Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Robin Andersson wrote:Jag har en liten fråga. När jag tittar i teleskopet på Orionnebulosan så ser jag varje gång en liten distinkt "rektangel-formation" av 4 stjärnor. Försökte hitta denna "rektangel" i Stellarium men lyckades inte. Är det någon som vet vilka stjärnor jag refererar till? Skulle gärna vilja veta vilka de är.

mvh
Robin

EDIT:

Jag tror det är de stjärnor som utgör "klumpen" på bilden nedan

http://barbadosphotogallery.com/jpgees/ ... nebula.jpg
Gruppen stjärnor du sett är "Trapetset" i Orionnebulosan. Om du söker på det namnet på Astronet eller Google hittar du massor av information!
Thomas Karlsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Kroppefjäll »

Robert wrote:Totalt antal observationer per år från svenska observatörer. Det har ökat kraftigt senaste åren...

Här är de senate 50 åren.

Image

Intressant diagram. Måste vara ren slump att observationerna når ett max vart 20 år? Hade det inte varit för 2012 så hade där ju varit ett litet system med toppar -71, -91 och -11.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

ThomasK wrote: Gruppen stjärnor du sett är "Trapetset" i Orionnebulosan. Om du söker på det namnet på Astronet eller Google hittar du massor av information!
Tack Thomas, hittade (som du säger) massor av kul information! Till exempel sägs det att Galileo upptäckte trapetsettet - det hade jag ingen aning om!

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Känns det inte som att det är dags för utbrott snart? Skall observera U Gem ikväll om vädret håller sig.

http://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000- ... lidated=on

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Någon som vet vad som har hänt med V0368 UMa???

Jag tittade omkring i GCVS och såg denna fina mira, men får varken fram en karta för den via AAVSO eller SVO.
Sorry, V0368 UMa cannot be found in VSX, our variable star database.
http://var.astronet.se/gcvs_more.php?se ... =V0368+UMa

eller när jag försöker plotta en graf för den
The star V0368 UMA cannot be found in our database under that name. If you think the star might be listed under another name, search VSX to find it. The star either does not exist or it has not been assigned an AUID. If you believe the latter to be the case, please email aavso@aavso.org and we will fix the issue and let you know within 48 hours.
mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

V368 UMa är med i VSX men saknar UID och då går det inte att plotta karta eller registrera obsar på den hos AAVSO. Det är en färsk variabel och 368 är det högsta numret någon variabel har i Stora Björnen. Om man vill kunna rapportera till AAVSO får man kontakta dem så fixar de till det som behövs.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Jaha! Det är så det ligger till, tack för hjälpen!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Hej Robin!

Även om det inte fungerar att skriva in V368 UMa när man plottar en karta, så kan man istället skriva in positionen och få ut en likadan karta. Och då dyker faktiskt variabelnamnet upp på kartan.

Visuella magnituder för jämförelsestjärnor kan man få via VizieR. Stjärnan är faktiskt värd mera uppmärksamhet!

mvh
Hans Bengtsson
V368 UMa. Från AAVSO.
V368 UMa. Från AAVSO.
V368 UMa_30x30amin.png (52.12 KiB) Viewed 4259 times
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Mailade AAVSO om kartor. Var också misstänksam på om det ens skulle gå att rapportera in observationer eftersom det inte går ens att söka på den?

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Hade skrivit ut lite fler kartor här om dagen och 2 av dom var SU UMa och BZ UMa.
Hade inte lagt märke till deras period förrens nu. Eftersom den var så förfärligt kort (0.07635 respektive 0.06799 dagar) så är min fråga ifall jag bör låta bli att observera dessa två visuellt? Utifrån min erfarenhet känns det ganska opraktiskt. Men jag vet inte riktigt så därför frågar jag er som kan istället.

En snabb koll på AAVSO visar en väldigt spretig kurva för SU UMa med både visuella och fotometriska mätningar.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

De två stjärnorna du nämner är dvärgnovor och går jättebra att observera (när de har utbrott). De korta perioderna som anges rör omloppstiderna i dubbelstjärnsystemet och säger inget om de "stora" variationerna.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Okej tack så mycket Hans! Tänkte observera de ikväll men just nu ser det ut som att slöjmoln börjar dominera himmlen...

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Hann att observera två stjärnor idag innan jag märkte att det var ganska mycket slöjmoln på himmelen. Detta var också innan månen var över horisonten.

EH Gem tyckte jag inte hade ändrat sig mycket, tyckte fortfarande kunde ana +12.9 mer än EH Gem så skattade den till +13.0 igen.
Däremot när jag försökte observera U Gem så tyckte jag att jag kunde ana den (kunde se magnitud +13.1 med direkt seende). Jag trodde först att jag hade observerat U Gem under utbrottet, men ville inte bedöma fel. Så jag väntade några minuter och tittade sedan, igen, samma stjärna var på platsen som jag såg innan. Men tittade på kartan och såg att det fanns en annan stjärna där av magnitud +13.9. Efter en del avståndsbedömningar mellan stjärnorna så var det uppenbart att det inte var U Gem. Utan det var i själva verket stjärnan av magnitud +13.9 som jag såg! Det gjorde mig mycket glad eftersom det var mycket svagare än vad jag tidigare hade sett (då det nästan var fullmåne).
Så U Gem fick en negativ obs även idag.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det låter ju mycket positivt att du kunde se magnitud 13.9 vid U Gem! Vad som krävs för att du ska nå ytterligare en magnitud är nog egentligen bara ett bättre och något mera högförstorande okular samt lite mera träning att arbeta nära gränsmagnituden. Om du vill, så får du gärna låna mitt fasta 5 mm Baader Hyperion på ett halvår eller så. Kan ta med det till variabelträffen om två veckor.

Hög förstoring är ett måste för att utnyttja teleskopets fulla potential att se svaga stjärnor. I början kan man tycka det är lite besvärligare att observera med hög förstoring (synfältet blir ju mindre), men det är bara en vanesak.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Oj det hade varit jättesnäll. Hade varit kul att prova. För zoomokularet som du tipsat är på inköpslistan fast blir inte för än i höst. Men dom sagt det hade varit kul att prova.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space