Astronet och SVO

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Astronet och SVO

Post by Robert »

Jag funderar lite på hur man kan knyta ihop viss information från SVO till Astronet sidan. Då vi ligger på samma server så kommer Astronet åt allt i databerna om vi vill.

En tanke är att lägga till Variabler i menyn (med Forum Bildgalleriet Wiki Chat)

Där kan man göra en sida med lite variabel information och få en mjuk ingång till SVO sidan.

Tex Visa lite statistik som på SVO's startsida. Senaste observationer. och kanske ljuskurvor på en del intressanta aktuella variabler. Vad tror ni om iden och vad skulle vara med i så fall?
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronet och SVO

Post by Robin Andersson »

Ja det låter bra tycker jag, ska spåna på det lite om lite fler eventuella ideér. Önskade jag kunde HTTP eller vad det nu är för programmeringsspråk ni använder, då hade jag jättegärna hjälpt till mer.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Har bara gjort en snabb koncepttest här:


http://test.astronet.se/variabler.php

Vad tror du om det som grund?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Robin Andersson wrote:Ja det låter bra tycker jag, ska spåna på det lite om lite fler eventuella ideér. Önskade jag kunde HTTP eller vad det nu är för programmeringsspråk ni använder, då hade jag jättegärna hjälpt till mer.
HTML och PHP använder vi. Men även om du inte kan det kan du hjälpa till med vad det skall vara för innehåll och vad det skall stå på sidan.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronet och SVO

Post by Robin Andersson »

Jag tycker det ser riktigt tjusigt ut faktiskt, men som sagt angående flera idéer som du möjligen har missat måste jag fortsätta tänka på lite. Oftast dyker sådant upp när man är inne på hemsida och tänker, "varför hittar jag inte en sådan? ahaaa! för det finns ingen ännu..." :-D

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Ser bra ut!

Har bara positivt att säga om detta. Minimal detalj att tänka på under diagrammen: Epsilon Aurigae (inte Epsilon Auriga) och Chi Cygni (inte Chi Cygnus), alternativt Epsilon Aur och Chi Cyg.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronet och SVO

Post by Robin Andersson »

Några idéer:

1. Kanske att "Senaste Registrerade" ska vara fetstilt.

2. "Veckans Maxima" Kanske att varje vecka uppdateras den nytt med variabler som har beräknats nå sitt maximum under just den veckan. När inget beräknat maxima existerar så kanske det bör stå "Ej något maximum denna vecka." Eller kanske "Ej något medvetet maximum denna vecka". Vet inte riktigt vad som låter bäst, finns säkerligen mycket bättre alternativ.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Bra ider. Och skall ändra stavningen. Sidan blev lite snabbhack inatt när jag ändå var uppe då 2.5åringen inte kunde sova...

TomasK kan få access till astronet.se sidan med för att trimma och förbättra variabelsidan med.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Tycker förslaget ser bra ut. Mycket tjusigare än nåt jag kan åstadkomma. Rutor med rundade hörn :S hur gör man dem...

En sak jag tänkte på är om en slumpvis aktuell variabel kunde dyka upp, ungefär som "aktuell stjärnbild". Den kunde väljas ur de som fått visst antal observationer det senaste året. Det finns 22 stjärnor med >30 observationer, 33 med >25 observationer och 51 med >20 obsar. Så kanske stjärnor med mer än 25 obsar kan vara lämpligt att välja bland. För denna stjärna kunde visas fakta från GCVS-tabellen (typ, position, max/min-magnitud, period, spektralklass osv) och ljuskurva.

Annars kunde vi ha "månadens stjärna" där Hans Bengtsson skriver en liten krönika om en aktuell variabel.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Har skickat logininformation till dig Thomas så du kan hjälpa till med variabelavdelningen så mycket du vill.

Göran Strand har stått för html magin med rundade hörn och den fina designen.

Gjorde en funktion igår för att få en rad med rundade hörn. I wwwincludes/common.php titta på Header1 funktionen för att se hur de rundade hörnen görs.

Båda ideerna med med aktuell variabel och "krönika" är bra. Du har fritt fram att skapa hur många sidor du vill :) och säg till om du behöver hjälp med något.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Jag kan mycket väl tänka mig att presentera en variabel i taget, t.ex. med rubriken "Variabel i fokus: ... och så variabelnamnet". Ungefär en A4-sida per variabel verkar i så fall lagom. Det är dock viktigt att jag kan göra dessa presentationer när jag känner att jag har tid över, och inte vara bunden till varje vecka eller varje månad eller så. Ibland blir det kanske två sådana sidor på en vecka, ibland en på en månad.

Hur skulle jag i så fall rent praktiskt göra det? Gärna skulle jag välja att göra en pdf-fil, där kan jag lägga in någon karta och ljuskurva och kanske bild på upptäckaren osv. Skulle jag kunna lägga en sådan pdf-fil någonstans så att den sedan automatiskt blir tillgänglig? Eller kanske mejla till Robert? Jag känner väldigt dåligt till hur man enklast löser sådana tillgänglighetsmässiga saker tekniskt/praktiskt (pdf-filer kan jag göra!), men ge mig bara en instruktion för hur det skulle kunna gå till så ska vi säkert kunna fixa till saken.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by Robert »

Det beror lite på var vi bestämmer oss för att lägga in Variabel i fokus dokumenten.

Det naturliga tror jag är i wikin precis som stjärnbilderna ligger där.

Då har du 2 alternativ tycker jag. Antingen skriver du in det direkt i wikin själv ovh vi kan hjälpa till med reigeringar eller så Skapar du en pdf och skickar till tex mig så lägger jag in innehållet från den i wikin.

Angående utgivningstakt så finns det inga krav alls här. Skapa när lust tid och mulet väder sammanfaller :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronet och SVO

Post by Hans Bengtsson »

Då känns det enklast (åtminstone för mig!) att helt enkelt mejla en sådan pdf-fil till Robert när andan faller på. Det kommer då förhoppningsvis att efterhand bli en hel serie variabelpresentationer som Astronet-användarna kan komma åt och läsa. Än så länge lovar jag ingenting, men jag har det just nu som målsättning. Hoppas jag inte ångrar mig till i morgon. Det får bli som det blir, en inställning man kan unna sig att ha som amatörastronom.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astronet och SVO

Post by Robin Andersson »

Det ska bli kul att läsa, då har man chans att lära sig mycket mer, och ännu mer som annars kanske ej hade vetat innan.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronet och SVO

Post by ThomasK »

Robert wrote:Har skickat logininformation till dig Thomas så du kan hjälpa till med variabelavdelningen så mycket du vill.

Göran Strand har stått för html magin med rundade hörn och den fina designen.

Gjorde en funktion igår för att få en rad med rundade hörn. I wwwincludes/common.php titta på Header1 funktionen för att se hur de rundade hörnen görs.

Båda ideerna med med aktuell variabel och "krönika" är bra. Du har fritt fram att skapa hur många sidor du vill :) och säg till om du behöver hjälp med något.
Robert, jag har testat inloggningen och hittat testsidan. Kan försöka titta lite på den framöver och se om jag kan sätta mig in i den och förbättra den. Spiffy corners, hmmm... automagic...
Thomas Karlsson