Variabelupptäckarprojekt

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Präriefoten »

Hej,

Har någon av er fått något svar från VSX angående era inrapporterade resultat?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Den långsiktiga förändringen är ungefär lika stor som pulseringen och förklarar bruset i fasdiagrammet. Det verkar vara en mer komplex stjärna det här och man skulle vilja ha en än längre dataserie.

Jag har rapporterat 2 stjärnor till VSX, men inte fått något svar. VSX administreras av Sebastian Otero nästan på egen hand. Han brukar vara snabb att svara, men kan naturligtvis vara upptagen av annat eller blivit överväldiga av alla nya variabler som rullar in. Jag har sett att en Mariusz Bajer verkar fiska i samma vatten som vi och rapporterat in en massa variabler från ASAS-SN runt norra himmelspoolen.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Ojdå, det var ju inte så jättebra att någon annan kommit på samma tanke. Har du några uppgifter om hur nära himmelspolen han kollar?

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

BEN285 är variabel. Ett utdrag ur kurvan ges nedan.

Edit:
Position borttagen 20171222.

mvh
Hans Bengtsson
BEN285.PNG
BEN285.PNG (20.89 KiB) Viewed 3558 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Ojdå, det var ju inte så jättebra att någon annan kommit på samma tanke. Har du några uppgifter om hur nära himmelspolen han kollar?

mvh
Hans Bengtsson
På VSX söksida finns högst upp "Special searches" och där kan man välja förändringar senaste veckan. Det var där jag såg hans namn när jag klickade på några slumpmässiga stjärnor. Det är MYCKET ändringar som görs i databasen, mest uppdateringar från olika surveys. Snabblänk till denna sökning: https://www.aavso.org/vsx/index.php?vie ... cial&sid=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Björn »

Martin, jag har rapporterat in de 4 jag upptäckt hittills, men inget svar på någon av dem ännu.
Den första är 6 dagar sedan, så man tycker att det borde komma någon respons snart, men jag antar att det inte är någon idé att räkna med det förrän efter julhelgen tidigast.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Katarina H »

Himla synd om andra börjat gräva. Men denna tråd skrivs ju inför öppen ridå (Jupiter-proj-tråden var ju låst, kan man låsa denna tråd så den inte blir allmän?), och det där med periodanalys-scriptet i VSTAR skrevs ju också om på ett forum som också var på engelska om jag inte minns fel. Men sånt är livet.. Jag vet inte om jag hinner igenom min batch ens, pga dåligt nätuppkoppling som kopplar ned ideligen! VI får se...

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Präriefoten »

Hej Alla,

Ja vi får vänta tålmodigt på att VSX svarar, ingen brådska med det. Faktum att andra letar efter variabler i samma material ar sporrande. Av vad jag sett i våra upptäckter så ligger stjärnorna oftast mellan mag 10 eller 11. Tog mig friheten och kollade ett par mycket svagare stjärnor och hittade en variabel som skiljer sig från de vi brukar se (ska posta datan här i kväll när jag kommer hem). Har väntat med att posta den då jag inte ville snuva någon i projektet på en upptäckt men då den är så mycket svagare så tror jag inte att den finns i våra dataset ännu. Jag förmodar att vi kommer ner till svagare variabler allt eftersom. Forhoppningsvis finns det stjärnor nog till för upptäckter for oss alla :)

Ett sätt att hålla informationen för oss själva kan vara att vi inte postar koordinaterna här utan bara de tilldelade beteckningarna.

På återhörande
Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Det finns en viktig poäng i Katarinas synpunkter!

Jag har nu raderat alla positionsangivelser i mina inlägg och bara behållit det interna namnet som ju inte säger något för utomstående.

Här är en tanke:
Jag har ju en Excel-fil med alla projektets stjärnor. Denna uppdaterar jag varje gång jag har delat ut en batch till någon, på så sätt att de interna stjärnnamnen skrivs in. Det är inte mycket extra besvär för mig att efter varje uppdatering mejla den filen till alla deltagare i projektet.

På så sätt behöver vi aldrig skylta på nätet med upptäckter som gjorts men ännu inte inrapporterats till VSX, samtidigt som alla deltagare snabbt kan kolla positionen i den fil som sänts ut, och vid behov hjälpa till med periodanalys osv.

När en upptäckt väl rapporterats till VSX borde vi inte behöva hemlighålla något, även om den ännu inte kommit in i VSX? Då borde väl upptäckten vara säkrad?

Vad tror ni om det?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Katarina H »

@Hans. Det låter ju helt genialiskt!! Jag ar ju redan skickat in HOK045 till VSX (ej fått svar, säger till så fort jag hör något, tror jag skickade in först) men jag raderade positionsangivelsen ändå i denna tråd.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Katarina H »

Kandidat: HOK008 (Har mailat filen till Thomas)
HOK008.jpg
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Björn »

För de som redan är rapporterade till VSX finns väl ingen egentlig anledning att ta bort positions-angivelser även om de inte har godkänts ännu?
Hur som helst så tycker jag att din idé är bra, Hans - det räcker ju med våra interna beteckningar här.
Hoppas bara att det inte blir för mycket jobb för Thomas med alla fas-diagram-analyser.

Jag har nu hittat min 5:e kandidat, KAR137.
mag vs. HJD.png
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

För sådant som redan är rapporterat till VSX ska det inte finnas någon anledning att vara hemlig. Först till kvarn måste gälla i det sammanhanget, Otero ser ju vem som rapporterat en stjärna först.

Jag är kanske den ende som inte VSX-rapporterat ännu, jag får ge mig på det inom kort.

Men innan VSX-rapportering skett bör vi i fortsättningen bara ge internnamnet till allmänt påseende i forumet, tycker jag. Och givetvis kurvor och analyser osv. Men position eller allmänt känt ID ges via mejl eller PM, eller genom att jag helt enkelt skickar uppdaterade versioner av Stora Filen till deltagarna, där kan alla inblandade identifiera internnamnen.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Katarina H »

HOK011 är liksom lite "hackig" under ungefär en tredjedel av kurvan. Vet inte vad man ska säga om den. Om det är en med kort period eller om det är ingenting?
HOK011.jpg
Edit: och lite samma sågtandsutseende på HOK014, under samma period tror jag (första tredjedelen). "Naturlig" variation??
HOK014.jpg
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Här är fasdiagram för HOK008. Verkara vara ett typexempel på de vi hittat mest. Element 2457031 + 32,03 * E med en andra period på 48,66 (1.52 * P1). Typen ligger på gränsen mellan SRB och SRS, men får väl preliminärt vara SRB då perioden är över 30 dygn.

Det kan bli lite si och så med periodanalyserna för min del över jul då jag ska vara på några olika ställen under helgen och ägna tid åt andra aktiviteter. Men det går bra att maila era fynd så tittar jag på dem efter hand.
HOK008_phase.jpg
HOK008_phase.jpg (100.51 KiB) Viewed 3484 times
Thomas Karlsson