Nytt variabel-webinar

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Nytt variabel-webinar

Post by magnuslar »

Hej!

Nu är det mycket hög tid för ett nyttt webinar!! Jag har kontakt med Kerry Paterson från samma universitet som Giacomo och Deanne, Northwestern i Chicago. Kerry kommer att prata med oss om binära system (som kataklysmiska variabler men också neutronstjärnor) och också om sin egen forskning som innebär att studera neutronstjärnekollapser med gravitationsvågor. Det kommer nog att bli spännande!! Titel kommer inom kort.

Jag sätter redan nu upp en Doodle. Vi försöker hitta en onsdag kl 20 de närmaste veckorna. Här är Doodlen:

https://doodle.com/poll/6fmufwcvgx5c9xu ... edium=link" onclick="window.open(this.href);return false;

Gå in och rösta så fort som möjligt så vi får datum på plats! Och du måste inte vara variabel-nörd - det här kommer att bli intressant för alla som gillar astronomi!

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by DHEB »

Tack för initiativet, Magnus! Det blir roligt även denna gång.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by magnuslar »

Hej!

Nu är datum för webinaret klart!

Det blir den 3/3 kl 20.00. Titel för webinaret är:“Compact binary systems and their interactions”

VI får ta del av Kerry's rykande färska forskning om binära system, som t ex kataklysmiska eller intermediate polars (tror jag), och där hennes senaste forskning handlat om kollapsande neutronstjärnepar. Vi får höra hur man studerar sådana fenomen med till exempel med gravitationsvågor.

Boka in, och maila mig för att få länk till webinaret!! magnus@vista.se

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by magnuslar »

Hej!

En liten påminnselse om vårt kommande Webinar den 3/3 kl 20.00 :)

Det här vill du inte missa!! Maila mig, magnus@vista.se, för anmälan och för en zoom-länk.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by magnuslar »

Hej!

För enkelhets skull lägger jag upp zoom-länken här:

Topic: Astro webinar: Compact binary systems and their interactions
Time: Mar 3, 2021 08:00 PM Copenhagen

Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/89365810192" onclick="window.open(this.href);return false;

Meeting ID: 893 6581 0192

Men maila mig gärna ändå, eller skriv här, så vi har nån känsla för hur många som kommer!

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by DHEB »

Magnus, OK att lägga till en notis om detta på SAAF:s webbsida? Nu ligger länken även här, så hemligt är den inte iaf :-) Vad sägs?
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by magnuslar »

Go ahead!!

Magnus
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Nytt variabel-webinar

Post by Tompa »

Jag är med!

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by magnuslar »

Kanon!!

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by DHEB »

Perfekt! Nu är webbinariet annonserat i webbsidan också:

https://www.saaf.se/variabelsektionens-webbinar-2021-03-03-compact-binary-systems-and-their-interactions/

Hörs imorgon! :good:
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by davhei »

Tack för arrangemanget, väldigt intressant. Tyckte hennes föreläsning höll en hög nivå. Ibland i föreläsningar riktade till breda allmänheten blir det långa repetitioner av grundläggande fysik som tar en del tid, även om jag absolut mår bra av repetition. Här var det väldigt matigt direkt, för mig åtminstone. Kul!

Skulle gärna vilja förtydliga min fråga som jag upplevde inte fick ett svar som jag själv begrep, antingen om jag inte fick fram vad jag menade eller om jag inte förstod hennes svar. Vore kul med inspel från de kunniga här.

Typiska utstrålningen från ackretionsskivan vid dvärgnovor verkar vara termisk strålning, det vill säga från gaspartiklarnas kinetiska energi/temperatur drivet av friktion i skivan. Eftersom starka magnetfält finns i närheten, både från vita dvärgen men även från joniserade gasens rörelse i skivan skulle man kunna tänka sig att en del av utstrålningen är driven av icke-termiska mekanismer, cyklotronstrålning eller synkrotronstrålning, där laddade partiklar rör sig i spiraler kring fältlinjerna och avger ljus när de bromsas in. Mekanismen verkar vara oftare associerad med neutronstjärnor eller skivan kring svarta hål men jag har sett vissa forskningsrapporter som menar att effekten kunnat mätas kring vita dvärgar.

Vet att hon nämnde magnetfältets påverkan, men jag tolkade det som att fältlinjerna ledde de laddade partiklarna in mot stjärnan och att ljuset utsändes när materia dumpades på vita dvärgen, alltså liknande mekanism som i hotspoten på ackretionsskivan.

Jag tycker det vore intressant om det gick att urskilja de båda mekanismerna genom analys av ljusspektrum/ljuskurvor. Det är möjligt att energinivåerna vid vita dvärgar är sådana att strålningen är nere i radiobandet med endast låg utsändning i det synliga vilket skulle göra det knepigt för amatörer. Får intrycket att det kan skifta dock.

Om mätbar strålning finns i det synliga området, hur skulle det se ut i en ljuskurva? Skulle merparten av ljuset från termiskt utsänd strålning utgöra huvudtrenden men beroende på när i dvärgnovaprocessen magnetfältet ger mest påverkan skulle en förstärkning eller minskning av utstrålningen ge små ut-/inbuktningar i kurvan?

Har endast grundläggande förståelse för mekanismerna, om ens det, men konceptuellt är det intressant.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by magnuslar »

Hej!

Ja visst var det rätt bra nivå! :)

Håller med om att du inte riktigt fick svar - kanske är din fråga mer komplicerad än den först verkar. Mycket av det hon sa om magnetfältets effekt och funktion i intermediate polars och polars är nytt för mig, men jag förstår det också som att i dessa så leds materia via magnetfältets linjer, snarare än i en "vanlig" ackreationsdisk.

Intermediate polars och polars studerar vi ju också, V405 Aur som Thomas skrev om nyligen är en intermediate polar. Och också där är det svängningar i det synliga vi studerar. Så jag tänker, hur skulle man kunna differentiera mellan termisk och magnetiskt inducerad strålning? Om man ska följa upp den här frågan, har du eller ni andra nån idé om hur det skulle kunna gå till - om det är nån vi skulle kunna invitera till ett nytt webinar framöver? :)

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Nytt variabel-webinar

Post by magnuslar »

Hej!

Nu ligger inspelningen av webinaret på SAAFs kanal på Youtube - direktlänk här:

https://youtu.be/J5o4_gHpJi4" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus

Return to “Variabla stjärnor”