Extra stjärna ??

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Extra stjärna ??

Post by bengtr »

Hej !

När jag kollade min bild på bubbel nebulosan lite noggrannare så hittade jag en "extra" ljusare stjärna . Som jag inte (eller möjligen mycket svagare) hittar på andra bilder . tex
https://visibledark.ca/wp-content/uploa ... Nebula.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det en Variabel ??

Se pilen på bifogad bild.
Extra_star_bubble_nebula.jpg
Extra_star_bubble_nebula.jpg (344.83 KiB) Viewed 4849 times

/bengtr
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Extra stjärna ??

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det är miran MP Cas:

https://www.aavso.org/vsx/index.php?vie ... p&oid=6609" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
MP Cas 10x10amin IR.png
MP Cas 10x10amin IR.png (283.69 KiB) Viewed 4837 times
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Extra stjärna ??

Post by bengtr »

OK bra, då var det en känd variabel.
/bengtr
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Extra stjärna ??

Post by ThomasK »

Fast inte så känd ändå... Inom AAVSO finns inte en enda observation av stjärnan. Och den mest utförliga och aktuellaste informationen om stjärnan verkar vara från 1976 i en artikel från Rosino, L., Bianchini, A., & di Martino, D. där 8 maxima, periodelement och en ljuskurva presenteras. Datan bygger på fotografiska glasplåtar från 1962-1973.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Extra stjärna ??

Post by Hans Bengtsson »

Den här typen av iakttagelser på bilder som ni tar tycker jag är jättekul och värda att eftersträva. Jag kände inte alls till MP Cas tidigare - men nu gör jag det!

Möjligen kan det vara av intresse att se hur jag gjorde för att få ID på stjärnan?

1. Först behövde jag veta ungefär var på himlen stjärnan befann sig. Googling på Bubble Nebula gav RA och DE för nebulosan. Fullt tillräckligt.

2. Sedan gick jag till AAVSO Variable Star Plotter (VSP) och skrev där in nebulosans RA och DE. Det framgick då omedelbart på kartan att stjärnan heter MP Cas.

3. Givetvis ville jag också veta lite mer om stjärnan, det fick jag via AAVSO VSX (kan nås via AAVSOs förstasida).

4. AAVSO-kartan med DSS-foto var inte helt optimal eftersom stjärnan där var inbäddad i nebulositet. Därför gick jag till DSS Plate Finder där jag skrev in MP Cas.

5. Från DSS Plate Finder hämtade jag hem en IR-bild där stjärnan syns tydligt. Markerade stjärnan i Paint, och lade in bilden på Astronet.

Enkelt och snabbt, men inte alldeles självklart om man inte gjort det tidigare.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Extra stjärna ??

Post by rudibr »

Jamen, du har jo "genopdaget" en variabel :good:

Bare fortsæt jagten, en skønne dag er du måske heldig og finder en ny, det kan stadig godt lade sig gøre for os amatører ;)
/Rudi
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Extra stjärna ??

Post by ragge »

Så här såg den ut 2017-11-11 när jag fotade den. En estaka obehandlad sub på 10 minuter iso 400 :
_DSD0403.jpg
Ragnar
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Extra stjärna ??

Post by ThomasK »

Ragge på din bild kan man svagt ana MP Cas, den är mycket svagare än på Bengts bild. Om jag räknat rätt är det 277 dagar mellan era bilder. Enligt VSX skulle perioden för MP Cas vara 338 dagar. Om den är i maximum nu skulle den på Ragges bild vara i fas 0.82. Alltså ändå rätt nära max. Antingen stiger den väldigt snabbt på slutet eller är Bengts bild mer känslig för rött eller är perioden fel eller är den fortfarande på uppgång nu.

EDIT: Jag tänkte lite fel. På Ragges bild borde fasen för MP Cas vara 0.18, alltså 18% av cykelns längd efter max och inte före. Slutsatserna blir då istället att den avtar väldigt snabbt efter max istället för ökar snabbt före max. Eller att den är på nedgång nu istället för uppgång.
Thomas Karlsson
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Extra stjärna ??

Post by bengtr »

Hej !

hittade en bild från 2018-07-15 där den är relativt stark ( dock med vissa filter ?? Ha O3 S2 L)

https://www.astrobin.com/356799/C/?nc=all" onclick="window.open(this.href);return false;


och en från Taken: 2018:06:17 15:59:34 ochså rätt stark

https://www.cloudynights.com/gallery/im ... cc-nb1-01/" onclick="window.open(this.href);return false;

/bengtr
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Extra stjärna ??

Post by Hans Bengtsson »

När bilderna inte är tagna i något standardiserat våglängdsområde tror jag det är nästan omöjligt att säga något om ljusstyrkan vid fototillfället. Vid max har MP Cas ungefär magnitud 10 i IR-området, ungefär 12 i det röda området, ungefär 15 i det visuella området, och omkring 18 i det blå området.

BVR-filter åt alla fotografer!
(skulle man som variabelintresserad vilja utropa ...)

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”