Ny artikel: Systematic Effects in the Visual Estimation of the Brightness of Red Variable Stars

Studier av variabler, metoder och fotometri.
DHEB
spamtest: JA

Ny artikel: Systematic Effects in the Visual Estimation of the Brightness of Red Variable Stars

Post by DHEB »

Vill uppmärksamma variabilister om en intressant artikel nyligen publicerad i sista numret av JAAVSO:

Abstract
Visual brightness estimates for red variable stars are complicated by a number of effects. These phenomena have been investigated by comparing visual estimates with V-band photometric measurements. The differences between these quantities for individual stars often vary with the V magnitude at the time of the measurement in a way that is different from the collective trend for many stars and corresponds to an underestimate of the full amplitude of variation by visual observers. This may result from biases introduced in the estimation process, specifically in the choice of comparison stars and in the interpolation of the brightness of the variable between them. These results may shed some light on the factors affecting the transformation between visual estimates and photometric V values for red stars and provide some guidance in the use of that transformation. They also provide insight into the visual estimation process itself.
ThomasK

Re: Ny artikel: Systematic Effects in the Visual Estimation of the Brightness of Red Variable Stars

Post by ThomasK »

Jag läste den också idag. Där fanns många intressanta synpunkter och iaktagelser om visuella variabelobservationer. En egen reflektion jag gjort är att jag har en tendens att bedömma svaga röda stjärnor för lågt och ljusa dito för högt. Med svaga menar jag då de ligger på gränsen att vara synliga och ljusa då man tydligt ser deras färg.
Thomas Karlsson
DHEB

Re: Ny artikel: Systematic Effects in the Visual Estimation of the Brightness of Red Variable Stars

Post by DHEB »

ThomasK wrote:En egen reflektion jag gjort är att jag har en tendens att bedömma svaga röda stjärnor för lågt och ljusa dito för högt. Med svaga menar jag då de ligger på gränsen att vara synliga och ljusa då man tydligt ser deras färg.
Jag har sett samma sak, mest framförallt på den ljusa sidan. En trick som jag alltid använder med framgång i teleskopet är att defokusera och skatta "ljusstyrkan" av ljusdisken på båda sidor av fokus.

En annan låg teknisk metod som jag använder i sökaren eller handkikare för mycket ljusa stjärnor (typ ljusare än mag 7) är att gradvis skymma objektivet med handen och se hur stjärnor försvinner i tur och ordning enligt deras magnitud.På så sätt kan man lätt särskilja tveksamma fall färg spelar ofta roll.

Nu att jag skriver detta tänker jag att ämnet lämpar sannolikt sig för djupare analys och kanske för redogörelse i en liten artikel. Vi kanske kan diskutera det vidare?

/H.
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Intressant artikel!

En sak som jag inte tror berörs där är vår tendens att sätta nollor och femmor som decimaler, här finns en tråd om detta:

viewtopic.php?t=15242" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har nog ingen direkt betydelse för artikelförfattarens slutsatser men kan ändå vara intressant att notera.

Mvh
Hans Bengtsson
DHEB

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:Intressant artikel!

En sak som jag inte tror berörs där är vår tendens att sätta nollor och femmor som decimaler, här finns en tråd om detta:

viewtopic.php?t=15242" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har nog ingen direkt betydelse för artikelförfattarens slutsatser men kan ändå vara intressant att notera.

Mvh
Hans Bengtsson
Sådant har mer att göra med psykologi än fysiologi kanske?

Var tvungen att ta fram och lägga till min egen statistik i tråden.

Return to “Variabla stjärnor”