Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från en balkong!

Post by timokarhula »

Grattis Hans! Jag kunde igår fira 38 år sedan jag observerade min första komet. Den 10 mars 1981 klockan 23:17 observerade jag C/1980 Y2 (Panther). Med mitt Celestron-8 teleskop och 50x förstoring hittade jag komet Panther bara en grad från norra himmelspolen. Skattade kometen som magnitud 9 (utan decimal). På VSP natten mellan fredag-lördag såg jag min 192:a komet och 220:e kometapparition (och 71:a periodiska komet), 60P/Tsuchinshan, och jag noterade tydligt dess rörelse inom loppet av drygt två timmar. Magnitud 13.8, diameter 1'.0 och DC=2/.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det är först nu som jag kan fira jubileet. AF Cyg hade magnitud 6.0 för några minuter sedan. Det var en av de första stjärnorna jag observerade 1969. Men jag har aldrig sett den så ljusstark som nu! Jag var dock förvarnad eftersom jag såg Gustavs värde igår, 6.1.

Det är fullt möjligt att AF Cyg för tillfället lyser starkare än den någonsin tidigare gjort sedan upptäckten ... väl valt tillfälle i så fall! Den extrema max-magnituden enligt kataloger är 6.4, det värdet överträffas helt klart.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Rapport från en balkong!

Post by Torbjörn »

@ Hans och Timo: Grattis till era jubiléer :good: En hel del gediget obsande genom åren!

Jag har själv passerat en slags milstolpe nu på VSP genom att jag har gått Herschelobjekten runt med en 8-tummare och nu får gå över till ett 12" teleskop för att leta vidare efter dessa objekt.

Som sagt: Grattis!

/Torbjörn
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Grattis Hans och Timo!! Fantastiska karriärer ni har haft under så lång tid :good:
Gjorde själv min första obs för snart 45 år sedan, men hade ju sedan ett långt, långt uppehåll från astronomin.

Var i alla fall ute sväng igår och fick lite obsar gjorda, vilket var på tiden eftersom det var 1 månad sedan jag var ute sist.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Tack så mycket!

Det är bara under en del år sedan 1969 som jag rent praktiskt har observerat variabler, men intresset har funnits med alla 50 åren. Variabla stjärnor är en rätt beroendeframkallande sysselsättning.

AF Cygni:

Jag hämtade hem visuella observationer från AAVSO, och binnade dem 3 och 3. Varje kurva omfattar 5000 dygn ... och jag tror inte att stjärnan sedan upptäckten har varit lika ljusstark som just nu.

AF Cyg upptäcktes av Williamina Fleming (1857-1911) på Harvard-plåtar tagna åren 1900-1908. Upptäckten publicerades 1910, se skärmklipp nedan. Stjärnan kallas där HV 3256.

mvh
Hans Bengtsson
AF CYG upptäcktsartikeln.PNG
AF CYG upptäcktsartikeln.PNG (208.58 KiB) Viewed 7367 times
AF Cyg kurva 1.PNG
AF Cyg kurva 2.PNG
AF Cyg kurva 3.PNG
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Körde ett kortare pass med 15x70 och 90mm Maksutov-Cassegrain (89x):

T Cep 7.3
R CrB 6.1
Z UMi 11.2
R Cam 10.0
R Dra 8.2
TX Dra 7.9
Z UMa 7.7
RY UMa 7.3

Ganska fin himmel, lite småkyligt, sedvanligt ljus närmiljö – trädgårdsbelysning som står på mest hela tiden – och förstås ljusen från Lund och Malmö, men ändå plockade jag lätt 11.4 i 90mm utan någon direkt mörkeradapterad syn. Jag är lat och vill hellre obsa snabbt och smidigt utan att behöva lägga tid på att transportera mig till mörka platser. Visuellt variabelobserverande är möjligt att utföra från urbana miljöer, och det tillhör charmen med den här typen av observationer att de går att göra snabbt och smidigt, nära hemmet.

När jag skulle obsa R Dra ikväll hade jag märkligt svårt att hitta den. Ibland är det ju så att man liksom kör fast på en variabel, och nu hände det.

Att det skulle inträffa just med R Dra var dock lite märkligt tyckte jag, den här stjärnan har jag observerat ganska många gånger (136 gånger för att vara exakt) och jag brukar kunna hitta fram till den ganska lätt. Den ligger nära två ljusa stjärnor, 6.5 och 7.2, som jag hoppar till med sökaren, och sen är det liksom bara att finjustera in i teleskopet med ungefär en grads synfält så är man framme. Så icke ikväll. Där var 6.5 och 7.2-stjärnorna i teleskopets synfält, men sedan så stämde det liksom inte.

Efter ett tag insåg jag orsaken till stjärnhoppningsproblemet: jag hade fel karta med mig ut under stjärnhimlen. En karta från Newtonpärmarna (rättvänd bild) hade på något sätt smugit in sig i Makpärmen (spegelvänd bild) ... När jag väl insett detta gick det enkelt att mentalt spegelvända kartorna och hoppa från 7.2 till R Dra, som för övrigt ligger ganska nära max.

Hanteringen av kartor är en viktig del av förberedelserna inför friktionsfritt variabelobserverande.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

wilt wrote:Körde ett kortare pass med 15x70 och 90mm Maksutov-Cassegrain (89x):

T Cep 7.3
R CrB 6.1
Z UMi 11.2
R Cam 10.0
R Dra 8.2
TX Dra 7.9
Z UMa 7.7
RY UMa 7.3

Ganska fin himmel, lite småkyligt, sedvanligt ljus närmiljö – trädgårdsbelysning som står på mest hela tiden – och förstås ljusen från Lund och Malmö, men ändå plockade jag lätt 11.4 i 90mm utan någon direkt mörkeradapterad syn. Jag är lat och vill hellre obsa snabbt och smidigt utan att behöva lägga tid på att transportera mig till mörka platser. Visuellt variabelobserverande är möjligt att utföra från urbana miljöer, och det tillhör charmen med den här typen av observationer att de går att göra snabbt och smidigt, nära hemmet.

När jag skulle obsa R Dra ikväll hade jag märkligt svårt att hitta den. Ibland är det ju så att man liksom kör fast på en variabel, och nu hände det.

Att det skulle inträffa just med R Dra var dock lite märkligt tyckte jag, den här stjärnan har jag observerat ganska många gånger (136 gånger för att vara exakt) och jag brukar kunna hitta fram till den ganska lätt. Den ligger nära två ljusa stjärnor, 6.5 och 7.2, som jag hoppar till med sökaren, och sen är det liksom bara att finjustera in i teleskopet med ungefär en grads synfält så är man framme. Så icke ikväll. Där var 6.5 och 7.2-stjärnorna i teleskopets synfält, men sedan så stämde det liksom inte.

Efter ett tag insåg jag orsaken till stjärnhoppningsproblemet: jag hade fel karta med mig ut under stjärnhimlen. En karta från Newtonpärmarna (rättvänd bild) hade på något sätt smugit in sig i Makpärmen (spegelvänd bild) ... När jag väl insett detta gick det enkelt att mentalt spegelvända kartorna och hoppa från 7.2 till R Dra, som för övrigt ligger ganska nära max.

Hanteringen av kartor är en viktig del av förberedelserna inför friktionsfritt variabelobserverande.

/Gustav
Visst är det viktigt med ordning och reda med kartorna. Framförallt om man har fler än ett instrument. Använder du papper fortfarande, Gustav?

Jag har alla kartor i digital form i en padda. Jag konverterar de svartvita kartorna från AAVSO till rödsvarta sådana med ImageMagick. Det fungerar utmärkt (se nedan).

Äntligen en bra natt här också. Transparensen var lite så där i början men efter 23 blev bättre och bättre. Det var ett par minus grader men det kändes mycket behagligt. Å andra sidan kan tyckas att det känns lite sorgligt att det fina vädret är egentligen tecken på att vårsommaren är på väg, och med det också slutet av den astronomiska säsongen. Jag ska se till att passa på de kommande veckorna.

/H.
Dra-R_015-ES-125_AAVSO-X16262QL_red.png
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

wilt wrote:Körde ett kortare pass med 15x70 och 90mm Maksutov-Cassegrain (89x):

T Cep 7.3
R CrB 6.1
Z UMi 11.2
R Cam 10.0
R Dra 8.2
TX Dra 7.9
Z UMa 7.7
RY UMa 7.3

Ganska fin himmel, lite småkyligt, sedvanligt ljus närmiljö – trädgårdsbelysning som står på mest hela tiden – och förstås ljusen från Lund och Malmö, men ändå plockade jag lätt 11.4 i 90mm utan någon direkt mörkeradapterad syn. Jag är lat och vill hellre obsa snabbt och smidigt utan att behöva lägga tid på att transportera mig till mörka platser. Visuellt variabelobserverande är möjligt att utföra från urbana miljöer, och det tillhör charmen med den här typen av observationer att de går att göra snabbt och smidigt, nära hemmet.

När jag skulle obsa R Dra ikväll hade jag märkligt svårt att hitta den. Ibland är det ju så att man liksom kör fast på en variabel, och nu hände det.

Att det skulle inträffa just med R Dra var dock lite märkligt tyckte jag, den här stjärnan har jag observerat ganska många gånger (136 gånger för att vara exakt) och jag brukar kunna hitta fram till den ganska lätt. Den ligger nära två ljusa stjärnor, 6.5 och 7.2, som jag hoppar till med sökaren, och sen är det liksom bara att finjustera in i teleskopet med ungefär en grads synfält så är man framme. Så icke ikväll. Där var 6.5 och 7.2-stjärnorna i teleskopets synfält, men sedan så stämde det liksom inte.

Efter ett tag insåg jag orsaken till stjärnhoppningsproblemet: jag hade fel karta med mig ut under stjärnhimlen. En karta från Newtonpärmarna (rättvänd bild) hade på något sätt smugit in sig i Makpärmen (spegelvänd bild) ... När jag väl insett detta gick det enkelt att mentalt spegelvända kartorna och hoppa från 7.2 till R Dra, som för övrigt ligger ganska nära max.

Hanteringen av kartor är en viktig del av förberedelserna inför friktionsfritt variabelobserverande.

/Gustav
Jag fyllde på med ytterligare obsar av tre klassiker i Sommartriangeln när denna väl klivit över grannhuset (bekvämt observerade genom öppet köksfönster):

AF Cyg 7.3
CH Cyg 9.2 på gränsen, men klart synlig i 15x70
R Aql 7.2 en fältkikarfavorit på väg mot sommarens max.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

DHEB wrote:Visst är det viktigt med ordning och reda med kartorna. Framförallt om man har fler än ett instrument. Använder du papper fortfarande, Gustav?

Jag har alla kartor i digital form i en padda. Jag konverterar de svartvita kartorna från AAVSO till rödsvarta sådana med ImageMagick. Det fungerar utmärkt (se nedan).

Äntligen en bra natt här också. Transparensen var lite så där i början men efter 23 blev bättre och bättre. Det var ett par minus grader men det kändes mycket behagligt. Å andra sidan kan tyckas att det känns lite sorgligt att det fina vädret är egentligen tecken på att vårsommaren är på väg, och med det också slutet av den astronomiska säsongen. Jag ska se till att passa på de kommande veckorna.

/H.

Dra-R_015-ES-125_AAVSO-X16262QL_red.png
Ja, jag har fortfarande papperskartor: plastfickor, gaffelpärmar, old school, men är nyfiken på en digital lösning och dina erfarenheter. Laptopen vill jag ju inte ta med mig ut, så det skulle i så fall bli en iPad. Hur funkar det med digitala kartor på padda i minusgrader?

Ja, mörkersäsongen glider iväg, men å andra sidan: variabler kan man ju även obsa under sommaren.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

Jo, några ljusa variabler kan man observera under sommaren men det blir nog väldigt svårt.

Att gå fullt digitalt är enklare än vad man tror. Det gjorde storskillnad för mig. Nuförtiden har jag enbart med mig en padda i handen för kartorna (plus SkySafari med observationslistan) och röstspelaren i fickan (för att registrera obsarna med tidsstämpel). Jag slipper då frustrationen med kartor som blåser iväg, eller blir blötta med daggen, eller att man inte ser rätt i mörkret med en röd lampa (framförallt magnituder på jämförstjärnor), eller att man blädrar papper med halvfrusna fingrar, eller .... Allt blir också mycket lättare att hantera och uppdatera.

Jag laddar alla mina kartor i en mapp i paddan och bläddrar bland dem med den inbyggda "bildgalleri" appen när jag observerar. Jag använder en lite äldre surfpadda (Samsung Galaxy Tab A) som har en stor 8" skärm, vilken passar bra när man behöver se ordentligt (telefon är inte lika bra). Den har dessutom installerat appen Twilight (https://twilight.urbandroid.org/) med vilken kan man reglera ljusstyrka och färg. Appen är inte perfekt men det funkar ok. Det är säkert inget för den DSO intresserad, som inte vill nudda sin mörkeranpassning minsta aning. Detta spelar dock ingen roll för mig i stan, med gatlyktor, trädgårdslyktor, och annat som ofta lyser rakt i ögonen.

Man kan byta färger av kartor med många program. jag använder ImageMagick (http://www.imagemagick.org/) eftersom det passar mig bra i Linux från kommandolinjen. Om exempelvis laddar ned en karta från AAVSO med namn X.png, som är vit bakgrund med svarta tecken, kan man byta det till svart bakgrund med röda tecken i två steg:

Först genererar man en rödsvart gradient:

Code: Select all

convert -size 10x100  gradient:red-black gradient.png
vilket genererar följande bild:
gradient.png
gradient.png (504 Bytes) Viewed 7105 times
Sedan ersätter man gradienten i den ursprungliga filen med den som man skapade i steg 1:

Code: Select all

convert X.png gradient.png -clut Y.png 
Där Y.png är resultat bilden.

Vad dessa kommandon och deras optioner betyder kan man läsa mer i ImageMagick dokumentation. Som vanligt, är detta lättare att göra än att skriva och läsa om :)


Jag tror det är definitivt värt att testa sig med att gå digitalt. Har man inte padda kan man testa med telefonen och pröva. Lycka till!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Så var det dags för säsongspremiär. Från Göteborgs latitud går det i och för sig bra att observera variabler året runt, men man bör då ha tillgång till det någorlunda mörka området söderut, och det har inte jag från min balkong som vetter västerut.

Obsarna gjordes som vanligt med 8-tum Newton f/5, förutom R CrB som togs med 5 cm sökare. Tysk ekvatoreal montering, men utan polinställning. Teleskopet sätts helt enkelt upp så att bekvämligheten blir optimal vid stjärnhoppning.

Började 21:35 UT, slutade drygt en timme senare. Det var synnerligen milt och behagligt, enda problemet var att sökarens optik immade igen ibland. Det får man räkna med vid den här årstiden.

V Boo 8.9. Denna halvregelbundna variabel har börjat återgå till det miraliknande mönster som den uppvisade när Nils Dunér upptäckte variabiliteten. Efter ett minimum kring 9.7 i juni är den nu på uppgång.

T UMa 8.4. En mira nära max, har börjat avta en smula.

S UMa 8.2. Granne till T UMa. Båda är nu ljusa. Perioden för S UMa är en månad kortare än för T UMa, den här gången är maxima väl synkade.

R Boo 10.3. Hade max i maj, nu avtagande. En klassisk mira nära Epsilon Bootis.

U Boo 11.3. Halvregelbunden. En av de första variabler jag tänker på när jag ser Arcturus västerut på himlen.

R Ser 8.1. Ljusstark mira som hade max för två månader sedan. Jag letar upp den med Corona Borealis som utgångspunkt.

S Ser 12.0. En mira som jag brukar ta direkt efter R Ser. Ligger just nu i en platå, kommer snart att rusa uppåt.

T CrB 9.9. Det efterlängtade utbrottet har ännu inte hänt!

R CrB 6.2. Har den helt och hållet nått maximala nivån? Är lite osäker på det, tycker fortfarande den har någon tiondel kvar.

S CrB 7.6. Favoritmira i max.

RR CrB och SW CrB båda 8.0. Två halvregelbundna grannar med små variationer.

Y CrB 9.9. Halvregelbunden, underobserverad, nu nära max. Lätt att skatta, en av mina favoritstjärnor.

V CrB 10.3. Mycket röd Dunér-upptäckt mira som nu är på uppgång efter minimum.

RS UMa 12.0. Jag brukar obsa den i samma svep som S UMa och T UMa men tvingades vänta en stund på bättre mörker den här gången. Inga problem nu. Den är i tilltagande.

Z UMa 7.8. Halvregelbunden, ökar nu snabbt i ljusstyrka.

Y UMa 8.6. Halvregelbunden med liten amplitud.

S Boo 11.6. En mira i allra nordligaste delen av Bootes, inte långt från Karlavagnen. Låg i minimum i maj.

U CVn 11.7. En mira nära Karls Hjärta (Cor Caroli) som känns lite bortglömd. På 90-talet obsade jag den ibland, men sällan under senare år. Period 346 dygn, den hade max kring midsommar.

U Her 9.9. En lättobserverad mira, nu stigande fas.

V361 Her 11.0. Halvregelbunden, alldeles intill Gamma Herculis. Vi är numera bara tre personer i världen som då och då obsar denna variabel.

S Her 12.3. En mira nära minimum. Stjärnan brukar vara synlig i mitt teleskop under alla delar av ljusväxlingscykeln.

Klockan 22:48 UT var det dags att plocka in teleskopet. Semester och sovmorgon!

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Trevliga kommentarer per obs där. Och tack för att du tog Z UMa Hans. Med juli-obsar blir ju sommarglappet i tidsserierna inte lika påtagligt.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Säsongs-premiär för mig ikväll :)

20 grader varmt ute och trevlig himmel.
Fortfarande väldigt ljust, men i alla fall möjligt att se lite stjärnor igen.
Det blev totalt 13 obsar denna gången, kul att vara igång igen. S Crb och T Uma är alltid kul att se när de är starka.
Verkar även som om Z Uma är på väg upp med stora kliv, dags för en obs från Katarina också?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Så var det dags för en uppföljning till säsongspremiären (som skedde 24 juli, se ett tidigare inlägg i tråden).

Jag började med att dra igenom samma program som då, med undantag för U CVn som jag glömde. Den mest påtagliga förändringen var att RS UMa nu ljusnat från 12.0 till 11.2. En väldigt lättobserverad mira, jag gillar den.

Efter en timme tog jag en paus, det är sällan jag kör längre pass än så. Klockan 23:00 UT hade jag blivit sömnig och tänkte avsluta utan fler pass ... men blev oemotståndligt nyfiken på ifall mirorna KR Her och KQ Her möjligen kunde vara synliga. Och det var dom! Båda två var ljusa och fina, kvällens roligaste obsar. Magnitud 11.5 för KR och 11.7 för KQ. I samma veva obsade jag RS Her som är på väg uppåt, 11.2.

Tänkte att jag nog borde ta W Lyr och variablerna i det området också. Men balkongtaket var i vägen.

Så jag väntade till 23:40 UT. Då hade T Her sjunkit tillräckligt lågt på himlen, magnitud 11.1, den är i avtagande fas. TV Her i samma region skattades till 12.2, också sjunkande. Nu gick det även att nå W Lyr, 9.5, även den bleknar efter max. Den röda oregelbundna HU Lyr strax intill bedömdes till 11.7. Bara små variationer hos denna stjärna.

Roligare än HU Lyr är den halvregelbundna PT Her som bedömdes ha magnitud 12.5. Avslutade med miran VW Her som ligger ungefär i max, 12.4, och den oregelbundna QT Her, 11.7. VW Her är en av de miror som sektionen följer löpande fotometriskt men jag tyckte det var kul att göra en traditionell visuell obs. Visste redan i förväg att den borde vara någorlunda ljus.

Klockan hade nu blivit mycket, midnatt UT. En trevlig obskväll med angenäm temperatur och hygglig göteborgshimmel.

Alla obsar finns som vanligt i SVO.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Kvällen den 2 augusti bjöd på fina förhållanden i Göteborg, precis som föregående kväll. R CrB och T CrB togs förstås, de kan ju ha mycket snabba variationer, men i övrigt fick jag satsa på sådana variabler västerut som jag inte obsat kvällen före. I stort sett handlade det om halvregelbundna och miror i Boo, CrB och Her.

Allt gick bra, jag hade i förväg gjort en lista på ett 50-tal variabler som kunde vara aktuella, och obsade ett 20-tal av dessa. Den enda variabel jag inte kunde se var miran AA Her, den var för svag. Kvällens glada överraskning blev miran AL Her, den visade sig ligga ungefär i max, magnitud 10.7.

En av kvällens variabler hade jag aldrig obsat tidigare, V1009 Her. Halvregelbunden, skattades till 12.2. En trevlig ny bekantskap, förresten min 866:e variabel (ser jag i SVO).

Det är inte helt fel att "tvingas" till att ibland besöka variabler utanför det vanliga standardprotokollet. Man får koncentrera sig lite extra och möter synfält som man inte är så bekant med.

Ett litet kuriosum: Jag blev nyligen tillfrågad om jag ville bli ledare för AAVSOs LPV-sektion, dvs sektionen för långperiodiska variabler. Mystiskt att dom kom att tänka på mig, måste jag säga. Men jag tackade nej. Hade jag varit 20 år yngre så vete 17...

Mvh
Hans Bengtsson