V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by Hans Bengtsson »

Det är så himla roligt att i realtid kunna följa hur Pablo är på väg att trilla ner i det som vi brukar kalla Variabelträsket. Inte lätt att ta sig upp därifrån när man en gång hamnat där!

Variabla stjärnor ligger mitt inne i astronomins kärna. Mycket av vår kunskap om universum bygger på studier av variabler.

Förr var det i huvudsak variabler med ganska stora variationer (dvs stor amplitud) som lämpade sig för amatörastronomer, övriga variabler krävde fotoelektrisk utrustning. Men med CCD-tekniken har ju detta helt förändrats, även variabler med ganska liten amplitud kan nu studeras av amatörastronomer.

AAVSOs databas VSX har nyligen fyllts på med flera hundra tusen variabler, antalet ligger på över 2 miljoner! En majoritet är ur vår synvinkel ”ointressanta”, det kan exempelvis handla om stjärnor med stjärnfläckar som varierar några millimagnituder i takt med att de roterar.

Man kan faktiskt fundera på om definitionen av variabel möjligen borde innefatta ett kvantitativt värde på amplituden. Annars kan en variabeldatabas växa nästan okontrollerat i takt med allt större möjligheter att mäta noggrant. Vi vill ju inte att vår pålitliga huvudseriestjärna solen ska betraktas som variabel även om solfläckarna förstås i någon mån gör den just variabel.

Det gäller för amatörastronomen att välja och vraka, att fokusera på ett begränsat antal objekt som passar bra för den tillgängliga utrustningen. En plan, ett projekt, något som kan genomföras och generera användbara och intressanta resultat.

Ett exempel på ett sådant projekt är de 50 bortglömda mirorna, senare utökat till 100 miror. I samband därmed också ett betydande antal bifångstvariabler, dvs variabler som råkar ligga i samma bildfält och därför kommer med ”på köpet”.

Magnus har nyligen börjat studera dvärgnovor av typen SU UMa, det är ett annat mycket spännande forskningsområde. Sådana dvärgnovor har ibland supermaxima (långa och ljusstarka utbrott) då de uppvisar superpucklar, dvs kortperiodiska variationer som är kopplade till stjärnsystemets omloppstid (de är alltid dubbelstjärnor). Pucklarna har normalt en period som är några få procent längre än omloppstiden. För att studera superpucklar krävs tidsserier, dvs magnituden följs mer eller mindre kontinuerligt under några timmars tid, ju längre tid desto bättre.

De två projekt jag nämnt ovan är förstås bara exempel. Men viktigt är som sagt att det finns någon form av planering, en tanke bakom, och dessutom något som man själv tycker är roligt och spännande.

Jag tycker att Thomas råd verkar mycket förnuftigt: fokusera på den variabel som är huvudmålet för bilden, och mät även de variabler på bilden som har GCVS-namn. Ett GCVS-namn känner man igen på att det avslutas med en stjärnbildsförkortning: SS Cyg, V1391 Cas, osv.

Tabby’s stjärna saknar än så länge GCVS-namn, den heter vid rapportering KIC 8462852. Så småningom kommer den att få GCVS-namn, och då går världens variabilister över till att använda det namnet istället. Inom GCVS-världen sker det mesta långsamt, utom när det gäller novor som tämligen raskt brukar få GCVS-namn (som V1391 Cas).

Tabby’s stjärna i VSX:

https://www.aavso.org/vsx/index.php?vie ... oid=410131" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Det är så himla roligt att i realtid kunna följa hur Pablo är på väg att trilla ner i det som vi brukar kalla Variabelträsket. Inte lätt att ta sig upp därifrån när man en gång hamnat där!

Variabla stjärnor ligger mitt inne i astronomins kärna. Mycket av vår kunskap om universum bygger på studier av variabler.

Förr var det i huvudsak variabler med ganska stora variationer (dvs stor amplitud) som lämpade sig för amatörastronomer, övriga variabler krävde fotoelektrisk utrustning. Men med CCD-tekniken har ju detta helt förändrats, även variabler med ganska liten amplitud kan nu studeras av amatörastronomer.

AAVSOs databas VSX har nyligen fyllts på med flera hundra tusen variabler, antalet ligger på över 2 miljoner! En majoritet är ur vår synvinkel ”ointressanta”, det kan exempelvis handla om stjärnor med stjärnfläckar som varierar några millimagnituder i takt med att de roterar.

Man kan faktiskt fundera på om definitionen av variabel möjligen borde innefatta ett kvantitativt värde på amplituden. Annars kan en variabeldatabas växa nästan okontrollerat i takt med allt större möjligheter att mäta noggrant. Vi vill ju inte att vår pålitliga huvudseriestjärna solen ska betraktas som variabel även om solfläckarna förstås i någon mån gör den just variabel.

Det gäller för amatörastronomen att välja och vraka, att fokusera på ett begränsat antal objekt som passar bra för den tillgängliga utrustningen. En plan, ett projekt, något som kan genomföras och generera användbara och intressanta resultat.

Ett exempel på ett sådant projekt är de 50 bortglömda mirorna, senare utökat till 100 miror. I samband därmed också ett betydande antal bifångstvariabler, dvs variabler som råkar ligga i samma bildfält och därför kommer med ”på köpet”.

Magnus har nyligen börjat studera dvärgnovor av typen SU UMa, det är ett annat mycket spännande forskningsområde. Sådana dvärgnovor har ibland supermaxima (långa och ljusstarka utbrott) då de uppvisar superpucklar, dvs kortperiodiska variationer som är kopplade till stjärnsystemets omloppstid (de är alltid dubbelstjärnor). Pucklarna har normalt en period som är några få procent längre än omloppstiden. För att studera superpucklar krävs tidsserier, dvs magnituden följs mer eller mindre kontinuerligt under några timmars tid, ju längre tid desto bättre.

De två projekt jag nämnt ovan är förstås bara exempel. Men viktigt är som sagt att det finns någon form av planering, en tanke bakom, och dessutom något som man själv tycker är roligt och spännande.

Jag tycker att Thomas råd verkar mycket förnuftigt: fokusera på den variabel som är huvudmålet för bilden, och mät även de variabler på bilden som har GCVS-namn. Ett GCVS-namn känner man igen på att det avslutas med en stjärnbildsförkortning: SS Cyg, V1391 Cas, osv.

Tabby’s stjärna saknar än så länge GCVS-namn, den heter vid rapportering KIC 8462852. Så småningom kommer den att få GCVS-namn, och då går världens variabilister över till att använda det namnet istället. Inom GCVS-världen sker det mesta långsamt, utom när det gäller novor som tämligen raskt brukar få GCVS-namn (som V1391 Cas).

Tabby’s stjärna i VSX:

https://www.aavso.org/vsx/index.php?vie ... oid=410131" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Ja, det är kul att se, också hur Thomas och Magnus ger så goda och konkreta råd.

Jag håller också med Hans om vikten av att ha något slags program kring ens observerande. SAAF/V-programmet med de 100 understuderade mirorna som Hans nämner förtecknas här, och som synes finns det ibland en del luckor i ljuskurvorna, så fler observatörer är alltid välkomna. Sektionen har även ett pågående samarbete med Gösta Gahm på Stockholms observatorium kring unga stellära objekt som varierar i ljusstyrka, så kallade uxorer som man når här. Eller så gör man som Magnus och sätter upp ett eget program med stjärnor av någon typ man är intresserad av, i hans fall SU UMa-objekt.

Det finns också program definierade av AAVSO, som deras Legacy LPV-program som man kan läsa lite om här – och här finns en fil med dessa stjärnor i Excelformat. De har även ett Legacy CV här.

Sedan finns det ju ofta något mer tillfälligt synliga objekt man kan följa en tid, som novor och supernovor. För V1391 Cas har vi ju redan, inte minst tack vare data från SDST, ganska god täckning. Och en annan minnesvärd nova som vi kunde följa – och fortfarande faktiskt kan observera – var V339 Del som blossade upp i augusti 2013, här är observationerna av detta objekt inrapporterade till SVO:
v339del.png
v339del.png (18.38 KiB) Viewed 10173 times
. Lägg märke till hur bruset ökar när objektet minskar ner mot magnitud 16, apropå den tidigare diskussionen om SNR.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by Hans Bengtsson »

En SVO-kurva med V-mätningar av V1391 Cas sedan 1 september ses nedan.

Under de senaste veckorna har förändringarna skett i mycket snabbt tempo, ofta med några tiondelars skillnad från en natt till nästa. Kurvan visar alltså verkliga variationer. Ett diagram utan kurva skulle ha kunnat tolkas som att obsarna har spridning (mätfel) men det handlar alltså i huvudsak om reella fluktuationer.

SVO ger verkligen goda möjligheter till diagramritning, inte minst tack vare Roberts insatser.

Mvh
Hans Bengtsson
62647727-A2BC-4268-934B-734ECCE24750.png
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by kribba »

Nya godbitar;

https://we.tl/t-vs8mFoen3A" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by pava0555 »

Hallå allihopa,

Det har varit otroligt kul att lära sig detta, framförallt har det varit otroligt lärorikt att följa denna tråd. Tack återigen er alla för den hjälp jag har fått hittills med VPHOT. Jag håller med om att studier av variabelstjärnor är viktigt. Man kan lära sig så mycket tack vare variabelstjärnor, allt från stjärnfysik, stjärnevolution, hitta exoplaneter, till att bestämma avstånd till avlägsna objekt (som Hubble gjorde för att bestämma avståndet till M31 första gången kring 1923, en mycket viktig upptäckt).

Igår satt jag med VPHOT, men så dök det ett OutOfMemory fel. Antar att det har att göra med att dom inte har tillräckligt med diskutrymme, men nu på morgonen verkar det funka. Så jag börjar dagen givetvis med att avsluta gårdagens arbete med gott bryggkaffe.

Jag har fått igenom cirkelradierna och det borde se bra ut nu. Det finns en kompstjärna jag är lite tveksam till, och det är 124, som finns i bilden nedan. Men tittar man på fotometrianalysen så verkar det funka ändå. Som utgångspunkt har jag valt radierna 4px/8px/4px för inre, mellan och ytter cirklar.

Sedan går jag till Fotometrianalysen, bifogar en bild. Tre kompstjärnor avviket rätt så mycket, så jag avaktiverade dom här. Jag får magnituden 11.887 för Tabbys star, vilket är konsistent med andras mätningar av stjärnan med V-filter. Felet ligger på 0.013 och standardavvikelsen 0.012. Notera att dessa värden ändras något när man ändrar Aperture radius, enligt.

Aperture radius: 3 px, Mag: 11.886, Err: 0.010, Std: 0.009
Aperture radius: 4 px, Mag: 11.887, Err: 0.013, Std: 0.012
Aperture radius: 5 px, Mag: 11.890, Err: 0.022, Std: 0.021
(FWHM för Tabby är 1.67)

Trots att felet minskar med aperturradien så känns det lite väl tajt vid 3 px, men jag kan ha fel.

Thomas kommenterade om den röda färgen, och påpekade att om medelvärdet avviker mer än 0.1 Mag så tas den bort. Bara för att klargöra: Menar du den magnitud som beräknas för Tabby och kolonnen "Target Estimate" i kompstjärnorna? För de kompstjärnor jag har valt får jag en Mag på 11.887 för Tabbys stjärna, och största diffen får jag för stjärna 130, som ger delta_Mag = 0.016. Därmed tolkar jag det som att denna stjärna är OK.

Jag skulle uppskatta om ni kunde kommentera på detta innan jag skickar iväg den. :green:
Attachments
VPHOT2.png
VPHOT1.png
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by wilt »

Hej Pablo,

Kul!

Jag tycker det ser bra ut.

En sak bara: det ser inte ut som om du har någon kontrollstjärna.

Gör såhär: klicka på en av jämförelsestjärnorna i bilden. Då får du upp en sådan här ruta med information om stjärnan:
checkstar.png
Vi ser här att den är vald som "Comp star". Avmarkera detta och välj istället "Check star", avsluta med att klicka på "Update" längst ned i rutan.

När du sedan gör den fotometriska analysen kommer denna stjärna att dyka upp som ett "target", den mäts alltså upp av Vphot med hjälp av övriga sekvensstjärnor. Om den uppmätta magnituden överensstämmer hyfsat med kontrollstjärnans listade magnitud så får man ökat förtroende för mätningen. Det är också ett krav för att kunna skapa AAVSO-rapporten i Vphot.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by ThomasK »

Alla 3 resultaten du fick från radie 3, 4 och 5 tycker jag är helt ok. Vilket man väljer är en smaksak. Några 1/1000-dels magnituder upp eller ner är inget att bry sig om. Du får säkert mycket större variation om du skulle jämföra med en bild tagen samma tid med en annan kamera, filter-märke, teleskop, kalibreingsbilder, programvara, val av jämförstjärnor m.m. Det vi sett för 50-miror projektet är att bilder tagna samtidigt men med olika utrustning kan ligga inom 0.02 magnituder som bäst om SNR är bra. Om du gör en tidsserie (tar många bilder av samma stjärna i följd) ska du tänka på att använda samma inställning för alla bilder för att minimera skillnaden mellan bilderna. Då är det viktiga inte absolut magnitud utan relativ magnitud mellan bilderna i serien.

Man ska inte vara för petig hur bilden och olika stjärnor ser ut, Jag har fått väldigt dåliga, suddiga darriga bilder ibland och tänkt att det här är bara att kasta, men som ändå gett bra resultat (= att jämförstjärnorna är konsekventa), medan andra gånger bilden sett bra ut men gett dåligt resultat (kanske på grund av tunna moln som inte syns i bilden).

"Bara för att klargöra: Menar du den magnitud som beräknas för Tabby och kolonnen "Target Estimate" i kompstjärnorna?" Ja. Tänk också på att den röda färgen för jämförstjärnorna är relativ. Den sämsta är alltid röd även om felet är väldigt litet. Färgen är bra för att identifiera avvikande jämförstjärnor, men man får gå efter värdet de visar. Std. visar osäkerheten mellan jämförstjärnorna och Err. är en sammanvägd osäkerhet som även inkluderar variabelns SNR. Avvikelse med 0.016 för sämsta jämförstjärnan är mycket bra och något man sällan ser. Jag tror inte jämförstjärnorna är uppmätta med högre precision än så.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by Hans Bengtsson »

V1391 Cas har nu fallit snabbt! Gustav Holmberg mätte V = 12.819 på morgonen den 16 oktober. Ytterligare en fluktuation eller tecken på ett mera stadigt avtagande?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by kribba »

Nattens;

https://we.tl/t-TvKClbZHVG" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by wilt »

kribba wrote:Nattens;

https://we.tl/t-TvKClbZHVG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack, bra data!

Fortsatt svag jämfört med för 3-4 dagar sedan, nu 12.97.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by Hans Bengtsson »

En V-mätning av novan som fick mig att höja ögonbrynen har kommit in till AAVSO från Mercedes Correa.

2020 Okt 16.77007 UT: V = 13.293 (Oksanen)
2020 Okt 16.81521 UT: V = 14.370 (Correa)
2020 Okt 16.85654 UT: V = 12.968 (Holmberg)

Kan novan verkligen ha varit nere på V-magnitud 14.4? Felmätning? Eklips?

Edit:
När jag tittar några minuter senare är mätningen raderad! Så det var tydligen en felmätning.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by pava0555 »

Nattens bilder (Ay Lac, Nova Cas, SS Cyg): https://we.tl/t-SX6XOCYOne" onclick="window.open(this.href);return false;

En fråga till variabelgänget. Vi skulle vilja ha en uppdatering på det objekt som är intressanta. Jag vet att Nova Cas är av högsta intresse här, men osäker på resterande objekt, eftersom jag inte har hört något. Två frågor:

1. Vi har hittills samlat data på Nova Cas, Ay Lac, SS Cyg och SU Uma. Är alla objekt av intresse för er fortfarande? För min del är det inga problem med att samla data och dela här mer er. Claes har automatiserat det mesta i SDST, så det går fort att sätta upp en körning för att sedan fortsätta med våra andra projekt.

2. För de objekt som är av intresse för er, skulle ni kunna ge oss information om lämpliga exponeringstider? En del av oss är lite osäkra på exponeringstiderna, så vi kör flera varianter (t.ex. 20/45/60/90/120 sek). Visst kan variabler ändra magnitud, så att optimala exponeringstider ändras. Jag tänker mig att man kör en variant med 2 exponeringstider. T.ex. Nova Cas, 2x60sek och 2x90 sek, så får personen som analyserar avgöra vilken tid som är lämpligast. Skulle stjärnan kraftigt variera kan man bara uppdatera oss om exponeringstider.

Jag är ingenjör i bakgrunden, därmed gillar jag att optimera resursanvändning, i detta fall värdefull tid. :D
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by Hans Bengtsson »

Spännande!

Min tanke är att det kanske vore bäst om ni i SDST skapar en egen tråd om ett SDST-program för variabler här på astronet? I så fall blir informationen mera samlad.

Viktigt är att ni själva väljer sådana stjärnor som ni tycker verkar intressanta, och jag tror också det är bäst om ni själva mäter och rapporterar till SVO och AAVSO, då får ni full kontroll över hela processen.

En variant är att ni dels har ett löpande program, dels gör akuta utryckningar och skapar tillfälliga program när något extra intressant händer (som Nova Cas).

Det löpande programmet skulle kunna bestå av de 24 dvärgnovor som finns listade i första inlägget i tråden ”Aktuella kataklysmiska variabler”. Dessa har typiskt magnitud 14-16 i viloläge och 11-13 i utbrott. I princip vet man inte i förväg om en sådan stjärna ligger i vila (vanligast) eller i utbrott. Kanske alltid ha en exponeringstid som är lämplig för magn 15 och en för magn 12? Alla dessa stjärnor behöver observationer minst en gång per dygn.

Ett löpande program skulle också kunna innefatta en del av de 100 bortglömda mirorna, ett speciellt sektionsprojekt som startade 2012. Dessa behöver inte mätas varje natt men helst varje vecka eller vart tionde dygn eller så. Här kan man optimera genom att i förväg någorlunda hyggligt förutse ungefärlig magnitud.

Akututryckningar kan utgå från de senaste händelserna i tråden om aktuella kataklysmiska variabler. Jag brukar kolla varje dygn vad som händer på den fronten, och gör ett inlägg när jag tycker något är speciellt spännande.

Alla listade ”alltid aktuella” kataklysmiska variabler kan ju inte ses hela året, en given natt kanske 10-15 av de 24. På motsvarande sätt är det ju långt ifrån alla av de 100 bortglömda mirorna som kan ses året runt. Bland ”specialarna” i tråden om kataklysmiska brukar jag dock ta upp endast sådana som ligger hyggligt till på himlen.

Detta är ett mycket intressant ämne, tycker jag. Att använda obstiden optimalt är verkligen en bra sak. Och ett väl genomtänkt och balanserat obsprogram är nästan en förutsättning.

Ovanstående är alltså bara några tankar i all hast, sett från min horisont. Uxorer och dvärgnovor specifikt av typen SU UMa är förstås också stjärnor som knackar på dörren och vill bli studerade från Spanien.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by wilt »

pava0555 wrote:Nattens bilder (Ay Lac, Nova Cas, SS Cyg): https://we.tl/t-SX6XOCYOne" onclick="window.open(this.href);return false;

En fråga till variabelgänget. Vi skulle vilja ha en uppdatering på det objekt som är intressanta. Jag vet att Nova Cas är av högsta intresse här, men osäker på resterande objekt, eftersom jag inte har hört något. Två frågor:

1. Vi har hittills samlat data på Nova Cas, Ay Lac, SS Cyg och SU Uma. Är alla objekt av intresse för er fortfarande? För min del är det inga problem med att samla data och dela här mer er. Claes har automatiserat det mesta i SDST, så det går fort att sätta upp en körning för att sedan fortsätta med våra andra projekt.

2. För de objekt som är av intresse för er, skulle ni kunna ge oss information om lämpliga exponeringstider? En del av oss är lite osäkra på exponeringstiderna, så vi kör flera varianter (t.ex. 20/45/60/90/120 sek). Visst kan variabler ändra magnitud, så att optimala exponeringstider ändras. Jag tänker mig att man kör en variant med 2 exponeringstider. T.ex. Nova Cas, 2x60sek och 2x90 sek, så får personen som analyserar avgöra vilken tid som är lämpligast. Skulle stjärnan kraftigt variera kan man bara uppdatera oss om exponeringstider.

Jag är ingenjör i bakgrunden, därmed gillar jag att optimera resursanvändning, i detta fall värdefull tid. :D
Vad bra! Vi är flera i variabelsektionen som gärna fortsätter analysera data från SDST. Vi har ju flera observationsprogram som gärna skulle behöva fler observationer, och det vore högst tacknämligt om ni kunde göra några variabelkörningar mellan era andra projekt.

Vi kan ju sätta ihop några listor på objekt som kan vara intressanta (listor som kan uppdateras beroende på observationssäsong och så vidare).

- objektsnamn
- position
- exponeringstider; precis som du skriver är det nog en god idé att ibland köra med två exponeringstider.
- kadens. Miror räcker egentligen med en observation per vecka, medan dvärgnovor med fördel obsas varje natt (eller ännu oftare, om man gör tidsserier för att fånga snabba variationer).

Hur vill du ha den här informationen? Vanlig textfil? Om eller när ACP installeras kan vi ju skicka ACP Observation Plans-textfiler som både Tomas W., Thomas K. och undertecknad haft viss erfarenhet med att skriva ihop.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: V1391 Cas = Nova Cassiopeiae 2020

Post by pava0555 »

Dåligt väder inatt, men fick SS Cyg, Nova Cas och Ay Lac: https://we.tl/t-I1BCxRPoKJ" onclick="window.open(this.href);return false;

Angående planering och info: Återkommer med svar imorgon.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien