Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Kul att läsa era obsrapporter, Björn och Hans!
Hans Bengtsson wrote: Allt gick bra, jag hade i förväg gjort en lista på ett 50-tal variabler som kunde vara aktuella, och obsade ett 20-tal av dessa. Den enda variabel jag inte kunde se var miran AA Her, den var för svag. Kvällens glada överraskning blev miran AL Her, den visade sig ligga ungefär i max, magnitud 10.7.
Ja, det där är ett bra knep. Ibland gör jag sådana listor som ett led i förberedelserna inför ett obspass, vilket minskar risken för att man glömmer något objekt när man väl står under himlen och skall göra observationerna.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

wilt wrote:Kul att läsa era obsrapporter, Björn och Hans!
Hans Bengtsson wrote: Allt gick bra, jag hade i förväg gjort en lista på ett 50-tal variabler som kunde vara aktuella, och obsade ett 20-tal av dessa. Den enda variabel jag inte kunde se var miran AA Her, den var för svag. Kvällens glada överraskning blev miran AL Her, den visade sig ligga ungefär i max, magnitud 10.7.
Ja, det där är ett bra knep. Ibland gör jag sådana listor som ett led i förberedelserna inför ett obspass, vilket minskar risken för att man glömmer något objekt när man väl står under himlen och skall göra observationerna.

/Gustav
Absolut! Håller med: "listor" är nyckelordet, både för stjärnor i ens program och för intressanta stjärnor som ännu inte har observerats.

/H.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Jag är tillbaka vid datorn efter ett par veckors resande till Tisvildeleje (norra Själland) och Anderstorp i Småland. Himlen är betydligt mörkare på bägge ställena än vad jag är van vid här hemma i centrala Lund, och dessutom var vädret bra. Med mig hade jag en 90 mm Maksutov-Cassegrain och fältkikare, behändiga instrument som är ganska bra kompromisser mellan ett resanpassat transportabelt format och ändå OK gränsmagnituder (svagaste stjärnan obsad på de här resorna var 12.1 med 90 mm, 9.8 med handhållen 15x70).

Snorklandet, fiskandet, grillandet, kräftskivan med mera interfolierades med några obspass, och jag har nu kunnat knappa in de 106 obsar som blev fångsten.

Här är några av obsarna (för fullständiga uppgifter hänvisas förstås till SVO):

AF Cyg 8.2-8.4. I ett ganska djupt minimum, vilket följer på ett onormalt starkt max. Försöker obsa den ganska ofta nu, när den väl går mot max kan det gå fort. Skall bli intressant att se om den här större amplituden hos variationerna håller i sig ytterligare en eller annan cykel.
CH Cyg 8.0-8.5. Har tappat en del i ljusstyrka den senaste tiden.
R And 9.2-8.8. Den här fina miran är väg mot max, dit är det kanske en dryg månad.
R Aql 9.4. Sjunker efter maxet som inträffade ganska tidigt på säsongen.
R Ari 8.5. Nära max.
R Aur 8.7. Också nära max.
R Cam 11.8. Har lämnat minimum. Den här miran brukar jag plocka samtidigt som jag obsar Z UMi.
R Cas 7.3-7.0. Också en fin mira på väg mot max, har ökat ganska snabbt den senaste tiden.
R CrB 6.0-6.1.
R CVn 7.3. Återknyter bekantskapen med en mira som jag inte obsat på två och ett halvt år.
R Del 9.9.
R Sct 5.7-6.7. Varierar snabbt.
RT Aql 7.8-8.1. Mira nära max. En ny bekantskap för mig efter tips från Hérnan. Ligger fint till i Örnen.
RX And <11,8.
S CrB 7.6. Nära max.
S UMa 8.2-8.3. Också nära max.
SS Cyg 11.7-11.9, <9.8, <9.6.
SU Per 8.4. Den här är knepig att hitta tycker jag på grund av det vackra men stjärntäta fältet.
SV Sge 11.8. En RCB-stjärna som håller på att återhämta sig från ett mycket djupt minimum (16.5). Den här aktivitetsfasen är den första sedan 2003.
T Cep 8.0-8.3. Tuffar på planenligt nedåt efter ett max i maj.
T CrB 10.3. När smäller det?
T UMa 8.1-8.2. Nära max och i fas med S UMa.
TCPJ21040470+4631129 11.6. Ett otympligt namn på en spännande variabel. När får denna nyligen upptäckta och väldigt ljusa WZ Sge-variabel ett utbrott igen?
U UMi 8.3. Har passerat max.
V Sge 11.1. Ett märkligt objekt.
V0667 Cas 10.8. På väg mot ett maximum som enligt en prognos skall inträffa vid månadsskiftet augusti-september, enligt en annan i slutet av september.
W Lyr 9.8.
X Oph 8.3. Nära minimum.
Z Cam 11.7. Ligger sedan oktober 2018 i ett stillastående tillstånd som utmärker den här typen av dvärgnovor. När kommer den att återuppta sina utbrott?
Z UMa 7.7-7.4. På väg uppåt.
Z UMi <11.8. I en aktivitetsfas sedan en tid.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Gårdagskvällens molniga väder här i Lund skulle enligt prognoserna övergå i klart väder från ungefär midnatt vilket också visade sig stämma, så jag kunde köra ett pass med 90 mm Maksutov-Cassegrain och fältkikare (6x30 och 15x70):

R CrB, 6.1. Inte riktigt uppe vid max, eller?

W Lyr, 10.2. Rör sig nedåt.

V0667 Cas, 10.4. Är på väg mot max, har ökat omkring fyra tiondelar på två veckor. Läs mer om den här miran i Variabelbulletinen nr 2.

T Cas, 9.0. Nära max.

AF Cyg, 8.0. Det här minimat har varit ovanligt djupt och de senaste två maximumen ovanligt starka. Vad händer nu?

CH Cyg, 8.6. Har dippat nästan en magnitud på en knapp månad.

RX And, <11.8.

R Cas, 6.3. Rör sig snabbt mot max, har ökat en magnitud på dryga två veckor. Maxima har de senaste åren varit olika starka (exempel: omkring
7.5 2013, omkring 4.5 2015), hur blir nästa?

W Cas, 10.2. Halvvägs till maximum. En kolmira vars variabilitet upptäcktes av Espin 1894 och som observerades spektroskopiskt av Dunér; den ligger snyggt till, lättfunnen.

EG And, 7.5.

XX Cam, 7.5. Sedan den här R CrB-stjärnan (klassningen anges som osäker i VSX) hade ett minimum 1940 tycks det inte ha hänt så mycket med den, så även denna natt.

SS Cyg, 12.0.

W Cyg, 6.6.

TX Dra, 8.0.

V UMi, 7.7.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Vilka fina rapporter!

När det gäller R CrB så är min uppfattning att den ännu inte riktigt nått max-nivån, åtminstone inte nivån den hade strax innan det stora inbrottet började. V-mätningarna låg då på 5.9, nu ligger de på 6.2. Det är också den känsla jag får när jag kollar på stjärnan i sökaren, jag har förr sett R CrB några tiondelar ljusare än den är nu.

Edit:
Kvällen den 8 augusti bjöd på en snabbt övergående lucka mellan molnen. Det blev nästan lite halvstressigt men jag hann med 13 obsar på lika många minuter. När jag i efterhand skulle anteckna fick jag leta rätt rejält i minnet när det gällde vilka magnituder jag skattat för S och T UMa ... men jag kom på det till slut.

Sensmoral: när man börjar bli gammal och småglömsk som jag bör man anteckna efter max 10 obsar! Normalt antecknar jag efter nästan varje obs men nu hade jag bråttom innan molnluckan hade försvunnit.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Ikväll är det 30-årsjubileum för mig: kl 21:36 UT den 9 augusti 1989 obsade jag R CrB, senare samma kväll T CrB och AG Dra. På den tiden använde jag fältkikare och en 6 cm refraktor.

De rapporterades in på pappersblanketter, togs om hand av sektionsledningen i SAAF/V förkroppsligad av Hans Bengtsson och letade sig senare vidare till såväl SVO som AAVSO:s digitala databaser. De är mina första riktiga variabelobsar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Grattis till 30-års jubileum, Gustav - bra jobbat :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

wilt wrote:Ikväll är det 30-årsjubileum för mig: kl 21:36 UT den 9 augusti 1989 obsade jag R CrB, senare samma kväll T CrB och AG Dra. På den tiden använde jag fältkikare och en 6 cm refraktor.

De rapporterades in på pappersblanketter, togs om hand av sektionsledningen i SAAF/V förkroppsligad av Hans Bengtsson och letade sig senare vidare till såväl SVO som AAVSO:s digitala databaser. De är mina första riktiga variabelobsar.

/Gustav
Grattis för 30 års jubileum, Gustav! Kul att ha observerat så länge.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Tack, Björn och Hernán! :)

Till saken hör ju att det inte är 30 år av flitigt observerande; efter en kortare period av organiserat variabelobserverande under studenttiden, lade jag sedan ner verksamheten men återkom i oktober 2011.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Den här kvällen (4 januari 2020) hade jag bestämt mig för att skatta 25 variabler för att komma upp i totalt 15000 obsar i SVO. Det gjorde jag också, men jag kunde nöjt mig med 24 ifall jag hade tänkt på att jag obsade Chi Cyg igår kväll... så nu har jag 15001.

Obs nummer 15000 blev AU Cyg, en mira som jag inte tittat på sedan maj 1991. Så det blev till att kolla kartorna noga, jag hade inget minne av att jag sett stjärnfältet tidigare.

Nu återstår bara 10 obsar innan 15000 nås när det gäller visuella skattningar. Det får bli en annan kväll.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Den här kvällen (4 januari 2020) hade jag bestämt mig för att skatta 25 variabler för att komma upp i totalt 15000 obsar i SVO. Det gjorde jag också, men jag kunde nöjt mig med 24 ifall jag hade tänkt på att jag obsade Chi Cyg igår kväll... så nu har jag 15001.

Obs nummer 15000 blev AU Cyg, en mira som jag inte tittat på sedan maj 1991. Så det blev till att kolla kartorna noga, jag hade inget minne av att jag sett stjärnfältet tidigare.

Nu återstår bara 10 obsar innan 15000 nås när det gäller visuella skattningar. Det får bli en annan kväll.

Mvh
Hans Bengtsson
Wow! Det känns ändå som att det inte var allt för länge sedan du passerade 10 000 obsar, jag minns att vi pratade om det då här på Astronet, och nu ligger du alldeles vid 15 000 visuella obsar. Träget arbete ger goda resultat!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Tack så mycket!

Ja jag har till slut tvingats inse att jag är drabbad av kronisk variabilism. Åkomman vill inte helt gå över med åren även om den kommer i skov.

Den stora tillgängligheten är ett problem, jag har en enorm mängd variabelkartor i pärmar i bokhyllan. Snart börjar dom väl sälja variabelkartor på ICA också. Och så har jag en balkong med jättefin utsikt västerut. Och ett utmärkt teleskop strax innanför balkongdörren.

Frestelsen blir ibland för stor. Det är så lätt hänt att man lyfter ut teleskopet, det tar en minut, riktar in sökaren mot W Lyrae som ligger i ett ljusstarkt max (det ingår i variabilistens beteendemönster att hålla koll på sånt), har W i teleskopets synfält ... och vips så är en skattning gjord. Utan att man kunde motstå.

När man väl har lyft ut teleskopet så vill man ju gärna ta ytterligare någon variabel när man ändå är på gång. Det gäller då att jag redan i förväg har bestämt en gräns, säg 25 obsar men inga fler, så att det variabilistiska tillståndet inte förvärras ytterligare och utom kontroll.

Ett drag som är karakteristiskt för variabilism är att sätta upp självuppfunna mål (morötter) av typen ”Om jag bara gör x antal obsar till så har jag totalt gjort xxx antal obsar vilket kan innebära att jag om hundra år kommer att ingå i en AAVSO-lista över de 5000 mest aktiva variabilisterna någonsin”.

Det tar lika lång tid att göra en obs som det tar att borsta tänderna enligt tandläkarens rekommendationer: 2 minuter. Och det är inte mera komplicerat om har blivit van. Så jag fortsätter väl ett tag till.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

Det är tydligt att sjukdomen är obotlig och man får lära sig leva med den istället. Man skattar variabler så länge man lever i princip! Å andra sidan låter "kronisk variabilism" som bland det trevligaste man kan få i mån av sjukdomar :green:

Skål! För många år till av variabler för dig, Hans!
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Idag observerade jag R Cas och Z Uma efter en lång paus med visuella observationer. Som vanlig jämförde jag mina obsar med de senaste uppskattningar på AAVSO databasen innan jag rapporterade, R Cas var inom 0.1 magnituder av den senaste registrerade men Z Uma blev fel, uppskatade den till 8.1 men i databasen fanns en lång rad med 7.4/7.5 så jag antar att antingen blev det moln eller hittade jag inte rätt stjärna.
Efter variabler gav jag mig på att observera Uranus. Det var första gången som jag har gjort det på min lilla 5.3 tum newton men jag kunde verkligen se den blå färgen och skillnaden med en stjärna.

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

Trevligt att du är tillbaka i visuell observation av variabler! Och bra såklart att du granskar observationerna innan du rapporterar och rensar bort de som är felaktiga. Ibland händer att man gör fel: tunna moln, trötthet, Purkinje, mmm .... Det är bara att fortsätta observera, man blir bättre ju längre man håller på!