Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Då gissade jag rätt på teleskopet ... det ser väldigt mycket ut som en Skyliner 8-tum f/6 på bilden du gav. Denna typ av reflektorer i storleksordningen 8-10 tum är numera nästan löjligt billiga i förhållande till kapaciteten vid visuellt observerande, eller med andra ord extremt prisvärda. Du har säkert gjort ett jättebra köp. Sedan tar det alltid ett litet tag att vänja sig vid ett nytt teleskop - men det går ändå rätt snabbt om man har allmän observationsvana.

Testa gärna att kolla svaga stjärnor vid någon variabel, vid hög förstoring kommer du säkerligen att se ner mot magnitud 14 när förhållandena är bra. Det är också en fin metod för att få en känsla för allt som har med ljusstyrkor att göra. Och ett sätt att i värsta fall dras ner i variabelträsket.

Det är härligt med teleskop utan sladdar!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Hej Hans, kul att du svarar och ger feedback! Inspirerande! Ja det är skyliner, jag kom fram till att newton 8 tum var bäst för det har ju du :good: Och precis som du skriver: sladdar göre sig icke besvär! Förutom att det blir en mindre grop i plånboken när det är billigt så är det mindre nervöst om man klantar sig och råkar göra sönder grejerna. Jag tycker instrumentet håller hög klass. Jag har inte hittat någon aspekt på det som jag är mindre nöjd med. Angående variabler så ska jag hitta någon som är lämplig, Z Uma är ju lite stark. Jag tänkte botanisera på VSO och välja ut något rolig nyckfullt objekt som ligger bra till på mina horisonter året runt. Mitt Messier-mission har ju en ände men det har ju inte variabel-"träsket".
variaberlträsket_.jpg
variaberlträsket_.jpg (12.18 KiB) Viewed 7179 times
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Xavier wrote:Hej!

Jag rapporterar mina ödmjuka observationer (tänker på Hans listor med 50 stjärnor nu... :) )

RX Cas 20:57 UT 9.8
RT Cyg 21:11 UT 8.6

T Cep hamnade igen för låg, jag försökte använda min 10x50 fältkikare men har problem att hitta objekten utan att kunna ställa fast kikaren för att kunna titta på kartorna emellan (har ingen stativ heller). Det blir bättre när jag får en sökare och kan jämföra med ljusare stjärnor i samma fältet hoppas jag.

Förutom variablerna observerade jag också en dubble stjärna: Archird (Eta Cas). Det gick att upplösa i min 130 mm dobson med 15 mm okular i 2x powermate på ca 87x. Mycket intressant var det, enligt katalogen är separationen mellan dem 13.3'' Jag ska försöka hitta andra dubbla stjärnor att lägga på min obs lista, förslag är välkomna!

Avrundade obs passet med lite Jupiter, seeingen var ganska bra och förutom månarna kunde jag ser banden på planeten.

Mvh,

/Xavier
Fina variabelobsar - keep 'em coming! Såg att du lagt in på AAVSO också, tex V Cas, vilket är bra. Ett tips - alldeles bredvid ligger R CrB-variabeln UV Cas. Den brukar inte vara så aktiv, men om man ändå obsar V Cas kan man plocka den också.

Dubbelstjärnor är inte min kopp te, men testa Albireo i Svanen.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

wilt wrote: Fina variabelobsar - keep 'em coming! Såg att du lagt in på AAVSO också, tex V Cas, vilket är bra. Ett tips - alldeles bredvid ligger R CrB-variabeln UV Cas. Den brukar inte vara så aktiv, men om man ändå obsar V Cas kan man plocka den också.

Dubbelstjärnor är inte min kopp te, men testa Albireo i Svanen.

/Gustav
Hej Gustav,

Tack för tipset! UV Cas verka vara i gränsen på vad min utrustning/förhållande bruka erbjuda men ska ta en titt!


/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Igår kunde jag observera från en mörk plats, vilken skillnad! Seeingen var exceptionellt, Kunde också observera mars och för första gången sedan jag har teleskopet (4 år) kunde jag se någon form (är särdrag ordet som jag borde använda här?) antar att det var Syrtis major.

T Cep hamnade igen fel, jag ska sluta observera den tills jag har skaffat ett optiskt sökare. V Cas och UV Cas var för svaga (jag borde ha väntat till slutet av passet när det var mörkare istället för att börja med dem.)

RX Cas 2014-04-21 21:06 UT 8,6 -> Spännande att se att den är på väg upp!
RT Cyg 2014-04-21 21:31 UT 8,6

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Nedan finns en karta med lämpliga VT-magnituder för visuella skattningar av RX Cas.

Utsnitt 3x3 grader. Norr är uppåt.

mvh
Hans Bengtsson
RX Cas 3x3 deg.png
Jag får inte till det riktigt. Får jag fråga en sak: stjärnan uppe till höger på kartan. Det kan väl inte vara Iota Cas?? För den skulle ju ligga 4 grader från RX Cas.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Katarina H wrote:Jag får inte till det riktigt. Får jag fråga en sak: stjärnan uppe till höger på kartan. Det kan väl inte vara Iota Cas?? För den skulle ju ligga 4 grader från RX Cas.

Katarina
Nej, det är ine iota Cas utan en annan variabel, cepheiden SU Cas som varierar mellan 5.7 och 6.2. Iota, SU och RX bildar en triangel med SU i toppen.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

VZ Leonis Minoris är en ganska ljusstark mira vars period är okänd enligt både VSX och GCVS. Kanske borde vi börja följa denna stjärna? Jag observerade VZ LMi för första gången igår kväll (3 maj 2014) och fick napp direkt. Magnitud 12.0, jfr-stjärnor från UCAC-4.

Någon som beställer AAVSO-sekvens?

Edit:
Jag ser nu att Alain Bruno i AFOEV har gjort rätt många mätningar av stjärnan under senare år, så alldeles okänt är inte dess beteende. Den kan bli åtminstone av magnitud 10 visuellt, och borde få en AAVSO-sekvens med tanke på hur ljusstark den är vid maximum.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Några noteringar från kvällen 16 maj 2014.

Ljus himmel med en del cirrusmoln, men milt och behagligt. Newton 20 cm från balkongen.

R Leo: 9.6. Ganska ljussvag, denna klassiska mira är snart i minimum.
T Gem: 9.0. En mira i långt platt maximum. Hoppas den inom kort börjar avta så tiden för maximet kan bestämmas innan stjärnan försvinner in i solljuset.
S Gem: 11.1. Fick vänta en stund innan jag kunde göra obsen, första gången var himlen alltför ljus. På väg neråt efter maximum.
S LMi: 11.9. En mira som hade ett maximum kring magn 9 och som nu bleknar.
TYC2505-672-1: 12.2. Denna egendomliga variabel ljusnar i jämn takt. Jag skattar den ett par tiondelar svagare än V-mätningarna, det har förmodligen att göra med i vilka våglängder ljuset emitteras.
R LMi: 9.8. Denna välkända mira avtar efter maximum.
R Gem: 10.2. Låg nyligen alldeles intill Jupiter men nu har planeten flyttat på sig en hel del. Denna mira är på väg mot minimum men försvinner snart i skymningsljuset.
RY Leo: 10.4. Sympatisk halvregelbunden variabel i trakten av Regulus. Har ljusnat snabbt.
X Leo: <12.4. En oerhört aktiv dvärgnova som är i utbrott nästan lika ofta som i viloläge. Kunde inte ses denna gång.
Z LMi: 11.3. Röd oregelbunden.
VZ LMi: 12.0. Denna mira är dåligt känd, ingen period ges i katalogerna. Just nu stark och fin.
RS Cnc: 6.4. Observerad i sökaren. Halvregelbunden, varierar visuellt 5.3-6.9. Nu i mellanläge.
V Cnc: 8.4. Lättobserverad mira nära maximum.
X Cnc: 6.6. Använde sökaren. Halvregelbunden, magnitud 5.7-6.9. Mittstjärna i ett Cassiopeia-liknande W.
T Cnc: 8.5. Halvregelbunden, magnitud 7.6-10.5. Just nu ganska ljus.
W LMi: 10.9. Halvregelbunden av undertyp SRD. På väg mot maximum.
RU Leo: 11.3. Röd oregelbunden variabel.
VW Leo: 12.6. Halvregelbunden variabel som inte studeras särskilt ofta.
AO Leo: 13.0. Detta är en snabb och dåligt känd mira, period 155 dygn. Nu ungefär vid maximum. Har en kompanjon av magnitud 12.9. Med måttlig förstoring besvärlig att skatta, inga problem alls med 5 mm okular.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Det har varit tre kvällar med klart eller halvklart väder här i Lund. Observationsförhållandena har varit ganska behagliga, vindstilla och inte speciellt kallt. Värre problem erbjuder då klockan, det blir sena nätter om man skall kunna obsa så här års.

Här är några kortare notiser från tre mindre obspass. Jag har använt en handhållen 15x70 och en 90 mm Maksutov monterad på en Triton altazmontering.

Kvällen den 15 maj var sisådär, med en del cirrus som luddade till delar av himlen.

XX Cam: 7.5. Denna R CrB-stjärna har inte visat någon aktivitet sedan ett väldefinierat minimum 1940. Ändå är vi ett inte helt försumbart gäng variabelamatörer världen över som håller koll på stjärnan.

T UMi: 10.7. Nära max. Är detta måhända en av himlens mest remarkabla miror? Den upptäcktes av Lidia Ceraski 1902 och var då en ordinär mirastjärna som varierade med en period på omkring 315 dygn. Så fortsatte den under stora delar av 1900-talet, ända till omkring 1980, då något inträffade med stjärnan. En kraftig minskning i periodlängd och amplitud vidtog vilket man bland annat ser tydligt i Thomas analys av stjärnan. Idag är perioden omkring 235 dygn.

Z UMa: 8.3. Efter ett rekordsvagt minimum är nu denna klassiker bland de halvregelbundna på väg uppåt.

Z Cam: 11.2. Typstjärnan för Z Cam-varianten av dvärgnovor. I utbrott, på väg ned.

Z UMi: 11.2. R CrB-stjärnan som står så bra till året om. Har nu legat på max några månader.

T CrB: 10.3. Bäst att hålla lite koll på denna rekurrenta nova då och då.

UV Cas: 10.9. R CrB-stjärna som sällan gör något väsen av sig. Ligger bra till på himlen i en distinkt liten asterism.

V Cas: 10.1. Klassisk mira nära den ovan nämnda UV Cas. Nu ungefär halvvägs mellan max och minimum. Jag noterar dessutom att den är underobserverad för tillfället bland variabilister internationellt. Cassiopeia, som så här års står nära undre kulmination på natten, då den ligger mellan norra himmelspolen och den norra horisonten, går fortfarande att obsa från skandinaviska latituder, medan från lägre latituder, där de flesta av världens observatörer finns, ligger stjärnbilden för nära horisonten. Det blir därmed på något sätt extra meningsfullt att följa variabler nära norrhorisonten, man kan fylla i en del luckor i ljuskurvorna.

T Cep: 7.0. På väg från säsongens maximum, som blev mer spetsigt än det föregående.

V0465 Cas: 7.0. Halvregelbunden som jag följer sedan ett eller annat år.

CH Cyg: 7.0. Symbiotisk variabel som har varit ganska ljus på sistone.

AF Cyg: 7.3. Halvregelbunden.

Kvällen den 16 maj hade de bästa himmelsförhållandena av de tre kvällarna.

U UMi: 9.7. Mira halvvägs mellan max och min.

S UMi: 12.0. Mira nära minimum. Helt klart observerbar, liksom den näraliggande jämförelsestjärnan på 12.2, trots enbart 90 mm apertur. Använde 187x, vilket mörkar ner himlen och ger god gränsmagnitud. Explore Scientific 82-gradersokularet är högst bekvämt att obsa med - det passar mina ögon - och ger ett tillräckligt stort synfält även vid hög förstoring.

Z UMi: 11.2.

S UMa: 9.5. Denna mira är snabbt på väg uppåt, tillhör de miror som har en ganska brant stigning.

R UMa: också 9.5. Ett par magnituder ned från vårens maximum.

Z Cam: 11.5

R Dra: 12.0. En av mina favoritmiror har lämnat minimum (som jag observerade för en månad sedan med 20 cm Newton).

AG Dra: 9.9. Symbiotisk variabel som med långa mellanrum får utbrott på 1-3 magnituder. En del forskare tror att nästa utbrott kan komma 2017, men det är en oberäknelig stjärna.

S Cas: 10.3. En ståtlig mira (lång period, stor amplitud) på väg ned från senvinterns max.

chi Cyg: 9.8. Min första obs för säsongen av denna klassiska mira. Jag bor i lägenhet och obsar från en innergård omgiven av femvåningshus, vilket sätter vissa begränsningar för mina blickar ut i kosmos. Men nu har Svanen svingat sig över grannhuset.

T CrB: 10.2.

X Cep: 11.4. En mira där maxima ibland är runt nionde magnituden, ibland runt elfte. Just nu är det det sistnämnda som gäller.
xcep.png
xcep.png (38.31 KiB) Viewed 6922 times
Y Cep: 9.0. Mira nära max.

Kvällen den 17 maj var egentligen ganska risig med cirrusmoln som täckte stora delar av himlen. Men en fördel med min lilla 90 mm Maksutov är att den är så smidig. Tuben och monteringen bärs lätt ut och på några minuter är man igång. För mig innebär denna snabba och smidiga instrumentering att det är lättare att försöka obsa även på suboptimala kvällar.

XX Cam: 7.5.

W Cas: 9.2. Mira nära max.

T Cas: 9.8. Mira på väg uppåt.

S Cep: 8.5. Mira på väg uppåt.

SZ Cep: 11.6. Mira som dalar snabbt efter ett maximum i slutet av mars.

Z UMi: 11.2.

T CrB: 10.2.

Z Cam: 11.6. Utbrottet klingar av.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det känns som om höstsäsongen nu har startat på allvar från Göteborgs horisont, även om det egentligen inte behövs något sommaruppehåll härifrån. Men juni och juli är lite praktiskt besvärliga eftersom man måste vara uppe så himla sent och sedan kanske stiga upp tidigt på morgonen.

Nåväl, igår kväll tog jag en rutinmässig variabelrunda på balkongen med 20 cm Newton. Lite disigt plus cirrus plus måne gav halvdålig gränsmagnitud kring 13, men det var milt och behagligt och observerandet gick snabbt och problemfritt.

En knapp timme gav 27 observationer. S UMa och T UMa är ljusa, och även grannen RS UMa kunde jag skymta svagt vid magnitud 13.2. Den är nu på stigande efter minimum och jag hoppas kunna följa den ett bra tag där den ligger i nordväst.

R CrB har ljusnat ytterligare, nu mag 12.6. Jag ser att V-mätningar har den ytterligare någon tiondel ljusare, men det är helt normalt. V och mv är två olika saker även om de ligger nära varandra.

R Ser är en fin mira som nu är i maximum, mag 7.0. Skattade den i sökaren. Därifrån gick jag till miran S Ser i närheten, den är på väg uppåt och har hunnit till mag 11.2.

De halvregelbundna RR CrB och SW CrB, mycket nära varandra på himlen, brukar antingen vara lika ljusa eller med ett övertag för RR. Men nu var faktiskt SW något men märkbart den ljusare. Y CrB strax intill gillar jag. Dåligt följd internationellt trots stora och tydliga variationer, nu tilltagande.

En mira som ligger nära max är W CrB, fick den till mag 8.5.

Efter en knapp timme tyckte jag det kändes tillräckligt, men vid 23 UT hade jag ännu inte somnat. Fick syn på Vega och tänkte att W Lyr nu kanske gick att ta under balkongtaket. Men nej, den låg fortfarande för högt upp. Blev istället fem variabler i Hercules. När W Lyr en stund senare verkligen blev åtkomlig så hade det kommit så mycket cirrus i området att jag packade ihop. Och nu idag såg jag att det till SVO ändå kom in en obs av W Lyr så det gjorde inte så mycket att jag missade denna favoritvariabel den här gången.

Fullständiga data finns förstås i SVO.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Rapport från en balkong!

Post by Präriefoten »

Även R Tri gör sig lämplig för skattningar efter 23 tiden här i Uppsala!
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Ungefär samtidigt som andra halvlek skulle starta i den grymt spännande matchen mellan MFF och Salzburg så hade det blivit tillräckligt mörkt för att observera variabler från balkongen.

Nu blev jag ett rov för stridiga viljor. Molnen låg och lurade vid horisonten, och om jag väntade med stjärnorna tills matchen var över så riskerade jag helt uppenbart hela obs-passet.

Jag löste det hela genom att ha på TV:n och titta på matchen med vänster öga samtidigt som jag observerade variabler med höger öga. Nåja, inte exakt så kanske, men nästan. Det jag fick offra var somliga (men långt ifrån alla) målchanser i matchen samt det fulla mörkerseendet.

Det gick bra både med fotbollen och observerandet, faktiskt. Totalt 28 variabler innan molnen gjorde entré. Resultaten finns i SVO. Noterbart är att R CrB nu ljusnat ytterligare, magnitud 11.0. För första gången på länge var den ljusare än grannen TT CrB.

Intressant är också miran KQ Her som nu åter syntes (magnitud 12.6) vilket den inte gjorde förra gången jag testade (8 augusti). En ganska bortglömd variabel, som jag började observera som bonusvariabel vid obsar av KR Her (en stjärna som jag skrev om i Telescopium för något år sedan).

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Två fina kvällar i Göteborg, 2 och 3 september, gav totalt 63 balkongobsar för min del. Igår gjorde jag tre korta pass, det sista så sent att jag kunde vänta ut novan V339 Del, så att den blev synlig från min utsiktspunkt. Den var fortfarande rätt ljus, magnitud 12.4.

En stjärna som jag chansade på var miran AM Lyr, den ligger i trakten av miran AN Lyr. Lite överraskande, ibland har man tur, syntes AM Lyr mycket väl och hade magnitud 12.5. Gränsmagnituden var under detta sena pass mycket god, jag hade inga problem att se ner mot 14.0.

En lite lustig sak var obsen av miran AU Her, en annan chansning som gick hem. Reduktion till magnitud har jag gjort nu på morgonen genom att kolla jfr-stjärnornas ljusstyrkor i VizieR. Jag bedömde att AU var likvärdig med en stjärna som visade sig ha mag 11.6 och 0.1 mag ljusare än en stjärna som visade sig ha mag 11.7. Så långt gott och väl, AU fick således mag 11.6. Men jag antecknade också att 11.6-stjärnan var 0.4 mag svagare än en stjärna som visade sig vara katalogiserad (TASS) med mag 11.906. Hur detta går ihop vet jag inte. Det finns inga indikationer i NSVS-materialet att denna senare stjärna skulle vara variabel. Får ta en koll en annan kväll. Positionen är 175738.0+294509 (J2000.0).

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Klart nästan varje kväll i Göteborg ... puh. Redan nu har årets september blivit den mest produktiva månaden för min del på många år, drygt 230 obsar hittills.

Skulle igår kväll avsluta med en obs av FM Lyr, en variabel som jag inte är så välbekant med. Trodde jag skulle bli tokig eftersom jag inte fick ihop kartan med verkligheten. Höll på en kvart utan att förstå hur det hängde ihop, men till slut löste det sig.

Bifogar två kartor. Finn två fel!

mvh
Hans Bengtsson
FM Lyr utan foto. AAVSO.
FM Lyr utan foto. AAVSO.
FM Lyr utan foto.png (47.27 KiB) Viewed 6330 times
FM Lyr med foto. AAVSO.
FM Lyr med foto. AAVSO.
FM Lyr med foto.png (188.58 KiB) Viewed 6330 times