Betelgeuse är rekordsvag

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Betelgeuse är rekordsvag

Post by Hans Bengtsson »

För närvarande är Betelgeuse ljussvagare än på mycket, mycket länge. Den visuella magnituden är ca 1.3, och åtminstone sedan vintern 1926/27 har vi inte upplevt en lika svag Betelgeuse.

Det ovanliga förhållandet kan lätt beskådas första bästa klara kväll!

http://www.astronomerstelegram.org/?read=13365" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by timokarhula »

Det var intressant information. Jag tog en titt på Betelgeuse igår kväll och fann den ovanligt ljussvag. Först tyckte jag att den var snarlik i ljusstyrka som Castor (mag 1.6) men Betelgeuse var dock klart ljusare än grannen Bellatrix (mag 1.7). När Betelgeuse hade stigit högre upp på himlen skattade jag den lika ljus som Pollux (mag 1.2), vilket jag rapporterade till SVO. Det är det ljussvagaste värdet som rapporterats dit under årens lopp. Den var så svag mag +0.9 åren 1976 och 2017.

Jag har nu matat in tre gamla observationer av Betelgeuse i SVO då jag skattade den lika ljusstark eller lite ljusare än Procyon (mag +0.3). Det var i januari 1987, januari 1992 och februari 1998.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by Hans Bengtsson »

Jag kollade nu Betelgeuse, och den är verkligen uppseendeväckande ljussvag. Orion ser inte ut riktigt som den brukar! Skattade Betelgeuse till 1.4.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by Datarolf »

Klart intressant med en sådan stor ljusminskning. Finns det något som helst samband med stjärnans ev instabilitet och möjliga framtid som en supernova, eller är dessa variationer en del av någon helt annan och mer normal cyklisk variation?
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by Tony »

Tog några bilder i hård blåst på Betelgeuse. Bäst och passa på innan den detonerar.
Det sägs ju att den är röd.. För mig är den gul.
Attachments
betelguse-pix-PS.jpg-forum.jpg
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by Hans Bengtsson »

Att Betelgeuse är mycket ljussvag nu är i sig inget konstigt, bara ovanligt. Det är ju en pulserande röd superjätte, och sådana är (liksom röda jättar) alltid variabla i ljusstyrka. Betelgeuse varierar inte särskilt mycket men fullt märkbart, tämligen oregelbundet men med några svagt utvecklade periodlängder.

Ibland ligger Betelgeuse i maximum, ibland i minimum, och oftast mitt emellan. Just nu är ljusstyrkan historiskt låg, men det finns all anledning att tro att stjärnan varit minst lika ljussvag vid några tillfällen under säg de senaste tusen åren. Dock inte under den begränsade tid (drygt ett sekel) då vi har tillförlitliga magnitudvärden och en kontinuerlig serie observationer.

Något samband med den förestående explosionen (om kanske en miljon år) har knappast detta ovanligt djupa minimum, vi talar om olika tidsskalor. Att röda jättar och superjättar ibland går lite utanför de tidigare kända magnitudgränserna är statistiskt helt naturligt. Vad som orsakat uppståndelse denna gång är att det sker just med Betelgeuse som är en så prominent stjärna i en prominent stjärnbild. Orion har för närvarande bara en riktigt ljus stjärna, Rigel, och själva upplevelsen av stjärnbilden är förändrad när man ser den på kvällshimlen.

Betelgeuse är enligt astronomisk terminologi en röd stjärna. Men enligt jordisk färgskala (Kodaks exempelvis) är den närmast gul. På motsvarande sätt sägs vår egen sol astronomiskt sett vara gul, trots att den ju egentligen (jordiskt) är vit. Vi har alltså en avsevärd skillnad mellan normala färgbeteckningar och astronomiska. Man kan lätt göra experimentet att jämföra en extremt röd stjärna i teleskopets synfält med ficklampans röda ljus. Jag har testat med U Cygni nära max ... denna ”djupröda” stjärna blev snarast gul vid en sådan jämförelse.

Men snälla, passa på och ta en titt på Orion snarast möjligt! Chansen att se den så annorlunda återkommer kanske inte på hundratals år ... eller kanske ganska snart, det vet vi inte.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by DHEB »

Trots att förnuftet talar som Hans har skrivt hoppas jag verkligen och trots osannolikheten att få se Betelgeuse (eller eta Carinae) gå upp i rök under min livstid. Det blir ett spektakel som inget annat!

Och här kan man se hela loppet på observationer i AAVSO:s databas fram till idag:
Ori-alf_1900-2020.png
Gott Nytt År!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by Hans Bengtsson »

En likartad hämtning av AAVSO-data använde jag för att konstruera nedanstående diagram.

Diagrammet visar den visuella ljuskurvan baserad på både skattade och uppmätta magnituder under de 100 åren 1921 - 2020 (nästan hela 2020 är förstås tomt på data). Kurvan utgår från glidande medelvärden med 21 obsar ingående i varje medelvärde.

Nu kring nyår var magnituden 1.40 enligt kurvan. Tidigare ljussvaga händelser hittar vi i februari 1941 (magnitud 1.38) och oktober 1984 (magnitud 1.36). Några spår efter det i AT angivna svaga minimet 1926-27 (magnitud 1.25) går inte att se, mest beroende på att AAVSO-data från dessa år är ganska sparsamma.

mvh
Hans Bengtsson
Betelgeuse AAVSO.PNG
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by Hans Bengtsson »

Observationerna under de senaste dygnen visar att magnitudfallet har avstannat, och stjärnan ligger visuellt kvar kring 1.4.

Vad händer nu? Det troligaste är att ljusstyrkan gradvis kommer att öka till mera genomsnittlig nivå. Vi har i alla fall haft tur som på bästa kvällstid kunnat se (och fortfarande kan se) Orion i denna minnesvärda skepnad.

Ett intressant faktum är också, det kan tydligt ses i diagrammet ovan, att medelljusstyrkan för Betelgeuse har ökat under de senaste decennierna, från ca 0.9 på 80-talet till ca 0.5 under 10-talet. Därför blev det nu inträffade fallet extra abrupt.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by DHEB »

Det är alltid roligt och intressant att titta på dessa kurvor (och pyssla med lite dataanalys). Här bjuder jag på 30 år av Betelgeuses ljuskurva, med en 5 dagars rullande medelvärde av både vis och V.

Åtminstone som man ser i AAVSO data, ser man att Betelgeuses "medelmagnitud" gick ner en bit under tiden 2006-2009 för att sedan gå upp till en lite ljusare nivå, fram till nuvarande dykning.

Det är ganska stor spridning i visuella skattningar, vilket är inte alls förvånansvärt. Betelgeuse är en svår stjärna att skatta visuellt: rödaktigt (Pukinje!), inte så stor variation (normalt inom 1 magnitud), och ljusstarkt vilket betyder att den har få och relativt avlägsna jämförelsestjärnor som dessutom är av en annan färgton, och dessutom ligger låg sedd från Sverige (och andra delar av norra jordklotet) vilket medför olika atmosfärisk absoption ... Som visuell observatör tycker jag att stjärnor som Betelgeuse lämnas bäst åt fotometriska observationer.

Man får rysningar när man läser på t.ex. Cloudynights när en som normalt inte observerar variabler skriver med 100% säkerhet att "jag var precis ute och skattade Betelgeuse på 1.37" :?:
Ori-alf.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by Hans Bengtsson »

Som så många andra är jag närsynt, och på senare tid är synen en smula astigmatisk. När jag utan glasögon beskådar stjärnor syns dessa som små horisontella streck. Nåväl, glasögonen korrigerar för detta alldeles utmärkt. Vad har då detta med Betelgeuse att göra?

På nyårsaftonens kväll, med glasögonen på, kunde jag under mycket goda förhållanden konstatera att Betelgeuse var lika svag som Bellatrix (magnitud 1.64). När jag tog av glasögonen framträdde däremot Betelgeuse som något men märkbart starkare än Bellatrix. Jag testade flera gånger, samma sak hela tiden, och skattningen på Betelgeuse landade på 1.4.

Mönstret upprepades den 4 januari. Med glasögon blev båda stjärnorna två lika starka och mycket distinkta punkter. Utan glasögon två suddiga korta streck där Betelgeuse var aningen ljusare, jag satte magnitud 1.5.

När jag observerar i teleskop använder jag rutinmässigt den välkända metoden att defokusera, om stjärnorna är hyggligt ljusa, för att få bättre magnitudupplösning. Min tanke är nu att det kan vara samma fenomen som uppträder vid observation med blotta ögat. När jag tittar utan glasögon blir stjärnorna små suddiga skivor/streck vilket underlättar förmågan att iaktta små magnituddifferenser. När jag använder glasögon blir stjärnorna helt skarpa och punktformade (och många fler!) men samtidigt tenderar stjärnor av något olika magnitud att se lika starka ut.

Edit:
Under den gångna natten (7-8 januari) har Betelgeuse behållit sin visuella magnitud 1.4, enligt AAVSO-observationer. Således ingen märkbar ökning av ljusstyrkan än så länge, men den kommer nog under de närmaste veckorna.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by Hans Bengtsson »

Än så länge (18 januari) syns inga tecken på att Betelgeuse skulle ha börjat återhämta sig. Tendensen är snarare den motsatta, observationer både hos AAVSO och SAAFs variabelsektion tyder på en fortsatt något nedåtgående trend. Det ska bli spännande att se hur djupt stjärnan kommer att sjunka!

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by gerard »

jag har alltid varit så fascinerad av debatten rörande Betelg. förestående novalisering.
:)
men...
tänk om även big B har ett planetsystem !
tänk om det finns tänkande varelser där som inte längtar ett enda dugg efter explosionen.
hur ter sig dessa variationer för nån i stjärnans närhet ? sväller B upp och krymper igen, eller är det bara nåt med ljusstyrkan inifrån eller....ja, vad pågår där egentligen ?
vänligen,
gerard
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by Bengt »

gerard wrote:jag har alltid varit så fascinerad av debatten rörande Betelg. förestående novalisering.
:)
men...
tänk om även big B har ett planetsystem !
tänk om det finns tänkande varelser där som inte längtar ett enda dugg efter explosionen.
hur ter sig dessa variationer för nån i stjärnans närhet ? sväller B upp och krymper igen, eller är det bara nåt med ljusstyrkan inifrån eller....ja, vad pågår där egentligen ?
Tror det är ganska osannolikt med både planeter och liv när den bara är 8,5 miljoner år .
Bengt
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: Betelgeuse är rekordsvag

Post by gerard »

Bengt wrote:
gerard wrote:jag har alltid varit så fascinerad av debatten rörande Betelg. förestående novalisering.
:)
men...
tänk om även big B har ett planetsystem !
tänk om det finns tänkande varelser där som inte längtar ett enda dugg efter explosionen.
hur ter sig dessa variationer för nån i stjärnans närhet ? sväller B upp och krymper igen, eller är det bara nåt med ljusstyrkan inifrån eller....ja, vad pågår där egentligen ?
Tror det är ganska osannolikt med både planeter och liv när den bara är 8,5 miljoner år .
Bengt
hoppla....där ser man....mycket att ta reda på innan man öppnar truten här på forumet...
:D
så röda jättar är helt annorlunda mot solen. inte bara större och rödare...hah..
att en stjärna kan bli till och bli nova inom tio miljoner år.....häftigt ! jag behöver fördjupa mig här...( också :) )... nån som har en lämplig länk till en okunnig amatör ?
vänligen,
gerard