Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote: Thomas K:
Du har tillgång till mejladresser till observatörerna. Tror du att du i samband med nästa veckoutskick kunde informera om mötet och uppmana observatörerna att lämna besked? Alternativt mejla mig en lista med adresserna.
Veckobreven genereras automatiskt och är lite bökiga att ändra i. Jag tror det bästa är att skicka separata mail för träffen. Jag har skickat dig en lista på dem som får nyhetsbrevet i dagsläget.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Hans Bengtsson »

Tack så mycket!

Jag skickar ut en inbjudan till alla på listan.

För info:
I mitt inlägg om mötet har jag gjort några uppdateringar, läs gärna dessa (de ligger nu på föregående trådsida).

Edit:
Inbjudan har nu skickats ut via mejl till dem som tar emot variabelsektionens veckobrev.

Vi har fått bekräftat att det handlar om enkelrum som kostar 450-500 kr (i en f.d. internatskola alldeles intill möteslokalen och observatoriet).

Slutlig bokning av lokalen har ännu inte gjorts, men jag hoppas att vi redan idag kan komma upp i 7 anmälningar så att jag kan slutboka.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmöte hösten 2018?

Post by Hans Bengtsson »

Följande har hänt sedan mitt föregående inlägg.

Möteslokal är bokad. För kostnaden för denna står SAAF. Lokalen ligger vid det observatorium som Halmstads Astronomiska Sällskap (HAS) har i Plönninge i Halmstad.

Intill möteslokalen och observatoriet finns en f.d. internatskola, där har vi preliminärt bokat 10 enkelrum för övernattning. Priset är 500 kr (inte 450 kr som jag tidigare antytt) per person och övernattning. Om ni vill preliminärboka ett av dessa rum meddelar ni mig via mejl eller via den forumtråd ni just nu läser. Ni ska alltså INTE göra det direkt till dem som hyr ut rummen (således en ändring jämfört mot vad jag angav i mitt tidigare mejlutskick). Att bokningarna är preliminära innebär att man kostnadsfritt kan avboka fram till ett visst datum (ska kolla upp exakt vilket datum).

Vi öppnar dörrarna till möteslokalen klockan 14 lördagen den 6 oktober. Klockan 15 planerar jag (Hans B) att hålla ett litet informellt föredrag eller samtal på temat "Att observera variabla stjärnor". Det kommer att vara på enkel nivå och ska kunna förstås av alla med astronomiskt intresse. Till detta föredrag/samtal kommer medlemmarna i HAS att inbjudas. Dessa, liksom förstås alla andra, är också välkomna att delta i fortsättningen både på lördagen och söndagen.

Vad vi övrigt kommer att prata om är inte bestämt ännu. Det mesta blir mycket informellt.

Mötet avslutas omkring klockan 14 söndagen den 7 oktober.

Slutligen:
Det vore toppen om ni så snart som möjligt kan kolla i era kalendrar och sedan anmäla ert deltagande. Man behöver självfallet inte vara aktiv variabelobservatör för att göra det, utan bara en allmänt nyfiken astronomiskt intresserad person.

Lista över deltagare som bekräftat att de önskar övernattningsrum, hittills:

Rum 1: Katarina Holmquist
Rum 2: Hans Bengtsson
Rum 3: Hernán de Angelis
Rum 4:
Rum 5:
Rum 6:
Rum 7:
Rum 8:
Rum 9:
Rum 10:

Gott om plats för fler bokningar, således! Listan kommer att uppdateras efter hand.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Post by Katarina H »

Mat... Finns en pizzeria i Harplinge 4 min från obset. Den har öppet från kl 1600. Min bil tar 4 vuxna och det går ju köra skyttel om man bara ska till Harplinge. Halmstad ligger 20 min bort, har ej kollat alternativ där än, det är kanske mindre intressant att bränna tid på bil t/r till Halmstad C.

Tillägg: Haverdals golfklubb ligger 9 min bort med bil. De har öppet till 15-tiden i oktober och där finns lunchbuffé för ca 95 kr, jag ringde och pratade med Bosse där. Så kanske lunch på golfkrog på lördagen och sen pizzeria Harplinge senare. Frukost går ju att ha med i en kylväska med fryst PETflaska (brukar hålla 48 h) + bröd eller så därtill.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Post by DHEB »

Katarina H wrote:Mat... Finns en pizzeria i Harplinge 4 min från obset. Den har öppet från kl 1600. Min bil tar 4 vuxna och det går ju köra skyttel om man bara ska till Harplinge. Halmstad ligger 20 min bort, har ej kollat alternativ där än.
Katarina
Tack för det, bra att veta.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Post by Katarina H »

Viktigt info.

Mötet i oktober är inställt pga sjukdom. Jag har mailat Thomas Karlsson men har ej mailat till Hernan + Christian Vestergård. Jag planerar kontakta Charlotte på HAS i eftermiddag efter jobbet.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Post by DHEB »

Katarina H wrote:Viktigt info.

Mötet i oktober är inställt pga sjukdom. Jag har mailat Thomas Karlsson men har ej mailat till Hernan + Christian Vestergård. Jag planerar kontakta Charlotte på HAS i eftermiddag efter jobbet.

Katarina
Tack för informationen, Katarina. Hoppas det löser sig på bästa sätt. Mötet tar vi en annan gång.

/H.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Post by ThomasK »

Det var tråkigt att höra. Krya på dig Hans.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Post by wilt »

Ja, krya på dig Hans!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Variabelmöte i Halmstad 6-7 oktober 2018. Alla astronomiintresserade är välkomna!

Post by jwarell »

Synd, men det viktigaste är förstås att Hans tillfrisknar så fort som möjligt och i lugn och ro.

Halmstad verkar vara en lämplig plats för möte, hoppas det går att ordna en annan gång.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/