IY UMa

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

IY UMa

Post by magnuslar »

Hej!

Jag vet inte om det här har nåt speciellt vetenskapligt värde men jag tyckte det var rätt kul så jag måste dela med mig. Jag körde en serie med IY UMa igår, för den är ganska nära ett utbrott så jag tänkte testa på, mitt mål var 3 timmar men meridianvändningen strulade så det blev lite kortare. Det blev den här kurvan:
IY_UMa_20210228.png
OM jag förstår det rätt så är de där plötsliga djupa dipparna alltså när den ljusa punkten på ackretionsskivan förmörkas av den sekundära stjärnan. Själva "humpen", den mjukare kurvan, kommer sig av hur mycket exponerad den ljusa punkten är, i vår siktlinje. Och så mitt i det hela så kommer så att säga den sekundära stjärnan och förmörkar den. Jag visste inte man kunde fånga det så i en enda serie.... :)

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: IY UMa

Post by DHEB »

Vad roligt! Det finns tydligen mycket att se och upptäcka med högupplösta (i tiden) fotometriska serier.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: IY UMa

Post by Hans Bengtsson »

Spännande!

Du har kanske redan sett denna artikel:

https://arxiv.org/pdf/1601.02289.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: IY UMa

Post by magnuslar »

Hej!

Nope den hade jag inte sett. Kvällsläsning!
Men läste alltså igår i Coel Helliers bok om kataklysmiska variabler om den här slags förmörkelse av den ljusa fläcken. Och sen fångar jag den själv :) Tyvärr har Coel Hellier gått över till att forska om annat nu så hon vill inte hålla webinar med oss.

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: IY UMa

Post by Hans Bengtsson »

På tal om kvällsläsning, här är en färsk artikel som handlar om det lite mystiska underskottet av nyupptäckta klassiska novor jämfört med dvärgnovor.

https://arxiv.org/pdf/2101.12239.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har än så länge bara läst inledningen.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: IY UMa

Post by magnuslar »

Hej!

Den där artikeln om IY UMa var riktigt kul! Spännande att de kan separera ljust från den heta fläcken i ackreationsskivan från ljuset från den primära stjärnan, den vita dvärgen, och se hur det relativa bidraget från den heta fläcken varierar över cykeln! Det skulle vara väldigt spännande att höra nån förklaringsmodell för detta - tydligen finns det ju några olika konkurrerande modeller/teorier. Jag blir ju rätt sugen på att leta upp fler såna här variabler och försöka följa dem, men.... risken är att man kör igång för många projekt och antalet teleskop och antalet klara nätter är ju tyvärr begränsat. Men: det nya teleskopet i Oria kanske kan ge oss nya möjligheter att formulera systematiska projekt för såna här kataklysmiska variabler....? Vid sidan av Mira-programmet, menar jag, som ju löper på (jag försöker bidra så gott det går).

Ikväll blir det webinar, och kanske kan Kerry Paterson också kasta lite ljus över några av de här fenomenen! :)

Magnus

Return to “Variabla stjärnor”