Ny variabel säsong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by wilt »

Stort grattis Hernán - imponerande observationsresultat!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Tack Gustav!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Det är verkligen mycket starkt gjort att utföra 1000 visuella observationer på så kort tid. Ber att få gratulera till utmärkelsen! Variabilismen lever och frodas i vårt land.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Tack, tack, Hans. Det är bara glädje att gå ut och skatta stjärnor. Roligt att vi som är aktiva är så dedikerade!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Det känns som om det vädermässigt kan bli en mycket fin variabelkväll! Hoppas på många obsar från många håll och kanter. Plockar ut teleskopet på balkongen om en stund.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Det stämmer! Samma här, Hans! Jag var tvungen att plocka ut ett gäng nya kandidater för mitt program (*), då de flesta av dem vanliga har inte än uppfyllt tillräckligt många dagar sedan senaste observation enligt rekommenderad kadens.

(*) T Cam, TU Cyg, R Lyn, R Per, UZ Per, XX Per, R Psc (tveksam, lågt för mig), RU Aql, S Aql, RS CrB (tveksam, lågt bakom träden) och RU Vul.

Klar himmel till er alla :good:
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Utmärkt himmel i Göteborg. Har en kort paus nu efter 20 variabler.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Fin kväll här i Ljungskile också, men hade tyvärr inte så mycket tid som jag hade hoppats.
Blev i alla fall 18 obsar idag förutom en titt på allt underbart man kan hitta i och runt Cassiopeia :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Det har dragit in en del cirrus över Göteborg, så det är möjligt men inte säkert att jag avslutar nu. Totalt 56 obsar (hittills).

Edit:

Cirrusen försvann och jag fortsatte ytterligare ett bra tag, även om jag tog det väldigt lugnt. Blev inalles 71 variabler, tror jag. Mitt högsta antal på rätt länge. Nu är det hög tid att sova, man ska inte gå till överdrift med observerandet.

En stjärna som jag bara observerat en gång tidigare (2009) är X Del. Det visade sig att en rätt ljus stjärna på AAVSO-kartan, alldeles intill en 139-stjärna, omöjligt gick att se i mitt teleskop. Kändes en aning förvirrande tills jag kollade kartan med DSS-bild inlagd. Stjärnan är mycket riktigt icke-existerande, konstigt att ingen rapporterat detta tydliga kartfel till AAVSO.

Edit: Jag har nu rapporterat den icke existerande stjärnan till AAVSO, och den togs omedelbart bort från kartorna.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Vilken natt, Hans. Mycket bra!

Jag har en gång sett också fel i AAVSO kartor, en dubbel stjärna (mycket uppenbar) som egentligen var en på kartan. Det rapporterades till systemet för det. Har inte kollat om det åtgärdades eller inte.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Björn wrote:Fin kväll här i Ljungskile också, men hade tyvärr inte så mycket tid som jag hade hoppats.
Blev i alla fall 18 obsar idag förutom en titt på allt underbart man kan hitta i och runt Cassiopeia :)
Håller med, Björn. Cassiopeia är en skattkista med alla sina underbara stjärnhopar.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

71 obsar på en kväll! Minst sagt imponerande, Hans :good:
Tror mitt egna rekord ligger någonstans runt 35 på en kväll.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Himlen var klar, åtminstone i början, och jag hade inget speciellt för mig, och sovmorgon idag. Så jag slogs av tanken att göra en halvmara (50 obsar) ... sedan funderade jag lite på en helmara (100 obsar) ... det blev det inte för jag kände att det fick räcka med 71, klockan hade blivit mycket och det gick rätt trögt på slutet.

Det är bara vid några få tillfällen, jag tror två eller tre gånger, som jag tagit 100 på en kväll. Och det var för länge sedan. Numera brukar jag hålla på med observerandet bara en halvtimme eller en timme eller så.

Miran DV Cyg (nära BF Cyg och AV Cyg) tror jag att jag skymtade vid 200x förstoring ... den låg nog mellan 13.5 och 14.0 ... men jag hade svårt att bestämma mig för om jag verkligen såg den. Så jag registrerade för säkerhets skull en negativ obs. Lite frustrerande ibland när stjärnor ligger precis vid gränsmagnituden.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by ThomasK »

Imponerande med 71 obsar på en kväll Hans. Du visar att gammal är äldst. I Varberg var det fin himmel, men lite svalare än man varit van vid i höst och månen störde en del. Under 2 timmar blev det 27 obsar för min del. Jag får det till att det hittils rapporterats in 139 visuella variabelobservationer för igår, det högsta antalet för en enskild kväll i år. Under året har det hittils gjorts visuella observationer på 154 olika datum, alltså ungefär varannan dag.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

En intressant sak är varför man (eller i varje fall jag!) inte klarar av att hålla högt obstempo mer än ungefär en halvtimme. Jag kan vid behov fixa 20 variabler på en dryg halvtimme men inte 40 på en timme. Och är ju inte i närheten av 80 på två timmar. Och det gäller även om jag är precis lika bekant med dessa senare variabler som med de första 20. Varje obs tar helt enkelt längre tid allt eftersom passet fortskrider. Därför brukar jag ta en rejäl paus när jag hållit på en stund.

Förmodligen är det väl så att jag trots allt måste koncentrera mig en del vid varje skattning, även om det inte känns som någon särskilt hög koncentrationsnivå. Och den koncentrationen blir man väl trots allt lite mentalt trött av, kan jag tänka. Så hjärnan behöver vila en stund, alternativt jobba långsammare.

Förresten kan ju löpare inte hålla sprinthastighet mer än under mycket begränsad tid ...

Mvh
Hans Bengtsson