Redigera FITS-nyckelord

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Redigera FITS-nyckelord

Post by magnuslar »

Hej!

AAVSOs nya website och uppladdare för bilder ställer till problem för mig - det verkar som att jag måste manuellt lägga till FITS nyceklord för att få det att funka (i alla fall på de bilder jag nu har). Men hur tusan gör jag det smidigt? Jag kör i Linux - och jag kan en del men inte mycket om scripting.

Jag har hittat programmet astfits, och kan enkelt justera på en enstaka bild. Men på 139 bilder.....? Jag gissar att ett enkelt skript fixar det men jag kan inte få till det. Nån som kan?

Eller: nån som kan tipsa mig om ett enkelt och välfungerande program för att göra detta, på många bilder? Jag vill inge använda PixInsight, för jag har tidigare erfarenhet av att det händer nåt med bilderna när jag sparar den från PI och så kan VPhot inte läsa dem. AstroImageJ tillåter bara begränsad uppdatering av Fits-nyckelord och ASTAP verkar inte alls göra det. Så...goda råd tas tacksamt emot. Speciellt saker som går att köra under Linux... windows i andra hand.

Magnus
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: Redigera FITS-nyckelord

Post by Måns »

Hej Magnus,

Om du vill lära dig Python så är det relativt enkelt att ändra nyckelord i fits-filer med hjälp av paketet astropy (https://docs.astropy.org/en/stable/io/f ... light=fits" onclick="window.open(this.href);return false;). Utöver vad som står i länken måste du även kunna göra en for-loop för att behandla alla bilder.

// Måns

Return to “Variabla stjärnor”