Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Någon från variabelsektionen är nog jag det :geek: Utmärkelserna man får om observerat riktigt duktigt är... Taa daaa <<Trumvirvel och Fanfar>>

10 obsar: Järnstjärnan av 3:e magnituden
25 obsar: Järnstjärnan av 2:a magnituden
50 obsar: Järnstjärnan av 1:a magnituden
100 obsar: Bronsstjärnan av 3:e magnituden
250 obsar: Bronsstjärnan av 2:a magnituden
500 obsar: Bronsstjärnan av 1:a magnituden
1000 obsar: Silverstjärnan av 3:e magnituden
2500 obsar: Silverstjärnan av 2:a magnituden
5000 obsar: Silverstjärnan av 1:a magnituden
10000 obsar: Guldstjärnan av 3:e magnituden
25000 obsar: Guldstjärnan av 2:a magnituden
50000 obsar: Guldstjärnan av 1:a magnituden

Utmärkelserna delas ut i två kategorier, visuella och fotometriska observationer. Som Katarina skriver finns utmärkelserna i dagsläget inte i någon fysisk form utan meddelas bara i variabelsektionens veckobrev som man kan prenumerera på som observatör.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Ah Thomas, lysande!!!!! :D

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Man skulle inte kunna tänka sig en liten gräns vid säg 15000 visuella skattningar och en annan gräns vid 20000 skattningar? Kanske revidera magnitudskalan en aning? Dom som obsar mer än förslagsvis 30000 kan få minusmagnituder i sina diplom ...

En gräns vid 15000 skulle passa undertecknad som hand i handske ... och 20000 skulle passa Chris Allen. Det känns lite småtufft för mig att komma upp till 25000 för att få nästa diplom. Jag måste nog i så fall obsa tills jag är minst 150 år, och jag tvivlar på att det nuvarande teleskopet håller så länge.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Japp, nu får du hemläxa, Thomas :D
Revidera gränserna och inför massor med nya utmärkelser ...

Skämt åsido ... en fin kväll här i Ljungskile och ytterligare 29 obsar att rapportera in till SVO.
September kanske inte blir så illa som jag befarade från början när det bara regnade mer eller mindre varenda dag.

Kvällens stjärna blir Chi Cyg med 5.2 och kvällens sista blev Ry Lyr som jag knappt såg eftersom hela teleskopet var indränkt i fukt :sad:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Roligt också att du obsat V Boo! Magnitud 7.7 innebär att den numera har "riktiga" maxima, inte bara dom fjuttiga små variationerna som det handlade om under många år.

Ser i SVO att upptäckaren av V Boo, Nils Dunér, skattade stjärnan till magnitud 6.9 på kvällen den 17 december 1890. Kolla de två AAVSO-diagrammen nedan. Det övre ger en indikation på hur amplituden förändrats de senaste 100 åren, det nedre zoomar in på förändringen de senaste 10 åren. Är vi på väg mot gamla goda tider när det gäller V Boo?

mvh
Hans Bengtsson
V Boo 100 år.png
V Boo 10 år.png
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Ja, det ser ju faktiskt ut som om amplituden verkar bli större och större nu. Ska bli intressant att följa.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det är aldrig fel med lite extra reklam för V Bootis. Nedan ges en AAVSO-karta 3x3 grader, med norr uppåt.

Den mycket ljusstarka stjärnan på kartan är Gamma Bootis, inte så långt från Karlavagnen.

mvh
Hans Bengtsson
V Boo 3deg.png
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rapport från en balkong!

Post by Håkan N »

Hans,

Belys mig lite med astronomin inom variabernas värld. ( om du har tid & lust )

Vad är sas 'tjusningen' med att se olika stjärnors magnituds grad ?
Vad jag förstår går olika stjärnor in med jämna mellanrum med ökning alt sänkning i magnituden.
Beror det på utbrott eller en grannstjärna som passerar framför ?
Vad får man ut av detta mer än själva infon ?
Jag vet de forskar hårt nu om exoplaneter, men en sån lär väl inte du se i din 8" Newton - eller ( ser du dom med ? )
Du verkar inte speciellt intresserad resa till mörkare platser för variabel observering, utan kan bedriva detta från en mer eller mindre hyffsad plats.
Man verkar inte behöva direkt mycket aperature eller höga toleranser eller hög design i teleskopen heller eller dyrare okular.
( såg ex Wikander köra med sin refraktor och ett datorprogram såg stjärnornas magnitud ( men så gör väl inte du = ? )
Sett utifrån min astro, verkar det lite konstigt detta, men astron har ju många olika inriktningar.
-Bara kul att veta lite mera i detta !
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det är ju så att man har olika inkörsportar till astronomin. För min del kan man säga att det började med variabla stjärnor, och sedan blev jag från den utgångspunkten mer och mer intresserad av andra delar av astronomin (särskilt astronomins historia). De flesta som för första gången skaffar ett teleskop (i mitt fall en 5 cm postorderrefraktor på bordsstativ) börjar väl med att titta på månen, Jupiter, Pleiaderna, osv, men det första jag gjorde var att bestämma magnituden för några variabla stjärnor.

Om det inte hade funnits stjärnor som varierar i ljusstyrka, och om det inte med enkla medel hade gått att göra goda observationer som kunde publiceras, då hade jag nog inte sysslat särskilt mycket med astronomi. Då hade jag som hobby kanske istället försökt kartlägga ... tja, olika hattsvampars utbredning eller något sådant, kanske suttit vid ett mikroskop istället, vad som helst där jag hade kunnat känna upptäckarglädje.

Variabla stjärnor ligger mitt inom astrofysiken, kan man säga, inte i utkanten. Studier av variabler har betytt oerhört mycket för vår förståelse av stjärnors utveckling. Studier av variabler (cepheider, RR Lyrae-stjärnor, novor, supernovor) har gjort att vi fått en måttstock i universum, att vi vet avstånden till galaxer osv. Studier av variabler är också en fascinerande hobby eftersom man aldrig i förväg vet vad som händer. Själva magnitudbestämningen är bara början på observationen, sedan hamnar den i ljuskurvor, i periodanalyser, etc, etc.

En bra sak med variabler är att amatörer och yrkesastronomer arbetar sida vid sida. Så länge data är bra är allt OK. Ingen bryr sig om ifall du har astronomin som levebröd eller som hobby. Ibland är det en blandning. En yrkesastronom undervisar kanske astronomi på universitetet på dagarna och använder kvällarna till att stå vid teleskopet hemma och bestämma magnituder för variabler.

Den största variabelorganisationen i världen är AAVSO. Databasen där innehåller i skrivande stund 34 030 619 variabelobservationer. Givetvis en fantastisk källa för alla som vill studera variabler (som sagt: proffs eller amatörer spelar ingen roll).

https://www.aavso.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Teleskopet är för mig bara ett instrument som jag behöver för att observera, på samma sätt som fågelkikaren hade varit ett instrument för mig om jag hade varit ornitolog. Det hade i ett sådant hypotetiskt fall varit fåglarna (objekten) som intresserat mig, inte kikarna. Men tack och lov finns det även många som är intresserade av instrumenten som sådana, annars skulle observatörerna inte haft något att observera med!

Ett instrument för att observera variabler med behöver inte vara stort eller märkvärdigt på något enda vis. Man anpassar obs-programmet efter instrumenten man har tillgång till. Det viktigaste är att man har god och snabb tillgång till utrustningen så att man kan utnyttja även kvällar med en del moln. Många gör observationer med kikare, det går jättebra. Själv använder jag vanligen 8-tummare + sökaren till 8-tummaren för att skatta variabler, det tycker jag är bekvämt och enkelt. På en timme brukar jag hinna med 25-30 variabler, och jag har numera inte större ambition än att ta några enstaka sådana pass per månad. De flesta användbara kvällar hoppar jag över och sysslar med annat.

Mätningar med fjärrteleskop har jag inte själv sysslat med, men tusentals sådana mätningar görs av svenska amatörastronomer varje år. Sådana mätningar utgör en mycket viktig grundbult i variabelsektionens verksamhet, liksom förstås de vanliga visuella skattningarna. Att jag för egen del inte börjat med fjärrteleskopen har en så enkel förklaring som att jag i jobbet sitter 8 timmar per dag vid en dator. Hemma vill jag därför inte alls använda dator!

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Jag körde ett kortare pass med 15x70:

R CrB 6.2 Den segar sig upp mot max efter ett rekordlångt minimum.
CH Cyg 8.4. Har börjat ljusna lite.
AF Cyg 6.1. Har ökat snabbt på sistone.
TX Dra 7.8
Z UMa 7.0
RY UMa 7.4
V CVn 7.3
T Cep 7.6. Ser ut att ligga i en platåfas före maximum.
V UMi 8.1
chi Cyg <8.8. Skymdes av omkringliggande byggnader tidigare under kvällen, obsade den när jag vaknade vid femtiden. Skymtade variabeln, men inte mer, kunde ha varit kring 9.2, men kändes osäkert så jag satte den till svagare än jämförelsestjärnan 8.8, som syntes tydligt.

Förhållandena i centrala Lund var fina.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Härlig återupplivning av balkongtråden! Stjärnhimlen var väldigt fin igår men jag var ändå bara ute jättekort. Gustav, kul du skriver att byggnaderna skymde sikten, det skriver du ofta vilken får mig att tänka att du alltid står på exakt samma obs-punkt, oavsett handkikare eller SCT, i en omgivning à la Alfons Åberg, och alltid obsandes din favorit, den cirkumpolära T Cep.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Katarina H wrote:Härlig återupplivning av balkongtråden! Stjärnhimlen var väldigt fin igår men jag var ändå bara ute jättekort. Gustav, kul du skriver att byggnaderna skymde sikten, det skriver du ofta vilken får mig att tänka att du alltid står på exakt samma obs-punkt, oavsett handkikare eller SCT, i en omgivning à la Alfons Åberg, och alltid obsandes din favorit, den cirkumpolära T Cep.

Katarina
Hehe, jodå, lite så är det nog. Jag bor i ett kvarter med femvåningshus och obsar vanligtvis från gården, balkongen eller genom öppet fönster, så husen är ofta i vägen. Ibland förflyttar jag mig – det finns en OK observationsplats några hundra meter härifrån – men jag vill gärna komma igång smidigt och lätt utan allt för mycket transport av utrustning.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Roligt att denna klassiska tråd åter aktualiseras!

Igår kväll hade jag kunnat fira halvsekelsjubileum, på så sätt att det då var exakt 50 år sedan jag gjorde min första officiella variabelobservation. Faktiskt obsade jag R Boo redan på kvällen den 9 mars 1969, men jag har underkänt den obsen, den blev ungefär en halv magnitud för ljus. Vilket inte är så konstigt eftersom kartan för R Boo åtminstone vid den tiden hade ett jättegap i magnitudsekvensen när stjärnan låg nära max.

Nåväl, jag fick prioritera annat igår. Men ikväll blir det nog minst en obs med fältkikare!

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Hans, hoppas du får tillfälle till 50-årsjubileumsobservationen ikväll. Ser hyfsat klart ut just nu. Själv är jag förkyld med feber så jag tar det nog lite lungt med utomhusobsandet. Det blev 6 bilder från Teneriffa idag att gå igenom i lugn och ro framför datorn istället.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by DHEB »

Grattis Hans i förskott för dina 50 år som variabilist. Du påpekar en viktig sak när du menar at första obs raderades pga otillräcklig kvalité. Att ha koll på sina egna obsar och kunna rannsaka sig är viktig.

Krya på dig, Thomas.