Ny variabel säsong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Ikväll var det äntligen dags för det första riktiga obs-passet för säsongen.
Har visserligen tagit några enstaka obsar tidigare i veckan, men idag var första gången jag tog ut min Dobson och ägnade över en timme åt stjärnhimlen.

Jag vet att det är en slow-start eftersom en del av er redan har hunnit obsa en hel del den senaste tiden, men bättre sent än aldrig :D

Kul att återse gamla bekanta variabler som Z Uma, T Crb, V Crb m.fl.

Totalt blev det visserligen bara 10 obsar idag men ägnade också lite tid åt Messier/NGC objekt som jag inte sett på ett tag.
Kul att vara igång igen, och det var fantastiskt skönt ute trots den sena timmen.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Vad bra, Björn! Visst är det skönt!

Hoppas vi alla får en fin variabel säsong 2018-2019 med många fina kvällar!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Jag får också försöka komma igång med observerandet en smula nu framåt hösten. Det har varit mycket jobb för min del under sommaren, och jag har inte orkat kombinera det med att stanna uppe på nätterna under stjärnhimlen. Man blir förvisso inte yngre, heller ...

Annars har vi haft väldigt många klara kvällar och nätter i maj-juni-juli.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Katarina H »

Ja nu går det med stormsteg mot "efter höstdagjämning" när man kan börja obsa utan att det kostar nattsömn. Vi får se om det blir någe obs då.. Såg mars och Saturnus sent igår ifrån bilen. Mina favoritplaneter.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Hoppas din variabel säsong kan börja snart, Katarina!

För min del är denna augusti något av en besvikelse. Jag ser varje år fram emot augusti, som jag anser är den vädermässigt bästa månad för astronomin, åtminstone här i Stockholm. Tråkigt nog verkar den här augusti åtminstone hittills präglas av tråkigt tropiskt väder, med alla förutom en session jag haft under varma, fuktiga och disiga förhållanden med usel transparens. Hoppas det blir bättre de kommande dagarna :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Katarina H »

Är den variabla säsongen igång eller vad säger ni? Det strömmar in obsar ser jag.

Vad säger ni, vore det inte dags för en variabelträff? Där vi kan dryfta variabelupptäckarprojektet mm? Eller ska den alltid ske på våren?

Katarina

PS Blev inspirerad av Variabelbulletinen nr 1
Screenshot_2018-09-02-17-03-38.png
Screenshot_2018-09-02-17-03-38.png (201.36 KiB) Viewed 9057 times
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Jag kan väl inte påstå att jag gjort allt för att utnyttja de klara kvällar vi haft under augusti, det har varit för mycket annat i livet som har kommit i vägen tyvärr.
Men jag kom åtminstone ut i kväll och det är jag glad för.
En fantastisk fin himmel och 17 obsar totalt. Mest överraskande var nog RY Lyr, letade rätt på den på chans och trodde inte att den var stark nog att synas, men det var den :)
Försökte hitta Chi Cyg också, men jag gick bet på det. Den är ju fortfarande svag och att hitta den i den myriad av stjärnor som Svanen erbjuder är som att leta efter nålen i höstacken :D
RS Cyg är dock vacker som alltid, om ni inte har obsat den tidigare så gör det!
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Väkommen till säsongen, Katarina! Nu, när det astronomiska mörkret är tillbaka, och dessutom tidigare med varje dag, är det lättare att passa på nästan alla klara kvällar.

Som Björn skriver är Cygnus alltid en favorit så här års. Draco, Cassiopeia, Pegasus och Andromeda är inte heller att föraktas. Tyvärr ligger för mig merparten av Hercules, Coronae Borealis och Ophiucus gömda bakom träden. Jag kan inte längre följa T och R CrB hemifrån. Nåja, skogen skymmer också en del lyktor och ger en mörk hålla att titta ifrån, inget att klaga egentligen. :)
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by Tompa »

Även jag har lyckats med att sparka i gång grejorna och fångat några variabler under natten. Säsongen är i gång, må molnen hålla sig borta!

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

AF Cyg har gått upp ganska rejält i ljusstyrka de senaste dagarna. Jag skattade den igår på mag 6.6. Den har inte varit så ljust på nästan ett år.
Cyg-AF.png
PS: detta var ursprungligen en egen tråd, men insåg att det faktiskt passade bättre så här
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Vilken härlig natt det var inatt, 15-6 september. Det var länge sen vi hade så bra transparens, åtminstone här i Stockholm. Det blåste ganska mycket och då var seeingen ganska kass, men det räckte väl för variabelobservationer med låg förstoringsgrad och bredda synvinklar.

Jag passade på att bl.a. återobservera RS And, vilket jag hade uppskattat väldigt fel för några få dagar sen. Det är en lurig stjärna.

Hoppas ni andra hade det bra också. Tänkte på Hans, som ligger i sjukhus. Hoppas du får snart se många fina kvällar som denna vi hade.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Katarina H »

Ljummen kväll. Gick ut i morgonrocken med 15x70 på frihand och spanade in min favvostjärna Z UMa på 7.0. Tänker på Hans och hoppas han snart är tillbaka på sin balkong.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by ThomasK »

Jag var ute en sväng igår och hann titta på 7 variabler innan moln dök upp och täckte himmeln.

R Aql bedömde jag till 7.9, den är snabbt på väg nedåt nu efter max i slutet av juli då den nådde 5.9. Tiden mellan detta max och det föregående är ca 270 dagar, det innebär att perioden fortsatt troligen är på väg neråt för denna intressanta mira. År 1850 var perioden för R Aql ca 350 dagar, år 1900 325, år 1950 300 och år 2000 var perioden nere på 275 dagar.

Fick också en glimt av chi Cyg som nu är på väg uppåt igen, bedömde den till 9.8 igår. Men den var svårobserverad med kikare då den är över 60 grader upp och det är tätt med stjärnor i området.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Ingen fara med mig, jag är utskriven från sjukhuset men väntar ett litet tag med observerandet tills jag ser att allt är ok även utan antibiotika.

Förresten så tycks Chi Cyg nu vara inne i platåfasen, snart börjar tilltagandet säkert ske betydligt snabbare.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Vad bra att du inte längre behöver vara i sjukhuset, Hans. Jag kunde inte obsa igår. Var tyvärr tvungen att prioritera annat. Ser också fram emot en ny ljus halvcykel av chi Cyg.