, jag blir bara nyfiken.

mvh
Hans Bengtsson
720 = Cirka 2 år :green:, det finns ingen speciell anledning, det var bara ett värde jag satte.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Gjorde en till liten sida idag.


Man kan nu på senaste observationer på http://astronet.se/variabler.php sidan klicka på ID för observatören och då kommer man till en sidan med statistik för just den observatören.

Ex: http://astronet.se/varobservator.php?id=BEN
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Imponerande och inspirerande med denna kontinuerliga utveckling av SVO och kopplingen till Astronet!

Det är inte bara i vårt land som SVO väcker uppmärksamhet. Enligt välunderrättad källa sneglar en av världens mest kända och anrika astronomiska sammanslutningar på SVO och har sagt att det är exakt en sådan plattform man vill ha på nätet.

Så hatten av!

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Nu blir man nyfiken. Vilken anrik astronomisk sammanslutning då?
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Robert,

Här är en ledtråd:

http://www.britastro.org/vss/

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Jag har lagt in några nya funktioner på SVO idag:

- Möjlighet att importeras filer i AAVSO:s båda filformat. Samtidigt är menyvalet Rapportering omdöpt till "Export & Import" och alla val som rör export och import av filer flyttade hit.

- Ny sida "Observatörsstatistik" under Observatörer. Här kan man se antal obsar och variabler per observatör, samt mellan vilka datum som observatören varit aktiv.

- Ny sida för att administrera SVO:s egna period- och kalenderelement.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Fina förbättringar du har gjort där.
Såg att det inte krävs mycket mer för att jag skall komma in på top 30 listan. Trodde det hade varit fler aktiva i Sverige.