Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Förklaringen till ovanstående förvirring var att AAVSO-kartan utan DSS-foto visar ett ljusstarkt stjärnpar ca 3 bågminuter från FM Lyr. Dessa två stjärnor skulle jag använda som hållpunkt för att identifiera variabeln. Problemet var bara att stjärnparet existerar endast på kartan men inte i verkligheten! Det bekräftades när jag kollade DSS-fotot. Varför detta stjärnpar plottas vet jag inte. En titt i VizieR ger ingen ledtråd, jag kan inte hitta någon katalog som ger annat än stjärnor av magnitud 17-18 på stjärnparets position.

Den osedvanligt långa perioden med klara göteborgska septemberkvällar fortsatte igår, den 19:e. Ganska högtrycksdisigt men det har förbluffande liten betydelse för gränsmagnituden. Den ligger rätt konstant mellan 13.5 och 14.0 med Newton 20 cm från balkongen. Detta oavsett dis eller månsken eller annat. Igår såg jag inte många stjärnor för blotta ögat men ändå magnitud 13.8 med 5 mm okular.

R CrB fick jag till magnitud 10.0. Den rekurrenta novan T CrB hade också 10.0, vilket betyder att den nu är inne i en ganska ljus fas, den brukar vara några tiondelar svagare. Dvärgnovan AH Her har jag sett i utbrott ett par kvällar nu.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Hej igen i denna tråd!
Jag fattar inte vad jag gör för fel med skattningarna på Z UMa. Det är uppenbart att mina obsar ligger som outliers i svenska databasen (dock ej i aavsos där det är mer spretigt). Är det för att det är svårare när det saknas jämförelsestjärnor i "ranget"? Eller är det dålig syn.......?
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Det handlar om 2-3 tiondelars magnitud, en helt normal spridning när det gäller visuella skattningar av variabler.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Ok tack för det!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Mina mätningar av v0718 Tau har fortsatt under hösten/vintern. Nu närmar den sig maximum, vilket ser ut att landa kring V~12,0 även denna gång. Jag har haft lite problem att få en vettig mätning av B-magnituden, detta trots att jag även försökt med de lite tyngre iTelescopen. Fullmåne, dålig seeing och dess låga ljusstyrka gör den svår att fånga i B-filter. I går fick jag äntligen napp, tre mätserier gav följande resultat:

B 17,672 (err 0,026) medel av 3 st 500-sek exponeringar
V 12,070 (err 0,025) medel av 3 st 60-sek exponeringar
R 10,338 (err 0,017) medel av 3 st 30-sek exponeringar

(B-V) 5,602
(V-R) 1,732

Ganska röd, med andra ord, men det visste vi ju förut. Jag upphör ändå inte att förundras över denna stjärna. Nu har jag förvisso bytt teleskop och ligger nu med B-filter ganska nära gränsen för vad mitt system klarar av att detektera, så jag vet inte riktigt hur konsistent detta resultat är jämfört med tidigare års mätningar. Jag skall försöka köra några testskott med något av iTeleskopen för att jämföra.

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det är en suverän serie mätningar du gjort av V718 Tau! Bland de någorlunda ljusa stjärnorna på himlen måste detta vara en av de allra rödaste om man ser på färgindexet (B-V).

Det hela yttrar sig också som en avsevärd diskrepans mellan V-magnituden och den visuella magnitud (mv) man uppfattar för ögat. Jag minns fortfarande en obs jag med viss möda gjorde 17 februari 2014, då fick jag magnitud 13.2, samtidigt som din V-mätning gav 12.368. Den skillnad (mv-V) som för "normalröda" miror brukar ligga kring någon tiondel hamnar hos V718 Tau mellan en halv och en magnitud. Och det kan nog variera en hel del från observatör till observatör, beroende på hur långt ut i den röda delen av spektret som ens ögon kan uppfatta ljuset.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Riktigt ljus himmel västerut, som jag har utsikt åt från min balkong. Sommarljus och stadsljus och månljus i kombination gav gränsmagnitud kanske 2 för blotta ögat, vilket i detta fall innebar att jag knappt kunde se någon stjärna alls eftersom västbiten av himlen nu är stjärngles.

En kort stund med 8-tummaren blev det dock den 4 juni 2015 mellan 2230 och 2245 UTC. Jag riktade teleskopet mot ett någorlunda mörkt parti, svepte lite och fick slumpmässigt in de karakteristiska Coma-stjärnorna i sökaren. Med den utgångspunkten gick jag till fyra variabler, händelsevis av fyra olika variabeltyper.

T CVn: magnitud 10.9. Halvregelbunden, upptäckt av den berömde skotske amatörastronomen Anderson 1897. Period ca 290 dygn. Brukar variera ungefär mellan 9 och 11, således ganska ljussvag nu.

TX CVn: magnitud 10.0. En symbiotisk variabel (Z And) bestående av en het huvudseriestjärna och en röd jätte:

http://articles.adsabs.harvard.edu/full ... ..68..538M

TW CVn: magnitud 10.4. Röd oregelbunden variabel som inte ändrar sig särskilt mycket, men jag passade på att göra en skattning när jag ändå befann mig i området.

T Com: magnitud 11.5. Detta är en mira som brukar nå ungefär magnitud 11 eller kanske 10.5 vid max, nu ligger den strax före toppen. Har rätt lång period, i medeltal 406 dygn.

Gränsmagnituden vid T Com var ca 12.5 med 5 mm okular, jag kunde utan problem se en stjärna av magn 12.0. Med lägre förstoring var gränsmagnituden avsevärt sämre, det gäller alltid att använda hög förstoring om himlen är ljus, därigenom ökar man kontrasten mellan stjärna och bakgrund.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

I Varberg var gränsmagnituden ca 3 med blotta ögat mot söder när jag körde ett variabelpass igår. Det gick att se de starkare stjärnorna i Herkules, Svanen, Örnen, så orienteringen funkade ändå hyfsat. Totalt blev 9 variabler observerade mellan 00:15 och 01:00 med 25x100 kikare.

R CrB faller sakta, 8.7 nu, ska den nånsin komma tillbaks till sin grundvivå på mag 6?
u Her 4.8, förmörkelsevariabel, inte förmörkad denna gång.
g Her 4.9, halvregelbunden
U Her 8.2, mira som precis passerat max.
T Her 7.9 dito.
AC Her 7.6, RV Tauri-stjärna, kul stjärna som är i ständig förändring.
X Oph 6.8 ljusstark mira i stigande
R Aql 9.1 dito.
chi Cyg 7.7 dito.

Svagaste stjärnan jag noterade var 9.5 runt R Aql. Det är 1-1.5 magnituder svagare än under bästa förhållanden. En nästan full måne hängde lågt över horisonten, det var vindstilla och hela himmeln var helt klar.

Vid 01-tiden tog jag kameran och begav mig ut för att ta bilder av epsilon Aurigae på en plats där det i eftermiddags var utspring för årets studenter. Mot norr var himmeln mycket ljusare, men är bara himmeln klar brukar det gå att få med en del jämförstjärnor på bilderna. Vid tillfället var esilon ca 11 grader över och solen 10 grader under horisonten och samtidigt direkt under epsilon. Inga nattlysande moln syntes denna kväll.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Rapport från en balkong!

Post by timokarhula »

Det här är varken en balkong- eller variabelobservation men likväl en köksobservation. Från mitt kök i Västerås har jag (haft) en bra utsikt mot söder. I förrgår klockan 23:46 fick jag syn på Antares med blotta ögat snett nedåt vänster från Saturnus. Det speciella med det var att jag inte tidigare hade sett Antares från Sverige i juni. Det skulle ha gått om jag bara hade försökt. Antares fluktuerade i ljusstyrka beroende på seeingen på den låga höjden över Mälaren. Solhöjden var -7º.

Jo, förresten detta var en slags variabelobservation för Antares är ju en variabel. I oktober 2000 såg jag från W.A. Antares nästan lika ljussvag som Delta Scorpii (Dschubba) högt över horisonten men det var inte Antares som var ljussvag. Det var istället Dschubba som var ovanligt ljus. Den förvånansvärda upptäckten att Dschubba hade ljusnat rapporterades först av den argentinske amatören Sebastian Otero den 30 juni 2000. Delta Sco var nämligen inte tidigare klassad som en variabel. Från min horisont i Västerås kan Dschubba ofta tävla med Antares i ljusstyrka men det beror på Antares lägre höjd och större extinktion.

/Timo K
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

I går kväll var det väldigt fina förhållanden här i Lund. Men dumt nog prioriterade jag Sveriges EM-kvalmatch i fotboll, denna sorgliga historia, istället för den kristallklara natthimlen, vilket medförde att jag kom ut ganska sent och bara orkade köra ett kortare variabelpass. 15 obsar blev resultatet:

AG Peg har varit i nedåtgående efter sitt utbrott, men kurvan verkar ha planat ut lite. 8.0 fick jag den till.

RX And och CH UMa var inaktiva.

Z Cam låg nära minimum: 13.6. Att förhållandena var goda visas exempelvis av att jämförelsestjärnan på 13.7 var klart synlig (20 cm Newton, 179x) trots mycket bristfällig mörkeradaption (jag observerar på en innergård i stan och omges av trädgårdsbelysning och lampor inne i de närbelägna lägenheterna; många gånger tycker jag den allra mest lokala ljusföroreningen, enstaka lampor inom några dussintals meter, stör mig mer än den totala ljusföroreningskupolen som kommer från hela Lund-Malmö-regionen).

AF Cyg, CH Cyg, Z UMa, XX Cam, EG And: inte mycket att säga om, normalt beteende.

V UMi: 8.2. På väg upp från minimum.

R Dra på 12.2 har precis börjat stigningen upp ur sitt minimum.

chi Cyg saktar sig nedåt: 5.8.

X Cam: 9.0. Denna snabba (p=144 d) och polnära mira är nära max.

Y Dra: 10.7. En mira som jag precis börjat följa. Den är, precis som föregående, ett polnära objekt, vilket uppskattas, omgiven som jag är av störande hus och träd. Står bra till året om.

RY Cep: 10.0. Snabb, polnära, lättfunnen.

Strax efter midnatt tog tröttheten och vissheten om morgondagens tidiga uppstigning överhanden. När jag höll på att packa ihop utrustningen började det dessutom driva in moln.

Trodde jag. Det visade sig vara ett briljant norrsken, det starkaste jag sett någonsin (vilket inte säger så mycket, i och för sig, eftersom jag bara har sett norrskenet ett fåtal gånger). Det rörde sig in från nordost och stannade till i zenith. Då täckte det kanske 30-40 grader. När det var som starkast hade det en ganska komplicerad struktur, det var inte bara ett diffust sken. Det rörde sig, stod ibland still och när det väl bleknade bort gick det väldigt snabbt innan det var helt borta, lämnande den klara himlen kvar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Mycket roligt att läsa din rapport!

Jag får en känsla av att du nu når djupare ner i magnitud än tidigare? Nytt okular?

Den allmänna ljusgloben över en stad är inte så problematisk vid visuellt variabelobserverande, jag störs nästan ingenting av den i Göteborg. Men närliggande ljuskällor som lampor och sådant kan vara ett elände. Tack och lov har jag förvånansvärt glest mellan sådana sett från min balkong, nu sedan megastrålkastaren vid en närbelägen idrottsplats tycks ha stängts av för gott.

Det är inte så himla ofta som norrsken kan ses från Skåne, och själv såg jag i förrgår ingenting från Göteborg (vilket antagligen berodde på att jag inte tittade ...). Men jag är i det här fallet inte avundsjuk, inte mycket i alla fall, utan brukar alltid trösta mig med att jag såg norrskenet den 24 mars 1991:

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 57&p=45434

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Jag kör med två okular, ett högförstorande och ett lågförstorande. För nästan tre år sedan bytte jag ut det förstnämnda från 10 mm Plössl till 6.7 mm Explore Scientific. I januari 2015 bytte jag ut det lågförstorande okularet, från 25 mm Plössl till 14 mm Explore Scientific.

Eftersom ES-okularen är av en 82-graderskonstruktion får jag ungefär samma synfält som med Plösslarna jag använde tidigare men med väsentligt bättre gränsmagnitud.

Jag är väldigt nöjd med den här okulartypen. De är dessutom förhållandevis prisvärda. Inte så värst mycket dyrare än de 60-70-graderskonstruktioner som finns på marknaden. Och visst finns det nivåer däröver, men ES-okularen känns som en god avvägning mellan pris och kvalitet. I mitt f/6 Newton är stjärnorna i princip skarpa ända ut till synfältets kant med de här okularen. Kanske att det hade varit idé att skaffa till exempel Nagler istället om man haft ett f/4 Newton?

Över huvud taget är ju snabba teleskop mer krävande vad gäller okularen, och jag kan tycka att det är lite synd att det inte finns fler Newtontuber med f/6, f/7 eller f/8 på marknaden nuförtiden.

/Gustav
Hans Bengtsson wrote:Jag får en känsla av att du nu når djupare ner i magnitud än tidigare? Nytt okular?
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Hög tid att uppdatera denna tråd!

Igår kväll, den 4 maj 2016, tog jag en 20 minuter lång variabelsession med 8-tummaren på balkongen. Det blev först 7 gamla klassiska variabler, men jag avslutade med en mira som jag faktiskt aldrig observerat tidigare: AC Aur. Den visade sig vara ljusstark, magnitud 10.5, och som ofta när jag har magnitudbestämt en variabel för första gången så tar jag sedan en snabbkoll på stjärnans historia. Jag får mera känsla för just den stjärnan genom att göra så.

Pierre Hallsten gjorde en fin serie fotografiska mätningar av AC Aur år 2013, men i övrigt har den inte följts av svenska observatörer.

AC Aur upptäcktes på Harvard-plåtar, artikeln publicerades 1921:
http://articles.adsabs.harvard.edu/full ... .225....1C

Stjärnan har där den preliminära benämningen HV 3555 (dvs Harvard Variable 3555). Upptäckare var Mary D. Applegate.

Den berömde ryske astronomen Zessevich började studera stjärnan visuellt i september 1923, och publicerade sina observationer året efter, tillsammans med några som utförts av Lange:
http://adsabs.harvard.edu/full/1924AN....223..179Z

Perioden anges som 295 dygn, men senare studier av Zessevich, Selivanov och Gitz indikerade en längre period: 305.2 dygn.

Ytterligare observationer följde, och den uppgivna medelperioden i GuL år 1934 var 310.5 dygn:
http://www.varstar.nl/2a1b116.pdf

Här hittar vi också en del senare referenser (från GuL år 1957):
http://www.varstar.nl/2a4b078.pdf

AAVSO:s variabelkatalog VSX uppger perioden 311 dygn:
https://www.aavso.org/vsx/index.php?vie ... p&oid=3819

General Catalogue of Variable Stars (GCVS) anger 312.4 dygn:
http://www.sai.msu.su/gcvs/cgi-bin/sear ... rch=AC+Aur

Vem var då Mary D. Applegate, som upptäckte AC Aur och åtskilliga andra variabler? Vi vet inte så mycket. Hon arbetade 1919 som assistent vid Maria Mitchell-observatoriet:
https://www.aavso.org/media/jaavso/3072.pdf

Alldeles omedelbart när Miss Applegate hade trätt i tjänst upptäckte hon sin första variabel:
http://adsabs.harvard.edu/full/1919MMAAR..17...14C

Hon mätte även magnituden för småplaneten Eros:
http://adsabs.harvard.edu/full/1922PAAS....4R.165H

Men, som så ofta när det gäller de kvinnor som var anställda för att granska Harvard-plåtar för att studera variabler, så har vi sparsamt med fakta om henne i övrigt.

En karta för AC Aur ges nedan, den har norr uppåt och utsnitt 0.5x0.5 grader.

Mvh
Hans Bengtsson
AC Aur. 0.5x0.5 grader. AAVSO.
AC Aur. 0.5x0.5 grader. AAVSO.
AC Aur 30x30 amin.png (82.9 KiB) Viewed 6942 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Tack för informationen om AC Aur Hans. Alltid kul att läsa ett stycke astrohistoria.

Igår och inatt observerade jag med alla de tre metoder jag använder. Visuellt med kikare, fotografera med DSLR kamera och ta bilder med fjärrteleskop (iTel T5 denna gång). Var ute en timme mellan 23 och 00 och upplevde en av de klaraste och finaste himlarna under hela våren. Man kunde ana att himmeln var en aning ljus i norr, men inte så det störde märkbart. Kunde lätt se alla stjärnorna i Lilla Björn och det är inte så vanligt i min ljusförorenade stadsmiljö.

Under den timmen hann jag med att se 14 variabler.
R Boo, 7.0, mira, har precis passerat maximum
R Vir, 7.2, klassisk mira, på väg upp.
U Vir, 9.1, mira, på väg upp.
u Her, 4.7, förmörkelsevariabel, ej förmörkad idag.
g Her, 5.0, halvregelbunden
alfa Her, 3.2, halvregelbunden superjätte
U Ser, 9.0, mira, i maximum.
T Her, 8.5, mira, på väg ner.
AC Her, 7,5, RV Tauri stjärna.
W Lyr, 9.1, mira, har nyligen passerat max, nu på väg ner.
RT Aur, 5.2, cepheid, nära max.
V CVn, 7.6, halvregelbunden

2 lite mer speciella obsar var T CrB och V Boo. Bedömde T CrB till 9.5. Den verkar ha sjunkit några 1/10-delar sedan början av april då den var uppe i 9.2, men fortfarande ljusare än den varit sedan det stora utbrottet 1946.
Bedömde V Boo till 7.4. Jag har aldrig sett den så här stark. Det är en halvregelbunden stjärna som pulserar med två perioder med nästan samma längd. Detta innebär att perioderna med några decenniers mellanrum kommer i fas och förstärker varann vilket ger större växlingar i ljusstyrkan. Det kan vara så att vi nu går in i ett sånt läge med större ljusväxlingar. Nedan de två senaste årens observationer från SVO.
Image

Under dagen har jag behandlat och mätt bilderna jag tog på epsilon Aurigae. Den går nu in i en fas då den blir svårobserverad med ljus sommarhimmel samtidigt som den själv står som lägst. Under våren har ljusstyrkan nästan varit konstant runt 3.00 - 3.02 och de tidigare out-of-eclipse variationerna har (tillfälligt?) upphört. Nu mätte jag den lite ljusare, 2.968. De senaste 5 åren från SVO nedan.
Image

Från iTelescope fick jag 9 bilder över några av stjärnorna i projektet "50 bortglömda miror". AW Cep, CL Cyg, V2330 Cyg, WZ Del, AM Dra, IX Lyr, AI Oph, AC Vul och DX Vul. Vad som är kul med dessa stjärnor är att här finns verkligen inget facit. I de flesta fall har de här stjärnorna knappt observerats alls sedan sin upptäckt för 80-100 år sedan innan vi tog upp observerandet för 4 år sedan. Först nu börjar mönstren och egenskaperna i ljusväxlingarna träda fram bra, som här för AW Cep.
Image
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det är väldigt spännande att V Boo nu tycks börja återgå till gamla mira-liknande vanor!

Jag tror att vi för att hitta stjärnan lika ljusstark som nu måste backa till november-december 1963, eller möjligen ända till augusti 1952. Nedan ges årsdiagrammen från AAVSO för de nämnda två åren, liksom för 2016.

mvh
Hans Bengtsson
V Boo 1952. AAVSO.
V Boo 1952. AAVSO.
V Boo 1952.png (30.62 KiB) Viewed 6889 times
V Boo 1963. AAVSO.
V Boo 1963. AAVSO.
V Boo 1963.png (34.34 KiB) Viewed 6889 times
V Boo 2016. AAVSO.
V Boo 2016. AAVSO.
V Boo 2016.png (22.31 KiB) Viewed 6889 times