Z Cam fortsätter sitt stillastående

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Z Cam fortsätter sitt stillastående

Post by Hans Bengtsson »

Dvärgnovan Z Cam gick in i en stillastående fas (standstill) omkring 16 oktober 2018 och befinner sig fortfarande där efter 583 dygn. Det är en mycket lång tid. Vi hade en likartad händelse från ungefär 16 september 2003 till 20 januari 2005, vilket betyder ca 482 dygn.

Sedan Z Cam upptäcktes 1904 har ett längre stillastående än det som nu pågår observerats bara en enda gång, från ungefär 20 juni 1976 till 21 april 1979, dvs ca 1035 dygn. Så vi har långt kvar till rekordvaraktighet, men näst längst är inte så illa det heller.

De senaste 1000 dygnen (AAVSO):

https://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... al=on&v=on" onclick="window.open(this.href);return false;

Även under ett ”stillastående” så sker ljusvariationer hos Z Cam, typiskt med några tiondels magnituder upp och ner. Vi kan titta på de senaste 100 dygnen med V-mätningar (AAVSO), där Magnus Larssons observationer har markerats särskilt:

https://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... id=on&v=on" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Z Cam fortsätter sitt stillastående

Post by DHEB »

Hej! Såklart är detta intressant, vi har även observerat det redan i februari ("Ny variabel säsong"). Det blir spännande att se, men tyvärr för min del blir det inte förrän sent på juli. Vad bra att åtminstone Magnus från oss följer den noga!
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Z Cam fortsätter sitt stillastående

Post by magnuslar »

Hej!

Jag kämpar på! Här i södern har vi ju ändå lite mörker.

Min kamera har dock fått problem - USB-kontakten är trasig, så inom kort får jag också pausa det fotometriska obsandet och skicka den på service ....

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Z Cam fortsätter sitt stillastående

Post by DHEB »

Hej!

En vänlig påminelse till alla variabilister (som inte drabbas av permamoln som jag) att inte glömma bort Z Camelopardalis, nu när stora delen av uppmärksamhet riktas mot SS Cyg eller N Cas 2021.

Z Cam har befunnit sig i en ovanligt lång stillastående sedan 2018:
Cam-Z_2016-2021.png
Det är möjligt att den hade en kortare "dip" för typ en månad sedan men stjärnan verkar inte ha gått till sitt ljussvaga stadiet:
Cam-Z.png

Return to “Variabla stjärnor”