Nya fynd utanför variabelupptäckarprojektet

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nya fynd utanför variabelupptäckarprojektet

Post by Hans Bengtsson »

Nu har jag skickat en batch med 100 kolstjärnor till dig.

Det får ta precis den tid som det tar! Man förbinder sig inte till någonting genom att få en batch med stjärnor. Det finns massor av stjärnor åt alla.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Nya fynd utanför variabelupptäckarprojektet

Post by Präriefoten »

Hej,

Jag har betat mig igenom några kolstjärnor nu och medan periodanalysen för vissa variabel kandidater går smidigt, så verkar andra mer trilska. Nedan följer ett sådant exempel. När jag analyserar stjärnan i ett skript skrivet för R så får jag fram tre starka perioder som är markerade A, B och D i bilden. För nyfikenhetens skull testade jag även C som omfattar A+B samt E som har definitivt svagare Power (17.2) än de två första (66.5, 63.5). R skriptet har en funktion där man även plottar ut perioden över magnitudgrafen för att se om man hamnat rätt. I det här fallet är det svårt att bestämma vilken av de röda linjerna som överlappar bäst. Jag säger inget då jag inte vill påverka läsaren.

Rent matematiskt vore första perioden på 341.1 dagar den mest solklara men jag kan inte riktigt hålla med om det då jag ser hur den perioden ”stämmer överens” med magnitudgrafen. Hur skulle ni ha bestämt perioden i det här fallet?

Vänligen
Martin
Martin M Johansson Variable Carbon Star.jpeg
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Nya fynd utanför variabelupptäckarprojektet

Post by ThomasK »

Jag tycker bästa sättet är att använda fasdiagrammet för att testa olika kandidater till perioder. Den röda linjen i dina grafer antar jag är en sinusfunktion med period och amplitud för den/de perioder du testar? Tycker den verkar vara svårare att tolka. Antagligen har den här stjärnan multipla perioder som är ungefär lika starka. Då är det svårt att bestämma vilken man ska ange som huvudperiod. Jag brukar titta på fasdiagrammen för att se vilken period som ger tydligast kurva. Man kan också titta på den ursprungliga ljuskurvan och se avstånden mellan de tydligaste topparna. Verkar olika alternativ lika bra bör man väl gå på den som får högst utslag vid periodberäkningen. Dock kan olika periodberäkningsalgoritmer ge lite olika utslag...
Thomas Karlsson