Ny variabel säsong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Katarina H »

OTROLIGT!! Helt otroligt. 71 obsar!!!!!!! Du är visserligen redan en legend Hans men det här var ju verkligen nåt utöver det vanliga.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Katarina:
Ojdå, det var snällt sagt minst sagt!

Hernán:
Häftigt att du igår morse gjorde en obs av R Leo! Vi har bara några enstaka oktober-obsar av denna mira i SVO, en av dem gjordes på 30-talet av Tore Sjögren, den variabelobserverande polisen i Hovås.

Faktum är att jag vid ett tillfälle också gjorde en sådan obs, på morgonen den 3 oktober 1992. Konstigt nog minns jag just den obsen tydligt, jag hade inte trott att R Leo kunde obsas så tidigt på säsongen så jag blev lite förvånad. Den låg då nära max, vilket förstås underlättade.

Och det blev avslutningen på en obsnatt som började på kvällen den 2 oktober och alltså inte avslutades förrän framåt gryningen. Men jag gjorde ett 5 timmar långt uppehåll på natten! Teleskopet (6 tum Newton) fick stå kvar på obs-kullen medan jag sov en stund. Och så blev det ett andra obspass när jag väl egentligen bara hade tänkt att jag skulle hämta hem instrumentet ... Inget maraton dock, det slutade på 91 variabler ser jag i SVO.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Ja, Hans, det är ju roligt att observera på morgonen också, man får plötsligt se stjärnor från en annan årstid! Jag brukar vakna tidigt ändå under veckan och ibland, om jag vet att vädret blir bra, gör jag gärna det någon timme extra tidigt för att observera stjärnor från kommande säsongen. Fr.o.m. oktober är det tillräckligt mörk relativt sent (fram till kl. 6 innan vintertid) så det går mycket bra utan att arbetsdagen blir förstörd för det.

R Leo är en mycket trevlig stjärna som tyvärr ligger relativt lågt och sedd hemifrån gömmer den sig snart bakom träden, så jag passar även under morgontid om jag vet att den är synlig från min trädgård. Denna är första gången jag skattar den i oktober, men förra året gjorde jag också en tidig observation i december.

Och för att instämma med Katarina, måste man notera också dina historiska kunskaper som du delar med dig. Man lär sig mycket av dig, Hans! Undrar var kan man eventuellt läsa mer om Sveriges variabelastronomins historia? Kanske har du (eller Gustav) skrivit någon bok om det ämne? Eller har den i åtanke iaf? Jag skulle så gärna köpa och läsa den!
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by wilt »

DHEB wrote: Och för att instämma med Katarina, måste man notera också dina historiska kunskaper som du delar med dig. Man lär sig mycket av dig, Hans! Undrar var kan man eventuellt läsa mer om Sveriges variabelastronomins historia? Kanske har du (eller Gustav) skrivit någon bok om det ämne? Eller har den i åtanke iaf? Jag skulle så gärna köpa och läsa den!
Ja, Hans kunskaper är djupa på så många plan, så även inom astronomihistoria! Mycket lärorikt att läsa Hans inlägg här på Astronet!

Tillsammans med min kollega Johan Kärnfelt har jag bedrivit vetenskapshistorisk forskning på svensk amatörastronomis 1900-talshistoria och i den bok som vi arbetar på kommer det att finnas ett kapitel om variabelastronomi.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Ah men vad bra! Tack för info, Gustav. Ja, jag vet att du arbetar med historisk forskning. Jag ser fram emot att läsa er bok när den kommer ut.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Katarina H »

För variabelhistoriskt intresserad rekommenderas varmt Variabelbulletinen nr 1 som man hittar om man klickar på Publikationer på var.astronet.se

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Tack, Katarina. Ska kolla den.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Det blev tyvärr bara ett enda nummer av den tidskriften. Visade sig vara lite väl svårt att få tiden att räcka till. Men det numret som finns tycker jag blev OK!

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Dvärgnovan SS Aur uppträder just nu en smula udda (det är dock inte första gången!), vilket har uppmärksammats i VSNET:

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... lert/22637" onclick="window.open(this.href);return false;

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... lert/22646" onclick="window.open(this.href);return false;

Nedan visas tre intressanta mätserier (V) som nyligen utförts av Geoffrey Stone, AAVSO. De tre diagrammen har samma magnitudskala, och omfattar lika lång tid för att man enklare ska kunna jämföra.

SS Aur är en fin variabel att observera redan med ett litet eller medelstort teleskop. För min egen del ligger den dock just nu lite fel på himlen, sett från min balkong.

mvh
Hans Bengtsson
SS Aur.PNG
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Efter att ha varit trevligt bortskämd i flera månader med milda "medelhavs" liknande nätter så fick man äntligen återgå till det normala och obsa i -2°C i kväll. Jag måste komma ihåg att leta reda på mina obs vantar och den tjocka mossan.

Programmet tog mig till Cassiopeia och Andromeda ikväll. Inga överraskningar, förutom att man noterar att V Cassiopeae fortsätter sjunka, 10.4 ikväll, det blir svårt för mig att fortsätta följa den men 102 mm refraktorn. RS Andromedae är svårt att uppskatta pga gles jämförelse sekvens. Den är dessutom tråkig. Varför obsar jag denna stjärna? Kanske dags att göra paus för den.

Jag skulle sen till Perseus och Cepheus men då kom molnen in. Vädret ser lite lustigt ut kommande veckan. Vi får se hur det blir med variabler. Hoppas ni hade det trevligt också!
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by ThomasK »

Det blev premiär för mig också igår för säsongen att observera med mössa och handskar. Det blev ungefär en timme och 12 variabler. Chi Cyg fortsätter att öka, fick den till 8.3 igår. R Del som jag följt senaste månaderna var nu för svag att kunna ses men däremot kunde jag precis ana R Tri som nu börjat klättringen uppåt igen.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

S Ori har av AAVSO korats till november månads långperiodiska variabel:

https://www.aavso.org/lpv-month-november-2018" onclick="window.open(this.href);return false;

Stjärnan har bara 3 observationer i SVO ... men det hindrar inte att vi ändå kommer med på ett hörn, tack vare Thomas K (se skärmklipp nedan).

mvh
Hans Bengtsson
S Ori.PNG
S Ori.PNG (17.67 KiB) Viewed 4594 times
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Mycket trevligt att se Thomas arbete dyka upp regelbundet i dessa artiklar. Grattis, Thomas!

Jag har lagt märke till S Ori och det verkar vara en intressant stjärna att följa. Tyvärr ligger den delen av himmelen nästan alltid bakom träden, sett från min vanliga observationsplats.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by ThomasK »

Det är roligt varje gång min databas över miramaxima kommer till användning. Jag väntar nu på nästa data release i DASH projektet, där man digitaliserar alla de gamla glasplåtarna i Harvards stora samling. DR6 har blivit kraftigt försenad efter olyckan då hela deras arkiv översvämmades, men ska tydligen snart vara på gång enligt deras websida. Jag räknar då att kunna utöka databasen med en hel del äldre maxima.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Vi har hittills haft en vädermässigt mycket tråkig vecka, kanske det man förväntar sig så härs års. Ändå blev det idag mot alla odds tidvist klart och ganska transparent mellan olika grupper av moln som drog förbi. Det blev bara så att man hoppade in och ut för att passa de klara stunderna under sammanlagt ett par timmar. Det blev totalt 17 skattningar. SS Cyg är redan på väg ner från sitt utbrott, men det är alltid en glädje att kunna se den. Den fina miran X Aur börjar bli ljusare, ganska precis till sin säsong. CH Cyg fortsätter med sitt lustiga beteende, idag verkar den vara återigen på väg ner. Det som är kul med variabler är att man vet aldrig exakt vad som ska hända. Hoppas ni andra hade någon lucka i molnen också!