T UMi, en säregen långperiodisk variabel

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

T UMi, en säregen långperiodisk variabel

Post by Hans Bengtsson »

En av himlens märkligaste långperiodiska variabler är T UMi, som under de senaste decennierna har genomgått en kraftig periodminskning och samtidigt blivit allt mindre mira-lik och numera har halvregelbundna variationer.

Stjärnan är utsedd till månadens långperiodiska variabel i AAVSO (maj 2018), artikeln kan hittas här:

https://www.aavso.org/lpv-month-may-2018" onclick="window.open(this.href);return false;

Periodminskningen illustreras av diagrammet nedan (skärmklipp från artikeln).

mvh
Hans Bengtsson
T UMi.PNG
T UMi.PNG (69.56 KiB) Viewed 1945 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: T UMi, en säregen långperiodisk variabel

Post by ThomasK »

T UMi är en spännande stjärna och kul att min databas över mira-maxima blev uppmärksammad igen. Dock får man vara försiktig med att tolka knölen runt 2010 på min kurva. I det här fallet funkar inte metoden jag använder för att beräkna perioden särskilt bra. Jag beräknar perioden som ett glidande medelvärde 5 maxima före och efter aktullt maximum. Mellan 2008 och 2011 var T UMi väldigt oregelbunden och jag hoppade över att notera några maximum för denna perioden. När den sen så smått börjat pulsera igen höftade jag att det gått fem cykler under denna tiden i numreringen av maximumen för att få O-C kurvan någorlunda jämn. Efter cykel 34 2008-02-22 följer cykel 39 2011-06-19, men detta blir ju inte en helt korrekt bild, då de sknande maximumem inte finns.
Thomas Karlsson

Return to “Variabla stjärnor”