SZ Cep och dess röda granne

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

SZ Cep och dess röda granne

Post by Hans Bengtsson »

Till min glädje ser jag att Gustav H på morgonen den 23 september fjärrmätte miran SZ Cep. Lite nostalgi:

På 80-talet skrev jag ett brev till den legendariske Clinton B Ford i AAVSO och undrade om han möjligen kunde sända några preliminära AAVSO-kartor, jag visste att sådana fanns och tänkte att dessa variabler skulle vara mindre studerade än sådana som hade officiella kartor.

Svaret kom snabbt, inte som ett brev på posten utan som ett paket på posten. Ett tungt tjockt paket med många hundra kartor. De flesta ritade av Ford. Kostade mig inte en krona.

En av variablerna var SZ Cep, en mira. Man förstod av Fords anteckningar på kartan att viss osäkerhet rådde, eller åtminstone hade rått, om vilken av de två stjärnorna i centrum som egentligen var SZ Cep. Båda var tydligt röda!

Några år senare började jag själv observera SZ Cep med 6-tummare. Det stod snart klart vilken av de två som var miran. Men samtidigt var jag lite förbryllad över kompanjonen. Den kändes också variabel, vilket i sig inte var så konstigt med tanke på färgen. Några regelrätta skattningar av den gjorde jag inte, men jag skippade den som jämförelsestjärna.

Vad jag uppmärksammade idag är att även kompanjonen finns med i VSX. Den uppges vara en röd oregelbunden variabel, visuell magnitud 11.0-12.4. ASASSN-data ger 10.6-12.2, eventuellt typ SR och period 650 dygn (men oregelbunden känns mera troligt!). Stjärnans namn i VSX är GSC 04589-02354. Det var Huziak som rapporterade variabiliteten år 1999.

SZ Cep ligger för nordligt för mig numera, med balkongen som obsplats.

En välskriven artikel om Ford:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Clinton_B._Ford" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
60FB2CCE-ED15-4E19-B4C7-9667BD7646AF.png
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: SZ Cep och dess röda granne

Post by timokarhula »

Jag har också en liten koppling till Ford (alltså astronomen, inte bilen). Jag saknade bra stjärnkartor fram till 1981. Då beställde jag AAVSO Variable Star Atlas, trots att jag är mer åt djuprymdshållet. AAVSO-kartorna var de bästa jag hade tills jag beställde Uranometria. Nåja, den gick bara en halv magnitud djupare. I början av 1990-talet kom nästa revolution, planetarieprogrammet MegaStar. Något senare kom då Internet med alla dess möjligheter.

/Timo K

Return to “Variabla stjärnor”