Intressanta variabla stjärnor?

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Intressanta variabla stjärnor?

Post by Robert »

Astronets wiki innehåller en hel del information om varje stjärnbild, men det saknas information om variabla stjärnor bland annat (intressanta dubbelstjärnor borde läggas till med).

Ni som är duktiga på det får gärna hjälpa med denna informationen. Lämpligt nu vore att testa detta på någon lämplig vårstjärnbild som tex Leo.

Ofta när jag letar fotoobjekt tittar jag i Astronets wiki och hade jag även information om variabla stäjror på stjärnbilderna så skulle man kunna ta med någon sådan bland fotojobben.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Intressanta variabla stjärnor?

Post by Robin Andersson »

Vet inte riktigt om variabla stjärnor som är särskilt mer intressanta än de andra i området. Om du tänkte lite angående kartorna som är skapade så är det så att de har skapats på grund utav att de ej finns lämplig karta för de objekten. Så om de är mer intressanta än andra är jag osäker på. Men jag hade jättegärna hjälpt till ifall jag kunde få lite tips om hur jag tar reda på intressanta variabla stjärnor.

Hans kanske vet någon/några? Det bästa exemplet jag komma på är eps Aur, fast den är ju dock inte i lejonet men ändå :-)!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Intressanta variabla stjärnor?

Post by ThomasK »

Låter som en bra ide. Som med DSO-objekten, skulle det vara en liten tabell med de mest kända variablerna i stjärnbilden. Det man skulle ha skulle t.ex vara position, typ, max/min-magnitud ocg eventuell period. Jag kan tänka mig att hjälpa till med att uppdatera wikin. Hur skulle vi göra rent praktiskt? Ändra direkt i wikin eller skicka infon till dig?
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Intressanta variabla stjärnor?

Post by Robert »

Ändra direkt i wikin om man kan/vågar.

För de som inte vågar kan an posta information här så kan jag lägga in.

Tycker v börjar en stjärnbild först så man kan prova att det blir bra och sedan ha det som "mall"
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Intressanta variabla stjärnor?

Post by Tompa »

Kanske man kan lägga in foton vartefter?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Intressanta variabla stjärnor?

Post by Starsoft »

En väldigt intressant delmängd att starta med utöver typvaraiablerna vore CV, cataclysmic variables, högintressanta variabler som lämpar sig väl för amatörstudier. Att texten läggs i en tråd först är väl också bra så missar man inget och det blir dessutom lite av "peer review".

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Intressanta variabla stjärnor?

Post by ThomasK »

Ahh, efter man loggat in gick det att redigera. Jag har lagt in 3 variabler för Lejonet nu. Det blev några skönhetsfel i tabellen. Typ borde centreras och högermarginalen för anmärkningskolumen blev inte rak. För RA/dekl använde jag den mall som finns för galaxer. Vet inte hur noga man ska vara med decimalerna men med den mallen verkade det inte gå att ange sekunder/båksekunder... Är det fler uppgifter vi ska ha med? Länka till SVO?

Uppdaterade också med två dubbelstjärnor.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Intressanta variabla stjärnor?

Post by Robert »

Ser bra ut Det hade kommit till || efter anmärkningstexten vilket skapade en tom extra kolumn.

Länk till SVO är nog bra. Skall lägga till och prova.


Lade in länk till SVO kolla om det verkar bra.

Return to “Variabla stjärnor”