Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Så har variabelsäsongen observationsmässigt startat för min del! Den gångna natten tog jag 10 variabler under ett kort pass. Några av mina favoritmiror låg nära max: R Boo, S CrB, R Ser. Obsarna finns i SVO. Himlen har ganska snabbt blivit mörkare i Göteborg jämfört med tiden alldeles kring sommarsolståndet. Kunde se magnitud 11 utan problem.

Åt nordväst dominerade de nattlysande molnen. Jag förmodar att de var ungefär lika starka rakt åt norr och åt nordost, men i den riktningen har jag ingen utsikt från balkongen. Tyckte lite synd om dem som ska försöka fotografera kometen, men jag ser nu att det gått bra trots alla NLC. Även om NLC är ljusa så är de väldigt tunna, vilket betyder att stjärnljus och kometljus kan tränga igenom. Dock med försämrad kontrast gentemot bakgrunden, förstås.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Har äntligen 'smygstartat' säsongen. 10 obsar i torsdags och ytterligare 10 ikväll.
Känns lite ringrostigt varje gång man ska komma igång med en ny säsong :D

Kul att se R Boo nära max nu, och även S Crb är ljus nu. Z Uma verkar också vara på uppgång igen.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Jag körde ett observationspass med 90mm Maksutov (89x förstoring) och 15x70:

R Sct, 5.1. Nära max.
V0667 Cas, 10.4. En mira som jag obsar av och till, en av många upptäckter av Mike Collins som under en följd av år drev ett patrullfotografiskt program; i själva verket var detta objekt en återupptäckt av en stjärna som noterats som misstänkt variabel av Otto Morgenroth på 1930-talet. Observerades flitigt av svenska amatörer efter Collins återupptäckt, och Hans skrev en artikel i Sky and Telescope om stjärnan. Nu nära max.
Z UMi, 11.1. Har klättrat upp till maximal ljusstyrka, vi får se hur länge den parkerar där den här gången.
R Cam, 9.4. En mira som har passerat maximum, brukar plocka den i samband med att jag obsar Z UMi som bara ligger några synfält bort.
R Dra, 6.8. En av norra stjärnhimlens ljusaste miror i max då den är lätt att följa med fältkikare. Hernán skattade den till 6.9 natten innan, den är uppenbarligen nära max nu.
CH Cyg, 7.6. En märklig och oberäknelig variabel, alltid spännande att följa.
XX Cam, 7.5.
EG And, 7.5. Här händer det inte mycket, skulle XX Cam eller EG And börja röra på sig mer substantiellt skulle det vara en händelse värd att notera.
TX Dra, 7.5. En halvregelbunden variabel i Draco som jag obsar ibland. Kan öka ganska snabbt i ljusstyrka, så idealt sett borde man obsa den ofta.
Z UMa, 7.6. Japp, på väg upp, precis som Björn skrev häromsistens.

Kvällen var behagligt varm; det är något med augustinätterna som är tilltalande, det har blivit mörkt (jag bor i södra delen av Sverige) men det är fortfarande varmt, i natt obsade jag i bara skjortärmarna. Transparensen var knappast perfekt, men man kan inte få allt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från en balkong!

Post by timokarhula »

wilt wrote: V0667 Cas, 10.4. En mira som jag obsar av och till, en av många upptäckter av Mike Collins som under en följd av år drev ett patrullfotografiskt program; i själva verket var detta objekt en återupptäckt av en stjärna som noterats som misstänkt variabel av Otto Morgenroth på 1930-talet. Observerades flitigt av svenska amatörer efter Collins återupptäckt, och Hans skrev en artikel i Sky and Telescope om stjärnan. Nu nära max.

Kvällen var behagligt varm; det är något med augustinätterna som är tilltalande, det har blivit mörkt (jag bor i södra delen av Sverige) men det är fortfarande varmt, i natt obsade jag i bara skjortärmarna. Transparensen var knappast perfekt, men man kan inte få allt.

/Gustav
Jag tror att jag har missat Hans Bengtssons artikel om variabeln i Sky&Telescope. I vilket nummer fanns artikeln i?

Håller med om att augustinätterna är fantastiska. Kom in nu efter 2.5 timmars DS-observerande. Obsade galaxer i Aquarius och Equuleus. Fann en rolig liten grupp av sju galaxer i Vattumannen där NGC6962 var den ljusstarkaste.

Det var faktiskt liknande förhållanden då jag observerade med mitt Celestron-8 teleskop för exakt 40 år sedan som jag tittade på stjärnhimlen för första gången med ett "stort teleskop"! Det häftiga var att jag observerade då som nu utanför mitt sovrumsfönster och det var en ljummen augustinatt. Det bästa var att min storebror öppnade fönstret och spelade för mig elektronisk musik av Tangerine Dream och Pink Floyds "Shine on you crazy diamond".

Inatt var det liknande förhållanden. Istället för elektronisk musik så hade jag öppet fönster och kunde avnjuta av nattens P4-musik (som alltid spelar bra 70- och 80-tals musik efter midnatt).

För övrigt var det också ett år sedan som jag observerade under de allra mörkaste betingelserna som jag uppmätt någonstans på jorden, i Western Australia. Uppmätte nämligen värden på SQM-L 22.12 när vintergatsbandet var parallell med horisonten. SQM-L tycker nämligen att vintergatan är en "ljusförorening". Man skulle tro att det var varmt då i W.A. i augusti men jag frös i skjortärmarna då det bara var +5° C vilket är ganska kallt för att vara vinter i W.A.

/Timo K
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

timokarhula wrote: Jag tror att jag har missat Hans Bengtssons artikel om variabeln i Sky&Telescope. I vilket nummer fanns artikeln i?

/Timo K
Hans Bengtsson, "A Bright New Mira Star", Sky and Telescope november 1990, s 520. Artikeln ger först en kortare redogörelse för Michael Collins upptäckt av variabeln, därefter information om observationer från 1935 på Sonnebergobservatoriet där man misstänkte att den var variabel; men det dröjde, som Hans skriver, över ett halvt århundrade och amatörastronomen Michael Collins observationer innan man insåg att det här är en mira med maxima runt magnitud nio.

Därefter följer en beskrivning av de observationer som variabelsektionen i SAAF utfört, 113 observationer närmare bestämt, samt en ljuskurva 1989-1990 baserad på dessa SAAF/V-observationer och en periodbestämning. Sist kommer en uppmaning till att hålla utkik efter fler liknande objekt som är möjliga att nå med relativt små instrument: återigen påminns vi, skriver Hans, att det är inte perfekt och storskalig utrustning som avgör om man kan göra upptäckter utan observatörens skicklighet och uthållighet.

Till artikeln hör även två sökarkartor och en detaljkarta med magnituder för jämförelsestjärnor.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

wilt wrote:Jag körde ett observationspass med 90mm Maksutov (89x förstoring) och 15x70:

R Sct, 5.1. Nära max.
V0667 Cas, 10.4. En mira som jag obsar av och till, en av många upptäckter av Mike Collins som under en följd av år drev ett patrullfotografiskt program; i själva verket var detta objekt en återupptäckt av en stjärna som noterats som misstänkt variabel av Otto Morgenroth på 1930-talet. Observerades flitigt av svenska amatörer efter Collins återupptäckt, och Hans skrev en artikel i Sky and Telescope om stjärnan. Nu nära max.
Z UMi, 11.1. Har klättrat upp till maximal ljusstyrka, vi får se hur länge den parkerar där den här gången.
R Cam, 9.4. En mira som har passerat maximum, brukar plocka den i samband med att jag obsar Z UMi som bara ligger några synfält bort.
R Dra, 6.8. En av norra stjärnhimlens ljusaste miror i max då den är lätt att följa med fältkikare. Hernán skattade den till 6.9 natten innan, den är uppenbarligen nära max nu.
CH Cyg, 7.6. En märklig och oberäknelig variabel, alltid spännande att följa.
XX Cam, 7.5.
EG And, 7.5. Här händer det inte mycket, skulle XX Cam eller EG And börja röra på sig mer substantiellt skulle det vara en händelse värd att notera.
TX Dra, 7.5. En halvregelbunden variabel i Draco som jag obsar ibland. Kan öka ganska snabbt i ljusstyrka, så idealt sett borde man obsa den ofta.
Z UMa, 7.6. Japp, på väg upp, precis som Björn skrev häromsistens.

Kvällen var behagligt varm; det är något med augustinätterna som är tilltalande, det har blivit mörkt (jag bor i södra delen av Sverige) men det är fortfarande varmt, i natt obsade jag i bara skjortärmarna. Transparensen var knappast perfekt, men man kan inte få allt.

/Gustav
Tack för tipset om V0667 Cas, Gustav. Nu är den även lagt i mitt program.

Kan bara instämma. Vilken skillnad att inte behöva frysa när man observerar. Dessutom tack vare torkan var det mindre mygg än vanligt. Augusti är bästa månad: mörkret återkommer medan träden har fortfarande löv. Igår mätte jag SQM 19.40 i zenith kl 2330 från min trädgård (genomsnitt av 5 mätningar). Otroligt för att vara Stockholms utkanter.

Jag har under senaste dagarna också observerat RU Pegasi som hade en ganska långt och intressant utbrott. SS Cyg fortsätter med sina ljusa minima.

/H.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

DHEB wrote:
Tack för tipset om V0667 Cas, Gustav. Nu är den även lagt i mitt program.

Kan bara instämma. Vilken skillnad att inte behöva frysa när man observerar. Dessutom tack vare torkan var det mindre mygg än vanligt. Augusti är bästa månad: mörkret återkommer medan träden har fortfarande löv. Igår mätte jag SQM 19.40 i zenith kl 2330 från min trädgård (genomsnitt av 5 mätningar). Otroligt för att vara Stockholms utkanter.

Jag har under senaste dagarna också observerat RU Pegasi som hade en ganska långt och intressant utbrott. SS Cyg fortsätter med sina ljusa minima.

/H.
Vilket imponerande obspass du gjorde igår Hernán! 31 obsar!

Och tack för tipset om RU Peg.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

Ja, tack. Jag hade en mycket bra vecka med många obsar fast kanske av lite fel anledningar. Det är nämligen alldeles för torrt och varmt, det gynnar oss astronomer men naturen tar stryk och skriker efter regn. För 10 dagar sedan brann även en liten bit av skogen bakom mitt hus. SMHI förutspår några varma och torra dagar till i södra Sverige, så det är bara att passa på innan vi återkommer till det vanliga vädret. Lycka till allihopa med era obsar :) :good:
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Rapport från en balkong!

Post by magnahrl »

Jo så är det. Vi får hoppas på regniga dagar och klara nätter. Att säga så till "vanligt folk" är som att svära i kyrkan :D

Magnus A.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

magnahrl wrote:Jo så är det. Vi får hoppas på regniga dagar och klara nätter. Att säga så till "vanligt folk" är som att svära i kyrkan :D

Magnus A.
Ja, exakt. Jag säger det inte men önskar det starkt inuti :D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det blev ett uppfriskande variabelpass från balkongen igår kväll, och jag kan rapportera att V Boo nu är ljusare än jag någonsin sett den tidigare. Skattade magnitud 7.3. Stjärnan tycks nu ha återupptagit de mira-liknande variationer den hade när den upptäcktes av Nils Dunér.

På sidan 81 i den tråd ni just nu läser finns ytterligare lite info om V Boo. Obsarna hittar ni förstås i SVO.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Japp, håller med dig helt, Hans - en jättefin kväll igår.
Blev 16 obsar totalt - roligt att se V Crb på väg uppåt igen (det är en av mina favoriter).
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

Trevligt att ni hade bra väder. Här i huvudstaden hade vi inte sådan tur i natt, men däremot nätterna innan.
Delar nu lite observationer om andra stjärnor förutom de som ni nämnde (V Boo) som ligger också bra till för observation nu och jag finner intressanta.

S Aql: denna halvregelbunden stjärna är nu nära eller i max efter ett ganska djupt minimum. Det är en mycket roligt stjärna att observera då den ändrar sig snabbt.
Aql-S.png
R Cas: denna Mira är nu på väg upp från en ganska ljust minimum. Det lustiga är att stjärnan har visat en tendens mot ljussvagare minima fram till slutet av 2016 för att sedan progressivt ha vänt mot ljusare minima.
Cas-R.png
Mira: omi Cet är snart i maximum, precis inför sin säsong vilket betyder att det kommer att ligga bra för observation när den ska vara på avtagande ... eller kanske inte för förra året hade den en extrem långdragen väg ned. Vi får se!
Cet-omi.png
SS Cyg: och såklart vår gamla vän. Vad är det som pågår här?
Cyg-SS.png

Förutom dessa anmärkningar kan man nämna att följande "klassiska" stjärnor är vid eller på väg mot maximum: R And, R Aql, R Boo, R Cam, T Cas, W Cas, X CrB, Z CrB, R Cyg, Z Cyg, R Dra, Z Peg, S UMa


Ha det bra under stjärnorna!
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

God fortsättning på helgerna!

Äntligen fick jag ett återfall! Första gången observatorietaket åkte av sedan 20 september, allt beroende på dåligt väder och avsaknad av automatik. Fin natt mellan 23-24 december samt några timmar under julaftons kväll. Totalt 170 observationer, allt inlagt i SVO.
Förhoppningsvis kommer jag med i SAAF-s fjärrteleskopsprojekt, då kanske det blir lite mer ordning på osandet :D

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Tompa wrote:God fortsättning på helgerna!

Äntligen fick jag ett återfall! Första gången observatorietaket åkte av sedan 20 september, allt beroende på dåligt väder och avsaknad av automatik. Fin natt mellan 23-24 december samt några timmar under julaftons kväll. Totalt 170 observationer, allt inlagt i SVO.
Förhoppningsvis kommer jag med i SAAF-s fjärrteleskopsprojekt, då kanske det blir lite mer ordning på osandet :D

Mvh,
Tomas W
God fortsättning!

Vilken storstilad comeback! De 100 mirorna har saknat dig.

Ja, vädret har ju inte varit så värst astronomivänligt den senaste tiden ...

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA