Variabler med AstroImageJ

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Variabler med AstroImageJ

Post by AstroFriend »

Då har man gjort sin första trevare in i variabel världen.

Har som ni läst arbetat med Keplers data. Jag har samlat 44 månaders data som jag här satt ihop i en GIF movie:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/sci ... ables.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En väldigt tydlig stjärna som varierar i styrka finns halvägs ut från centrum i riktning kl halvtvå. Animationen sträcker sig över nästan 4 år och jag tycker mig se fler variabler om än med mindre variationer.

Tanken är nu att göra mätningar på ett antal stjärnor. Bilderna är än så länge bara flats kalibrerade och har inte ens undersökt hur man skall gå till väga när det gäller variabler. Men med tanke på att det inte finns någon atmosfär som stör så blir det säkert ganska bra ändå och det går ju alltid att normera bilderna relativt stabila stjärnor, relativmätning.

Någon annan som använder AstroImageJ till variabler?

Kommer nu att tänka på att jag glömde kolla orienteringen på bilden, men ser att galaxen håller sig i rätt hörna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by Hans Bengtsson »

Snyggt jobbat!

Den variabel som du ser tydligast och som du säkert tänker på är V1503 Cyg, en mira som Romano upptäckte 1981.

Har bara mobilen till hands just nu, men det gick bra även med den att identifiera stjärnan. AAVSO VSP är den sida jag brukar använda.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by ThomasK »

Jag hittade också att det är V1503 Cyg som blinkar mellan centrum och övre högra hörnet. Jag försökte också hitta dess ljuskurva i databasen över alla Kepler-stjärnor på https://archive.stsci.edu/kepler/data_search/search.php" onclick="window.open(this.href);return false; men den verkar inte vara med. Där har du annars referensmaterial att jämföra dina mätningar mot. Som Hans visade i förra tråden finns det 100-tals kända variabler i bilden, de flesta upptäckta med Kepler.
Thomas Karlsson
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by rudibr »

Flot arbejde. Ja - den er jo let at spotte. Som at se et fyrtårn.
/Rudi
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by Hans Bengtsson »

Nedan kan man se förändringen av V-magnitud för V1503 Cyg, från mars 2014 till oktober 2017. Data från ASAS-SN.

mvh
Hans Bengtsson
V1503 Cyg.PNG
V1503 Cyg.PNG (27 KiB) Viewed 5128 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by AstroFriend »

Hej Hans,
Det var intressant att se att topparna är olika höga, så som jag upplever filmen. Jag håller på att ta fram kurva från mina keplerdata, inte riktigt där än dock. De här datat kommer ju alldeles innan datat du tagit fram så de kompletterar ju varandra bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by Hans Bengtsson »

Här är upptäcktsartikeln från 1981:

http://www.konkoly.hu/cgi-bin/IBVSpdf?1999" onclick="window.open(this.href);return false;

GR 309 är den stjärna som numera kallas V1503 Cyg.

mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by ragge »

Hans Bengtsson wrote:Nedan kan man se förändringen av V-magnitud för V1503 Cyg, från mars 2014 till oktober 2017. Data från ASAS-SN.

mvh
Hans Bengtsson
Hur tolkar man tidsangivelserna ? Har för mig att det är antal dygn sedan någon referenstidpunkt, eller ?

Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det är julianskt datum (JD). Här finns en omvandlare:

https://www.aavso.org/jd-calculator" onclick="window.open(this.href);return false;

Man använder mycket ofta JD när det gäller variabla stjärnor, eftersom kalenderdatum är en rätt hopplös tidsangivelse om man ska räkna på perioder osv.

Mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by ragge »

Tack Hans för uppdateringen.
Ja just, nu minns jag. Har läst det tidigare men börjar få teflonminne... :-)

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by AstroFriend »

Har ikväll som blev natt hållit på att sätta mig in i plot funktionen i AstroImageJ. Kom så långt att jag fick fram en kurva, men alla smådetaljerna är inte lösta.
Kepler plot.png
Kepler plot.png (14.28 KiB) Viewed 5063 times
Rimligen måste det gå att få ritat linjer mellan punkterna så det blir lite mer lättolkat.

T1 är variabeln och C2 till C4 skall vara referenser, alltså ej variabler.

Fortsättning följer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by Hans Bengtsson »

Några funderingar kring ditt diagram:

Jag förstår att tidsaxeln visar antalet dygn sedan mätningarna startade (i augusti 2009). Men det vore bra om du adderar 2455062 till dessa värden så man får det verkliga JD-värdet direkt vid x-axeln.

Längs y-axeln ser man flux ratio? Dvs flux för variabeln (som jag antar är V1503 Cyg) dividerat med flux för en jämförelsestjärna (vilken?). Men för varje värde längs tidsaxeln tycks finnas två olika y-värden, båda i blått?

Antalet obs-data är i minsta laget för att man ska kunna följa ljusstyrkans variationer. Man vill gärna ha värden vart 10:e dygn eller tätare när det gäller miror (och för kortperiodiska variabler maximalt antal obsar).

Flux ratio skulle också behöva omvandlas till magnitud för att värdena ska kunna jämföras med andra mätvärden.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by AstroFriend »

Lugn lugn Hans,

Har precis bara löst det första problemet, att få upp något överhuvudtaget. Att jag ändå lägger upp datat i så tidigt skede är för att jag tänkte det kunde vara intressant för en del att följa arbetets gång. Ger ju chansen för alla att vara med och jag tycker det är jättebra med tips från dig och andra, är ju lite roligare då.

Datat är månadsbaserat, 44 månader, sedan gick Keplers gyros sönder. Det finns visserligen nyare data men då är det från andra områden.

Tids axeln vid noll är MJD=55062, står längst ned, fast inte uttryckt som Modified Julian Date, det går säkert att ändra fast jag inte hittat det än. Varje punkt blir då +30 MJD med start vid MJD=55062.

Flux i datat från Kepler är kalibrerat i elektroner som detektorn registrerat och flat kalibrerat. Om QE för sensorn är 0.8, dividera flödet i elektroner med 0.8 och få foton flödet under 27 minuter per pixel. Först får man dock subtrahera bort mörkerströmmen som inte verkar vara gjort i detta data, finns uppgift om det i Fitsdatat:

MEANBLCK= 712.0 / [count] FSW mean black level

Update:
Läste på lite mer om sensorn på Keler, den hålls på -85 grader och ahr i princip 0 i mörkerström. Då är värdet ovan mer att se som bias och annan strålning i rymden. Man kan mäta bias i de täckta pixlarna längs kanterna om man vill ta reda på det själv.

BACKAPP = F / background is subtracted
DEADAPP = T / deadtime applied
VIGNAPP = T / vignetting or collimator correction applied
READNOIS= 81.340956 / [electrons] read noise

Tolkar F:et som False att backgrund inte är bortdragit, men dock biasen är bortdragen, svårt att flat kalibrera bilden annars.

Kanske inte riktigt mörkerströmmen, men borde vara nära detta om det inte är för stjärntäta oupplösta fält.

Det skall enkelt gå att få det i magnituder, men då krävs att man refererar till minst en stabil stjärna med känd magnitud, det borde inte vara så svårt att lösa. Men däremot så är ju sensorn utan filter och är känslig för hela spektret och lite till, 420nm till 900nm. För det spektret finns inga magnituder antar jag utan man får ta visuella mv. Möjligen man kan ta magnituden för tre spektra, blå, visuell och IR och få en bättre överensstämmelse.

Att det finns två värden i det blåa är lite mystiskt, möjligen att referenserna inte är stabila stjärnor, men tror det beror på något annat.

Är nog inte så svårt att lösa något av dessa problem, tar bara lite tid att sätta sig in i verktyget.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by Hans Bengtsson »

Ett grundproblem är om data är månadsbaserade. Det är alldeles för dålig upplösning om du ska studera variabler, möjligen med undantag ifall det skulle finnas någon extremt långsam röd variabel i fältet. Men du behöver alltså betydligt tätare data än månadsvärden.

Kepler-data har ju fördelen att vara mycket täta, så att variationer på kort tidsskala ska kunna studeras. Om man tar medelvärden över en hel månad så försvinner poängen med Kepler, enligt mitt sätt att se saken.

Jag hänger inte riktigt med när du skriver "+3 MJD" ... MJD skiljer sig ju från JD med 2400000.5 dygn.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Variabler med AstroImageJ

Post by AstroFriend »

Hej Hans,
Det går bara att få månadsvärden, de är inte medelvärden för en månad utan ett ca 27 minuters värde alldeles då datat laddas ned till jorden. De tätare värdena som tas varje halvtimme sparas inte hela bilden för utan bara de närmaste pixlarna runt de ca 100000 stjärnorna man studerar för exoplaneter. Så man får anpassa sig för att söka variabler där dessa månadsvärden passar in eller ringa till NASA och säga man vill programmera om Kepler, har inte ringt dom än. Problemet är att dataöverföringskapaciteten ligger på max redan nu vid överföringen av data. Som Kajsa Varg sa, man tar vad man haver.

Att ta exoplanetstjärnorna tror jag inte är någon ide, för de har ju valts ut för att de är just stabila så de kan detektera förmörkelsen när planeten passerar framför stjärnan. Där skulle man annars ha 30 minuters upplösning.

Nu har jag kommit en bit längre och det har blivit några framsteg och här får ni gärna hjälpa till.
aij_display.jpg
Här är 3st stjärnor som jag analyserar, T1 till T3, där T1 är variabeln V1503 Cyg. Just den är en långsam röd jätte om jag förstått det rätt, men de kanske är sällsynta?

Stjärnorna C4 till C6 är referenser, till de skulle jag behöva magnituder som bäst passar till spektrumet 420nm till 900nm. Någon som kan få fram det eller någon visuell magnitud på dom? Om det inte finns magnituder till dom kan jag välja andra referenser där magnituderna är kända, kom med förslag.

Med de magnituderna skulle jag kunna få y-axeln i magnitud istället för elektron flöde.
Kepler plo_2t.png
Kepler plo_2t.png (15.97 KiB) Viewed 5001 times
Med detta fick jag också bort dubbelvärdena som störde kurvan så. Jag har ju visserligen läst astrofysik under många år, men hur var det nu med variabler och hur uppkommer en sådan här extra stark topp, är det helt slumpmässigt eller följer det någon periodicitet om man tittar på ett längre tidsintervall?

Datat från Kepler är redan flat kalibrerat men verkar inte vara justerat för mörkerströmmen. Dock har jag i analys programmet get label till Fits datat där ett värde för mörkerströmmen finns lagrat. Borde därmed även vara justerat för detta, annars får man göra sin egen matematiska kalibrering, subtrahera motsvarande värde från alla bilder.

Börjar ju likna något och är ganska lätt när man väl förstått hur analysen är uppbyggd, men fortfarande många smådetaljer att lösa. Kul om man får till magnituden på Y-axeln. Vet ni några mer kända variabler i denna bild så tipsa så gör jag en ny analys där de ingår:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/sci ... stack.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gör en bil pekande på variabeln och ev namn på den. OBS måste väljas ut för att gå att analysera med månadsvärden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;