Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Rapport från en balkong!

Post by mattias2 »

Som du skriver går det dessvärre inte (åtminstone inte för mig) att ge sig ut dagen innan en arbetsdag, annars är det här en mycket bra tid på året. Jag har för övrigt för mig att jag lyckades se stjärnor under magnitud 5 för blotta ögat vid sommarsolståndet något år.

Finns det några stjärnor SVO vill att man observerar?
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

SVO är en mycket informell grupp och hittills har var och en observerat de variabler man själv har mest intresse av. Vi har också rätt olika förutsättningar vad gäller utrustning och synriktningar. Men det är också så att man tittar lite på vad de andra sett och försöker om det passar att följa upp dessa. Du kan under "Observationer" och "Observerade variabler" (sortera i datumordning) se lite vilka stjärnor som varit mest aktuella sista tiden. Vi som är mest aktiva i SVO är: Chris Allen, Hans Bengtsson, Thomas Karlsson, Robin Andersson, Hans-Göran Lindberg och nyligen har också Robert Wahlström kommit igång, sen finns det ytterligare några stycken som observerar emellanåt.

5.8 och 7.3 mellan 2 jämförstjärnor är nästan i mesta laget. Jag försöker helst ha max 0.5 magnituder eller mindre, om det inte finns nån markerad på kartan försöker jag använda andra i närhten och i efterjand kolla upp deras Tycho2-magnitud, man får se upp bara så de inte sjäva är kända variabler eller dubbelstjärnor som kan ställa till det. Fast jag har hållt på ett tag tycker jag fortfarande ofta det är svårt att göra bedömningen. En sak jag märkt är att det är superviktigt att man tittar på samma sätt på variabeln och jämförstjärnan, så man inte har en i centrum och en i ögonvrån i synfältet. Både att man har dem på samma plats i okularet och i ögat när man växlar emellan.
Thomas Karlsson
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Rapport från en balkong!

Post by mattias2 »

För min del spelar valet av stjärnor inte så stor roll så länge de lämpar sig för nybörjare och inte går under magnitud 13, så jag byter helt enkelt ut de fyra nya stjärnorna mot fyra som observeras mer (W Lyr, R Boo, V Boo och chi Cyg).

En tanke jag hade var att observera från balkongen men jag tror inte jag kommer att göra det. Dels är den liten och dels är synfältet litet. Jag har dock en mycket mobil utrustning; kartor, lampa, block och okular ligger i en ryggsäck med stol och teleskopet väger inte mer än att man kan bära det på armen.
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Några variabler fångade mellan molnen igår:

R Boo 7.1 (i maximum)
W Her 9.1 (har börjat dala)
g Her 5.1 (halvregelbunden)
R Leo 5.4 (i maximum?)
W Lyr 8.8 (verkar ha kommit till max, men i så fall är den en magnitud svagare än vanligt)
chi Cyg 8.8 (fortsätter att sjunka i en jämn takt sen maximum i början av februari, här har vi fått en väldigt fin serie i SVO)
T Her 9.5 (dalar)
S Sge 5.5 (cephid)
R Vul 7.8 (stigande, nära max)
EU Del 6.0 (halvregelbunden)
rho Cas 4.3 (halvregelbunden)

Jag försökte vänta ut molnen runt epsilon Aurigae mellan 01.00 och 01:30 men fick ge upp till slut. Det såg ut som det skulle kunna dyka upp en lucka, men hela tiden puffade det upp nya moln som retsamt passerade området.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Inte jättebra förhållanden igår. Förutom den ljusa himmeln var det lite smådisigt. Värst var det mot norr, så det blev inga bilder på epsilon Aurigae, men några andra ljusa variabler blev det ändå.

u Her 4.9
g Her 5.2
R Boo 7.1
W Lyr 8.7
Tau4 Ser 6.6
R Lyr 4.1
Beta Lyr 3.4
Chi Cyg 9.3
Eta Aql 3.9
S Sge 5.4
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Kul att se att du fått till några observationer Thomas! Själv har det här i Göteborg varit kasst väder på sistone. Och nu som de senaste dagarna (även idag) har det varit fint väder men istället "överraskats" av moln, eller ännu värre - slöjmoln som det är för mig just nu.
Ska försöka dock få några observationer jag med inom kort, för nu är skolan över.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Rapport från en balkong!

Post by mattias2 »

En härlig försommarkväll, hörde en näktergal och en uggla. Gränsmagntuden var (med indirekt seende) 5,5 runt 01:00.

Klockan 0:02 fick jag se en mycket stark meteor, gissningsvis med en magnitud mellan -1 och -3. Den blev mycket starkare och blåvit mot slutet. Riktningen var från Karlavagnen till Lyran.

W Lyr 9,0
R Boo 7,0 (fick ta till fältkikaren)
V Boo 8,9
Chi Cyg 9,0
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Försökte med R Sct med min 7x50 kikare, var helt hopplöst för såg inte ens några andra stjärnor än de två starka kring Altair så jag gav upp. Sedan provade jag ST UMa ifrån balkongen men såg indirekt i kikaren svagast +5.9... Så blev en negativ obs men struntar i att lägga in den.
Sen så väntade jag även på att några NLC skulle dyka upp, vilket de tyvärr Inge gjorde - i alla fall inte för mig.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Trots klar himmel kvällen den 4 juni 2011 var den vid en första blick nästan renons på stjärnor. När jag lutade mig lätt över balkongräcket såg jag dock utan problem Karlavagnen och Arcturus. Dessa områden kunde jag tyvärr inte nå med teleskopet.

Nära horisonten glimtade det dock till lite svagt, det måste vara Regulus. Riktade tuben dit och kunde 22:22 UT bedöma magnituden för R Leonis till 5.3. Den syntes enkelt i sökaren och därmed givetvis också i teleskopet. Verkligen ett fint och ljusstarkt max för denna mira, synd att den inom kort försvinner alltför nära solen.

Nästa objekt blev den röda oregelbundna variabeln TV Comae, det blev så mer eller mindre av en slump eftersom jag råkade få in Coma i sökaren! Magnitud för TV Com 9.3.

Karlavagnen låg, som jag nyss nämnde, för högt på himlen (balkongtaket var i vägen) men Canes Venatici borde ligga inom räckhåll? Trots en magnitud på 2.8 (om jag minns rätt) vet jag inte säkert om jag skymtade Cor Caroli (Karls hjärta) för blotta ögat, men jag visste ju på ett ungefär var den borde ligga och såg en ljus stjärna i sökaren. En koll i okularet, och Cor Caroli avslöjade sig genast genom sitt karakteristiska utseende - den är en fin och enkel dubbelstjärna (kan en dubbelstjärna vara enkel ???).

Därifrån gick jag nu till TX CVn, som är av den sällsynta Z Andromedae-typen, och fick magnitud 10.3. Sedan till miran T CVn, magnitud 10.8, och slutligen till den röda oregelbundna TW CVn som jag aldrig observerat tidigare. Den hade magnitud 10.2. Därefter kände jag mig akutsömnig och avslutade det korta obspasset.

mvh
Hans Bengtsson
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Rapport från en balkong!

Post by mattias2 »

Igår gick jag inte utan problem igenom andra omgången variabler. R LMi var svårbedömd mot den ljusa himlen och jag fick ta till 150x förstoring. Z UMa krävde jämförelsestjärnor utanför B-kartan. Jag såg fel på A-kartan, trodde 68:an norr om Z var den starkaste i gruppen av tre och kunde inte begripa hur den var starkare än 64:an. Till slut insåg jag att mellanstjärnan var 68:an och då gick det bättre. V UMi och S UMa var lättare.
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Värdet av hög förstoring är extra påtagligt när himlen är ljus. Vid obsen av T CVn kunde jag bara med viss svårighet skymta magnitud 10.1, och jag såg inte T CVn alls, när jag hade zoomen på 24 mm. Vid ökad förstoring, med zoomen på 8 mm, var det inga som helst problem att se T CVn (magnitud 10,8), och inte heller en stjärna av magnitud 11.9 var då besvärlig att se. Gränsmagnituden förbättrades från ca 10.5 till ca 12.5 när jag gick från 24 mm till 8 mm.

P.S. 1:
När jag ovan skrev 10,8 med decimalpunkt så genererades en smiley istället för decimalsiffran! Har sett detta fenomen tidigare.

P.S. 2:
Robin (och andra):
Jo men nog fanns det ett stråk med NLC? På sommaren är det så himla vanligt med NLC från vår latitud att jag måste erkänna att jag inte reflekterar över dem närmare.

mvh
Hans Bengtsson
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Rapport från en balkong!

Post by mattias2 »

Ikväll var det härligt väder (kändes som tropisk natt) men dessvärre var det också en hel del mygg så jag drog min balaklava över huvudet i alla fall. Tänkte gå igenom första omgången samt R Sct, men det kom in moln efter tre obsar så jag avbröt.
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

I varberg var det 18ºC kl 01:00, inga mygg men en envis blåst. Det gick precis att se fyrkanten av stjärnor i Herkules, så gränsmagnituden var väl ca 4.0. Fick ihop dessa variabler:

u Her 4.7
g Her 5.2
R Boo 7.0
bet Lyr 3.6
R Lyr 4.0
W Lyr 8.5
chi Cyg 9.3
U Sge 6.5
S Sge 6.0
R Vul 8.2
rho Cas 4.3
eta Aql 4.4
EU Del 6.0
R Sge 9.1
Thomas Karlsson
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Rapport från en balkong!

Post by mattias2 »

Perfekt väder, inga mygg. Observerade första omgången, utökad med R Sct, samt Z UMa. Tänkte även observera R LMi men kunde dessvärre inte se den från obsplatsen.

V Boo 8,9
W Lyr 8,4
χ (Chi) Cyg 9,5
R Boo 7,2
Z UMa 7,0 (fältkikare)
R Sct 5,6 (fältkikare)
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: Rapport från en balkong!

Post by mattias2 »

Känns som om det gick mycket smidigare idag. Misslyckades med R LMi, det var alldeles för ljust vid horisonten. Såg en hel del nattlysande moln.

R Boo 7,3
V Boo 8,7
W Lyr 8,4
Chi Cyg 9,8
R Sct 5,9 (fältkikare)
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)