Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Det blir inte så långa pass så här under sommarsäsongen, men var ändå ute en timme mellan 00:00 och 01:00 och spanade in en del stjärnor. Solen höll sig ca 11 grader under horisonten och himmeln var ljus åt norr, men hyfsat mörk åt söder. Bl.a. gick det att se huvudstjärnorna i Herkules med blotta ögat. Först några miror i Jungfrun innan de försvann bakom husknuten.
S Vir, 8.6, avtagande
R Vir, 7.3, har precis passerat max
U Vir, 8.0, på väg uppåt.
Sedan några andra starkare variabler i Björnvakaren, Herkules och Ormen.
R Boo, 7.8, avtagande
u Her, 5.3, förmörkelsevariabel som varierar mellan 4.7 och 5.4 med drygt 2 dygns period. Visste inte i förväg att den skulle förmörkas ikväll och därför inte om den var på väg neråt eller uppåt när jag fick syn på den.
g Her, 4.9, halvregelbunden
V Boo, 7.7, halvregelbunden. V Boo har ju varit ovanligt ljus senaste tiden. Nu står den nära zenit, så jag fick använda min mindre 10x50 kikare för att komma åt den. 25x100 kikare på kamerastativ går inte att nå området runt zenit med. Kunde precis ana den och såg att den nu gått ner några tiondelar.
alfa Her, 3.0, halvregelbunden. Obsad med blotta ögat.
U Ser, 9.3, mira på väg ner
U Her, 7.2, mira snabbt på väg upp.
Mars, dök upp bakom ett hustak vid 00:40. Tydlig disk synlig i 25x100 kikaren, men inga detaljer.
Bytte sedan till kameran och traskade iväg till en gräsplan några kvarter från mitt hus som jag använder under sommaren för att få fritt synfält mot epsilon Aurigae. Med epsilon 12 grader över och solen direkt 11 grader under horisonten blir det naturligtvis inte samma kvalité på bilderna som under vinterhalvåret. Men det gick ändå att använda de flesta av jämförstjärnorna. Spridningen mellan jämförstjärnorna blev i snitt 0.06 magnituder mot normala 0.02. Epsilon fick jag till 2.97 vilket är ungefär samma som för 2 veckor sedan och innebär att den är lite ljusare än normalt ljust nu.
Samtidigt som kameran tog bilder spanade jag in rho Cas, 4.5 och kunde bekräfta att u Her nu verkade vara på väg uppåt, på en halvtimme hade den ljusnat till 5.1.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Jag brukar köra ett observationspass runt sommarsolståndet för att se vad man kan se när himmeln är som ljusast. Denna gång var även fullmånen uppe så jag hoppade över försök på DSO-jakt utan det blev mest en handfull variabler på timmen mellan 00:00 och 01:00 jag var ute. Gränsmagnituden var runt 3, när man väl fått syn på en stjärna, men det svåra var att hitta dem med blicken. Ungefär som det är rätt lätt att se Venus i dagsljus bara man får blicken på den. I kikaren var gränsmagnituden ca 9.0-9.5, bara 1-1.5 magnitud sämre än under bästa förhållanden. Mars dominerade sydhimmeln och Antares stryk tätt över några hustak. I närheten fanns även Saturnus, seeingen verkade rätt bra och ringarna gick fint att se med de 25x jag har tillgång till. Strax norr om Saturnus syntes även Titan. Resten av tiden ägnade jag åt variabler. Som sagt var det svåraste att lokalisera rätt plats, sen gick variablerna rätt lätt att bedöma, fast bedömningarna kanske påverkas en del av den ljusa bakgrunden. De som sågs var:

Eta Aql (cepheid) 4.1, R Ser (mira nära max) 7.5, g Her 4.9 (halvregelbunden), u Her 4.7 (förmörelsevariabel, ej förmörkad), U Her 7.4 (mira, precis passerat max), X Oph 6.6 (mira, precis passerat max), AC Her 7.5 (RV Tauri), R Aql 7.2 (mira precis passerat max), U Sge 6.5 (förmörelsevariabel, ej förmörkad), R Sge 9.0 (RV Tauri), R Sct 5.5 (RV Tauri)

Jag avslutade med att ta några bildserier på epsilon Aurigae, men tyvärr var det en del tunna moln vid horisonten i norr som störde, så bilderna gick inte att använda för fotometrin.
Thomas Karlsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Det var länge sedan jag gick ut och obsade men senaste inlägg på Astronet gjorde mig nyfiken.

Jag uppskattade magnituden på SS Cyg och chi Cyg. Det var klart och ovanligt varmt igår vitlket det är alltid skönt. Jag var på väg och kika på RX And men den hade precis försvunnit bakom grannens hus.

Efter variabel observationer testade jag magnitud gränsen med min lilla 5.3 tum dobson. Igår var den runt 12. Jag har också planer på att fortsätta med dobson stativ bygget till min begagnat 8 tum newtonian vilket skulle ge mig möjligheten att obsa svagare objekt.

Mvh,

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Observationsförhållandena i centrala Lund var fina ikväll. Tog ett snabbt pass med 15x70 och 6x30 ute på gården (som tyvärr ger ett ganska begränsat synfält på grund av de omgivande femvåningshusen, vilket gjorde att till exempel Cygnus var osynlig), följt av ett par ströobsar senare under kvällen från köksfönster och balkong. Resultat:

R Gem, 7.7. Har förmodligen precis passerat maximum.
V UMi, 7.8. Halvregelbunden som jag brukar försöka följa.
Z UMa, 7.9. På väg ner från max.
T Cep, 8.1. Har legat på en platåfas en tid.
RY UMa, 7.7.
V CVn, 7.6.
TX Dra, 7.0. En ganska snabb halvregelbunden variabel.
miu Cep, 3.9. Inte lika snabb som ovanstående, snarast tvärtom, en långsam variabel.. Svår att skatta därför att jag har en karta med jämförelsestjärnor som är 34 och 42. Men ett intressant objekt likafullt.
del Cep, 3.2.
V Boo, 8.0. Har förmodligen passerat max. Den här stjärnan har återigen börjat få lite rejälare amplitud, efter att ha haft en minskande amplitud under en följd av år. Jag har läst någonstans att det är två perioder med snarlik längd som interfererar med varandra i stjärnans pulserande, vilket ger denna amplitudvariation.
R CrB, 7.7. Sakta, sakta, har den rört sig uppåt. Kommer den dyka igen eller fortsätta upp mot den historiskt normala magnitud 6?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Usla himmelsförhållanden i Lund ikväll, men några disiga luckor i ett i övrigt kompakt molntäcke gav en liten skörd med 15x70:

AF Cyg, 7.9 Nära minimum
CH Cyg, 7.6; Ökar så sakteliga
chi Cyg, 7.4. Ökar snabbt.
R Sct, 5.5.
TX Dra, 7.2. Mellan max och min.
V0465 Cas, 6.6.
WZ Cas, 7.3.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Obsande tre kvällar på raken - det har man inte varit bortskämd med den senaste tiden. Efter en mulen men dock delvis användbar kväll (luckor i molntäcket) den 27-28 juli följde två nätter med goda förhållanden.

Först en fältkikarerunda (6x30 och 15x70) den 28-29 juli:

AF Cyg, 8.0. Nära minimum
CH Cyg, 7.6. Fortsätter ligga på en ganska ljus nivå.
chi Cyg, 7.3. Skall bli spännande att se hur högt den når det här maximat.
del Cep, 3.9.
EG And, 7.5. Övervakning av en variabel som aldrig verkar röra på sig. Men vem vet?
miu Cep, 3.9.
R UM, 8.3. Har passerat max.
rho Cas, 4.7.
RY UMa, 7.3. Ganska långsam SR.
S UMa, 8.9. Nära max.
SS Cep, 7.2. En ganska snabb SR som jag börjat följa, bör obsas ofta.
SS Cyg, <8.6.
T UMa, 8.4. Har också passerat max.
TX Dra, 7.3. Snabb cirkumpolär SR som jag följer sedan en tid.
V UMi, 8.1. Också en cirkumpolär halvregelbunden som jag följer sedan en tid.
V0465 Cas, 6.9.
W Cyg, 5.5. Ljus SR med förhållandevis distinkta variationer. Ligger nära SS Cyg.
WZ Cas, 7.4. Seg men cirkumpolär.
XX Cam, 7.5. Övervakning av en variabel som aldrig verkar röra på sig. Men vem vet? Senaste minimat för den här misstänkta R CrB-stjärnan observerades 1939-1940. Eftersom detta minimum var symmetriskt kanske det istället rör sig om en mycket långperiodisk förmörkelsevariabel. Den som lever och observerar får se.
Z UMa, 6.4. Det tycks som om säsongens maximum är det ljusaste sedan hösten 2013.

Sedan ett pass med fältkikarna och 90 mm Maksutov-Cassegrain och 14 mm Explore Scientific 82gradersokular (89 x) den 29-30 juli:

AF Cyg, 8.1.
CH Cyg, 7.6.
chi Cyg, 7.3.
del Cep, 3.4.
EG And, 7.5.
miu Cep, 3.9.
R Cam, 8.8. Nära maximum.
R CrB, 6.9. Segar sig upp mot maximum.
R Sct, 5.6.
S CrB, 7.1. Nära maximum.
T Cas, 10.5. På väg mot minimum.
TX Dra, 7.3.
UV Cas, 10.9. R CrB-stjärna som inte varit speciellt aktiv sedan 1900-talets mitt; man kan bara konstatera att inaktiviteten även gällde den 29 juli.
V Cas, 11.4. Närmar sig minimum.
V UMi, 8.0.
W Cas, 8.8. Nära maximum.
X Cas, 11.3. Nära minimum.
XX Cam, 7.5.
Z UMi, 11.4. Har legat på max-magnitud ett tag nu, när börjar nästa aktivitetsfas?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Balkongrapporterna har varit glesa den senaste tiden, trots att jag faktiskt har observerat från balkongen lite då och då.

Tänkte passa på att lägga in några bilder som visar teleskopet jag använder, och hur obsbordet ser ut under ett obspass. Och så ett utdrag ur min obsjournal i oktober 1991, numera rapporterar jag direkt i SVO och utan att föra journal på det gamla sättet.

mvh
Hans Bengtsson
Newton 8 tum.png
obsbordet.png
Utdrag ur obsjournal 1991.png
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Kul att se dina bilder, Hans!

Det enda jag har med mig ut på gården, förutom teleskopet eller kikaren, är ett block där jag skriver ner varje observation under kvällen (och klocka förstås).
Nackdelen med det är att ibland när jag inte hittar exakt rätt position eller inte exakt minns jämförelse-stjärnornas magnitud, så måste jag gå in till min dator och rådfråga CdC. Inte så bra för mörker-seendet men jag försöker blunda med mitt obs-öga medan jag springer in till datorn.

Jag föredrar definitivt CdC framför att ha massa kartor utskrivna (och kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i kartorna från VSP).
Tycker det är bra träning för minnet också, att memorera stjärnmönster och jämförelse-magnituder i CdC :)

Men visst är det möjligt att jag i framtiden kanske behöver ha med mig kartor ut för att bli mer effektiv om mängden variabler blir för stort för att ha någorlunda i huvudet. Men än så länge går det bra utan.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

När jag började observera från balkongen hade jag kartpärmarna på ett balkongbord, men det övergav jag snart eftersom jag upptäckte det var smartare att ha dem på ett bord inomhus istället. Det tar bara en minut att flytta pärmarna från bokhyllan till bordet, och sedan ett par tre minuter att ta ut teleskopet (i två delar) på balkongen.

Mellan obsarna tar jag alltså några steg in i värmen och kollar vid behov jfr-magnituder samt antecknar. Jag har inte lika bra minne för jfr-magnituder som jag förstått att du har. Men när det gäller mina standardvariabler så hittar jag ju till dem snabbt och lätt utan kartor. Det handlar i regel om 10 sekunder eller så. Magnitudskattningen brukar ta ungefär en halv minut. När det gäller variabler nära gränsmagnituden så kan det förstås ta lite längre tid eftersom identifikationen då kan kräva lite extra omsorg och ibland byte till mera högförstorande okular.

Teleskopet är alltså ett kinesiskt 20 cm Newton (Celestron) f/5. Tysk ekvatoreal montering. Mycket praktiskt för Newton i denna storleksklass. Alltid bekväm och närmast identisk obs-position hela tiden. Aldrig någon polinställning utan allt är positionerat efter den egna kroppen. Latitud ungefär Sahara, det har jag alltid tyckt varit mest bekvämt.

Man kan förresten undra om det finns någon i hela världen som har så absurt många utskrivna variabelkartor som jag har ... det började med en genomgång i Excel av generalkatalogen, där jag sorterade bort alla som inte uppfyllde vissa kriterier gällande amplitud, max-magnitud, typ och deklination. Resten hämtade jag hem kartor för och printade ut.

Det blev tusentals variabler, ingen hänsyn togs till om AAVSO-sekvens fanns (vilket visade sig klokt, jfr-magnituder kan man numera alltid få tag i). Sedan kom väldigt stora uppdateringar av AAVSO-materialet, vilket gjorde att jag några år senare gjorde om hela proceduren. Och nu med 4 kartor för varje variabel, givetvis 4 olika stora utsnitt, med två kartor på varje sida av papperet (dubbelsidig utskrift). Men samma variabler som tidigare.

Kartorna får precis plats i 4 tjocka A-4 pärmar (se bilden), där de är strikt sorterade i normal variabelordning från Andromeda till Vulpecula. En tunnare femte pärm innehåller översiktskartor (med CdC som grundunderlag) där jag i bildbehandlingsprogram lagt in exakt samma variabler. På så sätt ser jag alltid vilka lämpliga variabler som finns i närheten av den jag för tillfället observerar.

Det innebär ingen praktisk nackdel för mig att ha så många kartor utskrivna, tvärtom, men det förutsätter förstås att jag inte behöver flytta på dem mer än från bokhyllan till bordet. Pärmarna väger kanske mer än hela teleskopet (har dock inte vägt dem så jag bara chansar nu!).

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Det blev en ganska bra obs-kväll idag.
Toppen-fin himmel när jag gick ut vid 21:30, men jag såg att en stor moln-skärm var på väg in efter 20-30 minuter.
Trodde det var kört då, men tack och lov så tog det inte så lång tid innan molnen hade passerat.
Drygt 20 obsar som jag strax ska lägga in i SVO.

Roade mig också med att läsa gamla inlägg i den här tråden.
Är det någon som vet varför Robin slutade med variabler? Han verkade vara en riktigt frisk fläkt med mycket inlägg här på forumet.
Tråkigt att mista en flitig variabel-skådare med tanke på hur få vi är.

EDIT:
Måste kommentera ditt inlägg också, Hans!
Jag är själv ganska pedantisk och vill ha ordentlig ordning och reda på mina saker, så hade det inte varit för den digitala eran så hade jag garanterat haft x antal pärmar fyllda med kartor också vid det här laget :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Ser att du började kvällen med R Boo klockan 19:31 UT. Men då hade jag redan obsat den! Jag började också med R Boo ... men en minut tidigare!

Edit:
Nu plockar jag in teleskopet för ikväll. Åt "mitt" håll (från sydväst till nordväst) ligger en stor blaffa stratocumulus som flyttar på sig oändligt långsamt. Riktigt klart och fint dock i de små luckor som trots allt finns.

Edit 2:
Fast just som jag skulle lyfta in teleskopet blev det en lite större lucka nära Vega och jag hann precis ta W Lyr innan luckan täpptes till!

Edit 3:
Om jag väntar ytterligare en kvart kan det nog bli en liten lucka även vid T Her ... vi får se. Väldigt långsam rörelse på molnen trots att de ligger rätt lågt. --- Det fixade sig. T Her 8.3 i en glugg!

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Ja, det är lustigt vad det kan slumpa sig ibland!
Minns ett tillfälle förra hösten då Katarina och jag observerade Z Uma exakt samtidigt :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Hade tur med vädret ikväll. Toppen-fint när jag gick ut vid 20:30 och det höll i sig ända fram till 23-tiden då stora moln drog in.
Chi Cyg ljusnar mer och mer (5.3 ikväll) och S Crb fortsätter att hålla sig stark (7.3 ikväll).

Totalt 28 obsar ikväll, det blev bland annat säsongs-premiär för RY Lyr (10.8 ), RS Cyg (8.1) och Rr Peg (9.8 ).
T Crb tycks ljusna något, 9.6 ikväll. Undrar om det är tillfälligt?

Såg att Katarina obsade Z Uma ikväll, dags för en variabel come-back kanske?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Har ingen balkong men skriver ändå :)

Ja, Björn, jag hörde ju att du adopterat "min" stjärna så först tänkte jag "skit samma" men sen tänkte jag lite mer och insåg att "nä fan!" :) Bara skojar!!! Kul att så många kollar Z UMa nu för tiden! Det är den ultimata variabeln tycker jag; cirkumpolär, lagom range och bra asterismer ikring. Dessutom exoplanetsstjärna i närheten (det senare måste jag dubbelkolla i min atlas som är hemma).

Men skämt åsido: skulle VERKLIGEN önska att variabelsektionen hade lite mer framskjuten info angående vilka utmärkelser man kan få. Om någon i sektionen skickar PM till mig om med hur matrisen ser ut så fixar jag MER ÄN GÄRNA en snygg PDF-fil som kan göra vem som helst sugen på att få dessa imaginära utmärkelser.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Björn »

Jag håller med dig, Katarina!
Vet inte ens själv vilken utmärkelser jag har nått hittills :D

Inte för att det är särskilt viktigt på något sätt, men kan ändå vara en kul grej om det synliggörs lite mer.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70