V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Maria
Posts: 3
Joined: 2018-05-02 22:17:13
spamtest: JA
Location: Edsbruk

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by Maria »

Jag har ett pluttigt teleskop som känns lite som en tubkikare, det är lite bättre än min vanliga kikare. Men jag har svårt att veta hur jag ska hitta novan (det jag hade svårast för i astronomikursen var allt detta med att hitta på himlen, med grader och sekunder osv). Det är i alla fall ganska mörkt nu, jag ser de svagare stjärnorna som är lite under Capella. Jag får väl vänta lite till...kommer nog vara sjuk av trötthet imorrn. Just nu önskar jag att jag hade en nördkompis att spåna med så jag inte kände mig så sömnig.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by ThomasK »

Nu har jag sett novan också. Jag använde Hans 15 och 5 graders kartor och min 25x100 kikare. Först Capella, sen hitta 57-stjärnan alldeles till höger om Capella, sen en annan 57-stjärna lite längre bort men i samma riktning, sen ner en aning till en stjärna ungefär lika stark som 57-stjärnan med några svagare stjärnor runt sig, sedan lite neråt till 2 vågrätt liggande stjärnor och novan är mitt emellan och lite under dem, precis jämte stjärnan 93.

Novan var starkare än 93 och jag bedömde den till 8.2. Ser att Hans fick den till 8.4 och Karl-Gustav Andersson noterat 8.3 samtidigt som mig.
Thomas Karlsson
Maria
Posts: 3
Joined: 2018-05-02 22:17:13
spamtest: JA
Location: Edsbruk

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by Maria »

Och jag får inse att jag inte ser/hittar den. Tack för kartor och hjälp.
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by bengtr »

Hej !

Fick med den rätt svagt här tror jag. DSLR 55mm F4.0 , 4 sek på stativ.
_MG_9363xt.jpg
ligger en svag stjärna ( mag 9.3) precis till vänster.

/bengtr
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by Hans Bengtsson »

Nedan ges en AAVSO-karta 3x3 grader (med norr uppåt) som innehåller några nya jämförelsestjärnor för V392 Per som just nu är lämpliga att använda (jag gjorde det igår kväll).

Tyvärr har AAVSO än så länge ett stort hopp i den officiella magnitudsekvensen. För att överbrygga det problemet, gjorde jag en egen karta (1x1 grader) med avrundade V-magnituder från APASS 9 som också presenteras nedan. Endast stjärnor som inte är röda har tagits med som jämförelsestjärnor.

Längst ner hittar ni även den aktuella visuella AAVSO-ljuskurvan.

Här hittar vi mycket spektroskopisk info om novan:

http://www.spectro-aras.com/forum/viewt ... f=5&t=2015" onclick="window.open(this.href);return false;

Avståndet till novan, baserat på GAIA-data, är 3900 pc (+- 800 pc):

http://www.astronomerstelegram.org/?read=11605" onclick="window.open(this.href);return false;


mvh
Hans Bengtsson
V392 Per 3x3 deg.png
V392 Per 1x1degrees.png
V392 Per lightcurve.png
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by DHEB »

Hej! Vi hade tur med vädret igår. Jag kunde observera novan och skattade den på 8.8, kl 2257. Nu när jag tittar på ljuskurvan ser ut som att sedan dess har skattningar kommit som tyder på att trenden nedåt har kanske vänt. Det kan nog handla om avvikande observationer, såklart, men nu ser jag att dessa är inte några enstaka isolerade obsar. Man blir nyfiken på vad som ska hända näst. Spännande!
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by wilt »

Precis, det ser ut som att ljuskurvan har planat ut lite de senaste dygnen, spännande!

Här finns ett paper som upprättar en taxonomi över novors ljuskurvor. Jag tycker att papret är intressant av flera skäl; ett är för att det så tydligt visar hur amatörobservationer kan användas för astronomisk forskning.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by DHEB »

Intressant, Gustav!

Jag har precis kommit in efter att ha uppskattat novan vid mag 8.9. Observationerna de senaste två dagarna tyder på att novan gick igenom en svag och kortvarig "upplysning". Se bilden nedan, det är tydligt för mig (och även registrerade detta med egna obsar). Spännande!
V0392-Per_Screenshot.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by Hans Bengtsson »

Jag skattade för några minuter sedan novan till magnitud 8.8. Avtagandet går långsamt nu.

Stjärnan går snabbt in i sommarljuset. Himlen vid novan var nu ungefär lika ljus som när jag obsade novan första gången, trots att jag då tog den 20 minuter tidigare.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by ThomasK »

Bedömde novan till 8.9 igår vid 23:10. Märkte samma som du Hans, himmeln ljusnar snabbt nu. Största problemet är att den ligger i norr, nästan direkt ovanför solen som vid tillfället var 11 grader under horisonten. Åt söder var himmeln mycket mörkare.

Lite senare på kvällen observerade jag variabler och kunde se stjärnor ner till magnitud 11, vilket är är en bra notering från min balkong. Solen hade då krupit 14.5 grader under horisonten och riktningen var mot söder.
Thomas Karlsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by jwarell »

Var ute nyss och skattade 10,5: med 40x100 bino på en lite murrig himmel, höjd 15 grader. Novan har alltså sjunkit ordentligt i ljusstyrka de senaste dagarna.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by Hans Bengtsson »

Huvaligen, det var verkligen på gränsen att jag kunde se novan mot den ljusa stadshimlen ... men det gick efter att ha väntat en kvart på himlens relativa mörknande. Det började med att jag fick syn på 114-stjärnan, och sedan kunde jag skymta även novan. Skattade magnitud 11.7, trodde i förväg den skulle vara något ljusare.

Mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by jwarell »

Hej Hans,

Det verkar ha varit en knepig observation! Novan verkar tappa ca 0,5 mag per dygn nu, betydligt fortare än senaste tiden.

Tyvärr var det mulet natten som gick, ikväll ska det bli bättre.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by Hans Bengtsson »

Johan:

Ja det var förhållandevis besvärligt. Eftersom jag inte kunde låta novan försvinna bakom hustak var jag tvungen att göra obsen lite tidigare än jag ur mörkersynpunkt hade önskat.

Jag känner mig ändå trygg med skattningen, som sade 0.3 magn svagare än 114-stjärnan. Jag hade 114 och novan i samma synfält och kunde göra en god jämförelse.

Stjärnan 114 saknar magnitud på den officiella AAVSO-kartan, men magnituden 11.4 är hämtad från APASS enligt konstens alla regler (dvs stjärnan är inte röd).

När jag nu kollar i AAVSO ser jag att några obsar den gångna natten placerar novan kring visuell magn 11.0, men det tror jag kan bero på att novor ofta har snabba fluktuationer, och kanske på att 114-stjärnan inte använts. En mätning i Sloan g (4770 Å) gav förresten just 11.7 för novan.

Nåväl. Hoppas du får möjlighet att göra ytterligare någon obs av novan .... men det gäller att passa på snarast möjligt. Från min balkong är den borta nu, ganska säkert.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V392 Per i mycket ljusstarkt novautbrott (magnitud 6.2)

Post by Hans Bengtsson »

Nu finns V392 Per med i DASCH. Och jag tror det blev bingo när jag kollade. Hittade ett tidigare okänt ljusstarkt utbrott på en bild som togs år 1925. Tror jag åtminstone, har inte hunnit undersöka saken fullt ut. Men jag har mejlat Sebastian Otero om saken.

Mvh
Hans Bengtsson