RS Oph i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RS Oph i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Jag lägger nedan in två klipp från det jag skrev på Facebook den 8 augusti 08:51 UT.

Den 7 augusti 23:16 UT hade Amorim i Brasilien (signatur AAX) konstaterat att RS befann sig i viloläge, magn 11.2.

Den 8 augusti 13:47 UT togs en förupptäcktsbild som visar magnitud 9.1. Den analyserades av B. Wang (signatur WBIA).

När jag skrev om Namuri och nämnde hans upptäckt av utbrottet 2006 så bör alltså RS ha varit av magnitud 10 och ljusnande i raketfart, för första gången på 15 år. Vilken konstig slump är inte det, jag har liksom inte för vana att skriva om RS Ophiuchi.

För övrigt berättar Chris Allen att RS får utbrott varje gång han målar om huset.

Mvh
Hans Bengtsson
B59ABCE4-725D-4C57-B5B4-74503EBF1271.png
6C6F6F7A-B955-4F13-A880-919C67682838.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RS Oph i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Nu när RS Oph rätt snabbt avtar i ljusstyrka kan det vara hög tid att komplettera kartan som getts tidigare i tråden med en mera detaljerad karta, 2x2 grader, som visar även svagare stjärnor. Norr är upppåt.

De senaste rapporterna tyder på magnitud ca 6.8 i skrivande stund. Möjligen har fallet börjat bromsa upp en smula.

Mvh
Hans Bengtsson
8DB12FE7-C890-421C-8C37-3C178D619247.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RS Oph i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Igår kväll (20 augusti) fick jag äntligen möjlighet att ta en titt på RS Oph i 8-tummaren från balkongen. Mina tidigare två obsar var väldigt snabba skattningar mellan envisa moln, med fältkikare.

Omkring 21:30 UTC hamnade RS i observerbart läge, och det första jag noterade var att RS såg tydligt rödaktig ut jämfört med närliggande stjärnor. Obsen landade på 7.9, en sammanvägning av några skattningar med fokus och defokuserat.

Eftersom jag tidigare under kvällen obsat även T CrB (i minimum) så blev det två rekurrenta novor igår.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RS Oph i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Ljuskurvan för RS Oph har nu planat ut, och magnituden har legat nästan konstant under de senaste dygnen. Se diagram nedan (AAVSO).

Mvh
Hans Bengtsson
C560028E-6401-408F-AEB5-8CB2E0DEFA00.png
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: RS Oph i utbrott

Post by Yquem »

Jag tog en ny bild av RS Oph 200821 (efter min första bild från 0813 som finns i Atsrofotograferingsforumet). En stark fullmåne gjorde att jag inte kom ned till lika svaga stjärnor, men RS Oph var förstås inga problem. Jag skattade den till något starkare än mag 8, men jag är inte så van att bedöma magnituder, så det är ingen uppskattning att lita på. Dock stämmer den bra med de på AVSOO publicerade magnituderna. Bild bifogas. Exponering: 79x1s, Canon EOS 6D, 200mm, f/2,8.
79x1s 1600,bc,cr,-blur,bc2,rot,sat45.jpg
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RS Oph i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Kanonfin bild, som tydligt visar att RS Oph blivit påtagligt svagare sedan förra bilden du tog.

Skattningen du nämner, den gjorde du visuellt och inte med bilden som underlag? Den verkar fullkomligt OK, har du möjligen någon decimal som 7.8 eller 7.9 eller något liknande? Vore perfekt att få in den till SVO! I så fall behöver du bara en signatur (tre bokstäver) och ett lösenord. Sådant fixar Thomas Karlsson snabbt och lätt åt dig.

Alla rapporterade observationer av variabler har ett bestående astronomiskt värde.

Mvh
Hans Bengtsson
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: RS Oph i utbrott

Post by Yquem »

Hans Bengtsson wrote:Kanonfin bild, som tydligt visar att RS Oph blivit påtagligt svagare sedan förra bilden du tog.

Skattningen du nämner, den gjorde du visuellt och inte med bilden som underlag? Den verkar fullkomligt OK, har du möjligen någon decimal som 7.8 eller 7.9 eller något liknande? Vore perfekt att få in den till SVO! I så fall behöver du bara en signatur (tre bokstäver) och ett lösenord. Sådant fixar Thomas Karlsson snabbt och lätt åt dig.

Alla rapporterade observationer av variabler har ett bestående astronomiskt värde.

Mvh
Hans Bengtsson
Tack Hans! :)

Det var en rätt snabb och grov uppskattning från bilden. Jag skulle kanske kunna få till en bättre uppskattning, men då får jag processa om bilden för att undvika att stjärnorna går i mättnad. Nu är den optimerad för att få fram så svaga stjärnor som möjligt och då blir de starkare lätt överexponerade. Jag ska se vad jag kan åstadkomma. Finns det något bra program för att integrera fram totalintensiteten på en stjärna i bilden? Antar att ni som håller på med variabla stjärnor får fram mätvärden på det viset. Själv är jag novis på det området. :D
/Anders