DO Dra: varför inga utbrott?

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

DO Dra: varför inga utbrott?

Post by Hans Bengtsson »

En dvärgnova som lär vara mycket vacker är DO Dra. Under 102 nätter åren 1990-95 spanade jag efter stjärnan, utan att någonsin få syn på den.

Det slog mig nu, att jag inte hört talas om några utbrott för DO Dra på länge. Och ja, det har verkligen gått lång tid sedan den syntes ljusstark. Se diagram med visuella observationer och V-mätningar nedan.

Det måste vara dags snart. Tyvärr ligger den lite för nordligt sett från min balkong.

mvh
Hans Bengtsson
DO Dra.PNG
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: DO Dra: varför inga utbrott?

Post by DHEB »

Intressant, tack för tipset. Det skulle inte förvåna mig om några utbrott har missats trots att stjärnan verkar vara väl bevakad. Sen är UG stjärnor inga klockor förstås. Det gör saken ännu intressantare.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: DO Dra: varför inga utbrott?

Post by Hans Bengtsson »

Nu har jag kollat saken lite närmare, och det visar sig att DO Dra faktiskt hade ett någorlunda ljusstarkt men oerhört kortvarigt utbrott den 28 maj 2016.

På kvällen den 23 maj konstaterar Gary Poyner, Storbritannien, att stjärnan är synlig, magnitud 15.3.

Morgonen den 24 maj rapporterar ASAS-SN att V-magnituden är 15.2.

Kvällen den 25 maj har DO Dra ljusnat betydligt. Eddy Muyllert, Belgien, rapporterar magnitud 13.8 klockan 22:15 UT, med kommentaren "Rising?".
En stund senare, 23:40 UT, tar Muyllert ytterligare en titt och konstaterar då 14.0. Kommentar: "Already fading? Max. missed?".

Nästa dygn, den 26 maj klockan 13:29 UT, fotograferar Mitsutaka Hiraga i Japan området, och mäter ofiltrerad magnitud för DO Dra 14.4.
Samma kväll bedömer Laszlo Kocsmaros, Serbien, magnituden till 13.7.

Vi har inga obsar den 27 maj, men stjärnan är nu i stigande.

På morgonen den 28 maj, klockan 05:48 UT, rapporterar ASAS-SN att V-magnituden är 12.5. Ett fullskaligt utbrott!
Klockan 12:12 UT ger Hiraga ofiltrerad magnitud 12.8, vilket alltså bekräftar ASAS-SN-data. Klockan 14:02 UT gör Setsuo Suzuki, Japan, en flerfärgsmätning, där V-magnituden blir 13.05.

Kvällen den 28 maj, 22:05 UT, rapporterar Kocsmaros magnitud 14.2, och nästan precis samtidigt skattar Wolfgang Kriebel, Tyskland, samma magnitud. Från morgonen till kvällen detta dygn har således ljusstyrkan hunnit sjunka avsevärt.

På morgonen den 29 maj, klockan 07:49 UT, har V-magnituden avtagit till 14.9 enligt ASAS-SN. Utbrottet är i stort sett över.

Diagram (V och g) från ASAS-SN, se nedan.

Edit:
Här är en bra artikel om DO Dra, från år 2000:

http://articles.adsabs.harvard.edu//ful ... 7.000.html" onclick="window.open(this.href);return false;

... och en lite äldre artikel, från 1993 (DO Dra kallas här YY Dra):

http://articles.adsabs.harvard.edu//ful ... 6.000.html" onclick="window.open(this.href);return false;

... samt en astrohistorisk artikel om YY Dra som kanske = DO Dra:

https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1102/1102.1271.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


mvh
Hans Bengtsson
DO DRA ASASSN.PNG
DO DRA ASASSN.PNG (17.67 KiB) Viewed 2617 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: DO Dra: varför inga utbrott?

Post by Hans Bengtsson »

Nu har DO Dra fått ett utbrott!

För en liten stund sedan rapporterade Hiroyuki Maehara magnitud 13.7.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: DO Dra: varför inga utbrott?

Post by Hans Bengtsson »

Natten 9-10 maj nådde DO Dra mycket kortvarigt visuell magnitud 12.5 (Gary Poyner), varefter ljusstyrkan hastigt sjönk. Natten 13-14 maj noterade Magnus Larsson 14.0.

Intressant nog har stjärnan sedan återljusnat till 13.6 natten 15-16 maj (Larsson). Sådana återljusningsfenomen (rebrightening) förekommer ibland hos dvärgnovor men jag vet inte på rak arm om det observerats hos DO Dra tidigare.

Magnituderna ovan är avrundade, fullständiga data finns i SVO och AAVSO.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: DO Dra: varför inga utbrott?

Post by magnuslar »

Hej!

Ja den är lite spännande den här! Såvitt jag kan se finns det inte nån rapport om så ljust som 12.5 på väldigt lång tid, och generellt inte så täta observationer av dessa snabba maxima. I slutet på april 2018 finns det rätt täta obsar vid ett maximum och efter det ett tag i nån slags mellanläge (den varierar ju rätt bra mellan utbrotten också). Men alltså, det borde väl rimligen vara ett antal missade utbrott där emellan?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: DO Dra: varför inga utbrott?

Post by Hans Bengtsson »

En utförlig artikel om DO Dra som jag ännu inte har läst:

https://arxiv.org/pdf/0806.1995.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Stjärnan är synnerligen intressant och i behov av ännu mera fotometri!

Ett minne av DO Dra trots att jag aldrig sett den:

Natten den 26-27 september 1990 jobbade jag. Men det fanns ju tjänstekikare 8x40, och med den gjorde jag den natten 28 variabelobservationer (förutom två för blotta ögat).

När jag kom hem på morgonen avlyssnade jag min telefonsvarare (ett extranummer jag hade, ”Astronomiska Nyheter”). Margareta Westlund hade då i vanlig ordning läst in sina senaste obsar, och avslutade med (fritt ur minnet):

”Och så till sist kvällens stora överraskning. DO Dra skattade jag till 10.1. Den var helt otroligt ljusstark, jag kollade flera gånger så att det var rätt område”.

Nästa natt jobbade jag inte, men himlen var nästan helt molntäckt. Trots det tog jag ut teleskopet för att möjligen få en skymt av DO Dra i de små luckor som fanns. Väntade i timmar men ingen lucka kom just där. Så det var bara att traska hem. Faktiskt den enda gången som jag inte kunde göra en endaste obs när jag hade tagit ut teleskopet.

Johan Warell kunde dock skatta DO Dra flera gånger natten 27-28 september. DO Dra var då fortfarande ljus, men inte fullt lika stark som när Margareta gjorde sin obs.

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”