Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Z UMa kl 20:20 lokal tid. Jag tyckte den var i styrka mellan de jag ringat in och kallat A och B. Men man kanske bara relaterar till de med utsatt magnitud i kartan (fast B är väl 9,9 iofs??)?? Tänker jag rätt i vad jag gjorde för fel? Nu har molnen dragit in så jag kan inte göra om det ikväll. Läste in mig på detta lite för några år sedan men minns inte så noga. Det verkade svårt med uppskattningarna och det kändes som det skulle ta något-några år innan ens skattningar håller måttet.
IMG_2540_.jpg
IMG_2540_.jpg (14.26 KiB) Viewed 5260 times
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Kul! Välkommen ner i träsket!
Precis rätt tänkt att "gaffla" in mellan två stjärnor, men gaffla mellan magnitudmärkta stjärnor så blir det mest rätt.
Du kommer att greja detta på nolltid, testa igen, du kommer att bli förvånad över hur pass enkelt det egentligen är. Testa att defokusera så ser du skillnaden enklare.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Jag tror din stjärna A är en misstänkt variabel, NSV 19074. Verkar inte finnas så mycket info om den, så troligen är den rätt konstant. I Tycho 2-katalogen har den magnituden 9.4, så din bedömning hamnar då på 9.6-9.7 vilket verkar vara mitt i prick med vad andra bedömt den de senaste dagarna på AAVSO.

Ett tips när man bedömmer variabler är att titta på jämförstjärnan och variabeln så den hamnar på samma ställe både i ögats synfält och i teleskopet/kikarens synfält. Det kan bli rätt fel om man håller still och har båda i synfältet samtidigt, den ena i ögonvrån och kanten i okularet och den andra mitt i. Så snabba flyttningar fram och tillbaks mellan variabeln och jämförstjärnan underlättar bedömningen tycker jag.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Lysande!

Jag kan kolla i morgon magnituden för stjärnan A (har för ögonblicket bara mobilen). Om A har en magnitud i närheten av 9.9 (det ser ut så att döma av stjärnsymbolens storlek), säg 9.6 eller 9.7, så kan du redan ha gjort en obs. När man vid obstillfället inte vet jfr-stjärnornas magnituder så kan man använda den argelanderska stegvärderingsmetoden. Låter krångligt men är enkelt. Man skriver t.ex. A-2-V-3-B vilket betyder att variabeln ljusstyrkemässigt ligger på 2/5 av vägen från A till B. Sedan kollar man i efterhand katalogmagnituderna för A och B, och kan ju då med enkel matte räkna ut variabelns magnitud. Jag gör ofta så när jag vid obstillfället saknar jfr-magnituder på kartan, senast igår kväll för UU Per.

Det är i regel uppletandet av en variabel som är svårast när man är ny variabilist. Men du har redan skaffat dig tekniken att stjärnhoppa, det är tydligt! Själva magnitudskattningen kan man göra nästan lika bra när man är ny som när man fått rutin. En sak som ökar med tiden är självtilliten, så att man känner sig säkrare på skattningen och därmed kan arbeta snabbare.

Förresten: Jag vet inte hur orienteringen är i ditt teleskop: spegelvänt eller icke spegelvänt. Tänk på att man med AAVSO Variable Star Plotter kan skriva ut kartor med valfri orientering.

Edit:
Jag skrev ovanstående innan jag sett inlägget från Thomas K, det tar tid att skriva i mobilen!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Tack för svaren! Sommarljuset kommer snabbt men det verkar ju inte hindra obsande när det gäller variabler så risken för att gå ned sig i detta är redan överhängande! Men behöver några timmars teoretiska studier asap, det står klart.

Jag har en refraktor (skywatcher ST-80AZ3) med stjärndiagonal så upp och ned stämmer men den har höger och vänster spegelvänt. Med asterismer som i ovanstående fall fungerar det problemfritt. Och jag har märkt senaste veckan vid M-objektsletandet att det är bra med rättvända kartor, för att ha en "fast punkt" speciellt i kombination med rödpunktssökaren som jag tycker är kanon, så jag var fullt nöjd med den rättvända kartan som serverades i tråden. Och min vy är ju rätt widefield med tanke på fokallängden 400 mm vilket gör det svårare att gå vilse och dessutom blir inte himlavalvets skenbara rotation så snabb. Dessutom zoomokularet. Allt detta sammantaget underlättar verkligen när det gäller att hitta.
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Kul - lycka till med obsandet! Skriv gärna och berätta hur det går med Z UMa och andra objekt - det finns mängder med variabler inom räckhåll för ditt teleskop.

Ett av mina teleskop (90 mm Maksutov + spegeldiagonal) ger spegelvända bilder, precis som ditt teleskop, medan sökaren ger rättvända bilder. Därför har jag skrivit ut rättvända sökarkartor (5 respektive 15 grader) och spegelvända kartor för observationen genom teleskopet (3 respektive 1 grads synfält), allt i Variable Star Plotter. Variable Star Plotter och mycket annat praktiskt kring variabelobsande beskrivs i AAVSO Manual for Visual Observing of Variable Stars.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror också att det i längden är lämpligt att du använder spegelvända kartor eftersom bilden i teleskopet är spegelvänd, alternativt att du använder bildrättvändande prisma i teleskopet.

För min egen del är jag dålig på att mentalt spegelvända bilder - visst går det, men man får lägga energi på att fundera på hur formationerna ser ut spegelvänt, och den energin är bättre att lägga på själva observationen. Speciellt om det rör sig om mera komplicerade mönster av stjärnor. Upp-och-ner eller inte-upp-och-ner spelar ju däremot ingen större roll, det är bara att vrida och vända på kartan.

Jag vet förstås samtidigt att det finns personer som helt obehindrat kan tänka spegelvänt. Lionardo da Vinci skrev ju spegelvänt, sägs det, jag vet inte riktigt varför. Men jag skulle hellre läsa en roman med spegelvänd text än att observera på himlen spegelvänt (om inte kartan är spegelvänd).

Nedan har jag lagt in en spegelvänd karta för Z UMa, med norr uppåt. Den ljusa stjärnan på kartan är Delta Ursae Majoris, den svagaste av Karlavagnens sju huvudstjärnor.

mvh
Hans Bengtsson
Z UMa. Spegelvänd. 6x6 grader. AAVSO.
Z UMa. Spegelvänd. 6x6 grader. AAVSO.
Z UMa spegelvänd.png (93.3 KiB) Viewed 5204 times
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Tusen tack för kartan! Den kommer komma till användning.
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Hej!

Inspirerat av sista Fokus har jag bestämt att lära mig att observera variabla stjärnor. Tänkte dela första försöket och passa på och ställa en fråga.

Min balkong sitter på andra våningen vilket gör att ljus på gatulampor strålar mig direkt på ansiktet. Jag har byggt en liten skydd som gör tuben på mitt teleskop längre och skyddar sekundär spegeln från ljuset. Förresten att jag observerar med ett enkelt Skywatcher Heritage 130P, en dobson på 130mm alltså.

Variabel som jag har observerat är RZ CAS som givetvis är inte synlig med blotta ögat från min balkong. För att hitta den har jag lokaliserat i himlen den närmaste stjärna som gick att se med blotta ögat vilket var Navi på Cassiopea. Jag har då siktat teleskopet med en 25 mm okular mot den och sedan har jag använt Skysafari (mitt favorit planetarium program) för att simulera synfältet som den här konfigurationen på teleskopet ger. När jag såg samma sak med Skysafari och teleskopet har jag börjat stjärnhoppa försiktigt tills jag har kommit fram till RZ CAS.

När jag hade RZ CAS centrerat på synfältet har jag börjat studera stjärnor i det. Jag är förvånat att jag kunde se så svaga stjärnor med tanken på utrusningen och förhållanden. Svagaste stjärna i synfältet som jag har kunnat identifiera har varit TYC 4316-1541-1 vilket är mag 10.5. Själva uppskattningen av RZ CAS magnituden har jag inte gjort eftersom jag inte hade skrivit ut kartan från AAVSO, jag hade faktiskt inte förväntat mig att kunna hitta stjärnan och ännu mindre att kunna jämföra den med så många andra på synfältet. Hur som helst nu när jag vet att det går ska jag vara mer förbered till nästa gången.

En fråga som jag har och som säkert någon av er kan besvara är att när jag jämförde kartan från AAVSO med bilden på teleskopet, verkade kartan visa himlen roterat ca 20 grader moturs, vad kunde det bero på?

Image

Hoppas att snart kan göra första riktiga variabel observation och registrera den på databasen!

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Hej och välkommen till variabelgänget!

Detta verkar mycket lovande! Vi kommer att ge dig full support här på Astronet, för ögonblicket skriver jag i mobilen och svarar därför i detta inlägg bara på den konkreta frågan. Norr på en stjärnkarta är riktningen mot norra himmelspolen, och den riktningen kan vara uppåt eller neråt eller åt höger eller vänster i teleskopets synfält, beroende på hur stjärnorna ligger på himlen vid den aktuella tidpunkten. Det beror också på hur man tittar i okularet vad man upplever som uppåt och neråt. Alltså måste man alltid vrida en stjärnkarta för att få överensstämmelse.

Eftersom du har ett Newton behöver du inte bekymra dig om spegelvända bilder. Spegelvända bilder är en annan sak, då är öst och väst omkastade och man behöver spegelvända kartan (vilket man kan göra i t.ex. Variable Star Plotter).

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Aha! Nu förstår jag varför behövde jag vrida kartan. Då är det tur att min balkong tittat norrut, annars skulle jag aldrig gissat rätt! :D

Tack för välkomnandet Hans! På fredag kommer jag att få tillgång till en mörkare observation plats än min balkong, dessutom ser natt prognosen lovande ut. Jag kommer att köra ett längre pass med utskrivna kartor osv. Det här är lista som jag har plockat hittills:

RX Cas
T Cep
RT Cyg
U Umi
V Cas
U Her

Som ni kan se alla pekar mot norr och är relativ ljusa så det går senare att återkomma till dem från balkongen. Jag har plockat mira typen stjärnor också. Planen är att försöka göra uppskattningen utan att titta på kurvan i förväg och jämföra efteråt och ser hur bra eller dålig har jag lyckats med det.
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

De fem sistnämnda är miror som alla är ljusa nu och som passar perfekt för ditt teleskop. Utmärkt val, som dom brukar säga på dyrare restauranger.

RX Cas är en liten pärla i ett obs-program! En förmörkelsevariabel med unika variationer. Mycket komplex periodicitet och dessutom avsevärda magnitudvariationer även utanför förmörkelserna. Ändå verkar den vara bortglömd bland amatörastronomer, delvis säkert beroende på att ingen AAVSO-sekvens har upprättats. Men det funkar bra att använda VT-magnituder från Tycho-2-katalogen för jämförelsestjärnorna. Tycker vi ska gå vidare med denna stjärna bland svenska variabilister.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Xavier wrote: RX Cas
Jag fick inte fram någon kurva på aavso för denna, men väl tabelldata. Det kanske var det som menades med att sekvens inte fanns (men sekvens menas väl jämförelsestjärnor?). Stjärnbilden är ju riktigt bra placerad på himlen. Jag har nu varit inne och reggat mig och lagt in Z UMa-obsen fast jag markerade Z "osäker", hoppas de var tillåtet, annars får ni säga till så får jag se om det går att radera på nåt sätt. Det såg nu i efterhand ut som att jag hamnade precis på dagen för minimumet?!! Jag försökte kolla stjärnan för 2-3 kvällar sedan igen men precis när jag hade fått in den i centrum trillade min rödlampa i marken och gick sönder! Det var nog meant-to-be med lite pausande i obsandet i några dagar. Man blir ju sömndepriverad av alla dessa stjärnklara kvällar som varit. Lampan är lagad nu. /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Häftigt!

Z UMa:
Det var dr King vid Harvard som 1904 upptäckte att stjärnan hade ett säreget spektrum och därför anade att den kunde vara variabel. Så han lät därför kontrollera stjärnan på Harvard-plåtar som tagits sedan 1887, varvid misstanken bekräftades. Att gå igenom gamla plåtar ansågs vara ett tråkigt jobb, och därför var det bara kvinnor som hade den uppgiften. Gruppen vid Harvard kallades skämtsamt/nedlåtande Pickerings harem (Pickering var deras chef). Nåväl, i fallet Z UMa så var det Williamina Fleming som gick igenom plåtmaterialet och på sätt och vis var den verkliga upptäckaren av variabiliteten även om King officiellt står som upptäckare. Vi kan trösta oss med att det av King och Fleming är Fleming som gått till den astronomiska historien som en verkligt betydande astronom!

Under de 110 år som Z UMa observerats så är det nu pågående minimet det allra ljussvagaste. Så det är i ett unikt skede av stjärnans historia som du gjort din allra första variabelobservation!

Jag ser att det är i AAVSO som du registrerat dig och fått en signatur. Perfekt! Nu återstår registrering i SVO där du får en annan signatur som kommer att bestå av tre bokstäver. Thomas Karlsson ger dig signaturen, den ska vara unik i franska AFOEV dit SVO-obsarna också går. Om jag känner Thomas rätt så läser han detta och ger dig en SVO-signatur. Tänk också på att man från SVO kan exportera sina obsar till filer i AAVSO-format, som man sedan snabbt och enkelt lägger in i AAVSO:s arkiv, jag gör alltid så.

Det där med "osäker" kan du editera bort. Din obs ligger helt rätt.
Röd ficklampa:
Man har alltid en i reserv! Finns hos Clas Ohlson eller cykelhandlare.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Tack Hans för informativ, inspirerande och entusiasmerande feedback - som alltid!! Jag fick meddelande från Robert och ska få login.
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob