Variabelupptäckarprojekt

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Jag funderar på om variabelsektionen möjligen ska starta ett litet variabelupptäckarprojekt genom det som på engelska brukar kallas "data mining".

Min tanke är att vi enligt vissa kriterier plockar ut stjärnor från Tycho-2-katalogen och kollar i ASAS-SN om man där ser någon variabilitet. För att maximera sannolikheten bör vi titta endast på röda stjärnor, dvs stjärnor med stort färgindex BT-VT, och det kan nog vara lämpligt att begränsa VT-magnituden till ungefär 9.00 (eller 10.00?) och svagare.

Att sammanställa en sådan lista bör vara enkelt i Excel med dess sorteringsfunktioner. Via hemsidan för ASAS-SN skriver man in RA och DE och hämtar hem obsarna, stjärna för stjärna. Man lägger in dessa i Excel och ritar ett diagram med bättre upplösning än vad man får via den direkta plottningsfunktionen på den sidan. Om kurvan visar en tydlig variabilitet får vi gå vidare med Peranso etc. Givetvis måste man också kolla så stjärnan inte tidigare är känd som variabel, men det är en enkel match.

Om det finns något intresse för ett sådant litet projekt så kan jag ta på mig uppgiften att "dela ut" listor med säg 100 stjärnor åt gången till deltagarna. Lämpligen skickar jag då Excel-fil med dessa 100 till undersökaren. Det är viktigt att det inte görs dubbelarbete.

Ungefär så. Jag har inte tänkt igenom saken närmare men vill sondera terrängen med detta inlägg. Det är roligt att upptäcka egna variabler som ingen tidigare känt till!

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt?

Post by Katarina H »

Jag är intresserad!!! Har plottat lite i det här ASAS-SN men det går väldigt trögt (har bara 3G och det kopplar ofta ned) men det är möjligt man kan klicka iväg några plottningar på lunchrasten. Emellertid går det inte att installera program (periodaanalysprogram tex) på jobbdatorn. Men det kan man ju ha hemma. Och excel finns bara på jobbdatorn. Men kanske kan hanka mig fram och delta i detta ROLIGA projekt och iaf göra några stycken.... om det blir nåt!!! Är mycket intresserad!!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt?

Post by Hans Bengtsson »

Mycket bra!

Precis som du skriver kan det ta tid att ladda hem obsar från ASAS-SN. Dessutom måste man visa att man inte är en robot och klicka på de bilder där det finns en äldre dam med hund eller något sådant. Vad gör man om bara hunden syns men inte damen?

Det brukar ta ett antal minuter att plocka hem obsarna för en stjärna. Idag testade jag med ett par stjärnor, det handlade om 5-10 minuter för de senaste 1500 dygnen (vilket tycktes vara en lämplig tidsperiod) så visst tålamod krävs. Och grafen som plottas får för dålig upplösning (svårt att skilja på variabilitet och spridning) så man behöver ladda hem till Excel och rita graf där. Det hela illustreras väl när man jämför de två diagrammen (se annan tråd) för den av Thomas K nyss upptäckta variabla stjärnan.

Något periodanalysprogram behöver man inte ha själv. Det fixas inom sektionens ramar när upptäckaren genom att kolla kurvan konstaterat att stjärnan ser ut att vara variabel. Men utan Excel eller annat program av den typen blir det förstås besvärligt.

Min gissning är att man i genomsnitt behöver kolla några hundra stjärnor innan man hittar en egen variabel, förutsatt att man valt ut studiematerialet på ungefär det vis som jag skisserat ovan. Visserligen är i stort sett alla röda jättar variabla, men det gäller ju också att variabiliteten är så stor att den tydligt framgår under ett 1500 dygn långt intervall. De flesta varierar bara ganska obetydligt och under långa tidsperspektiv, sådana variabler hittar vi inte med denna metod.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt?

Post by Björn »

Det här låter kul, jag är gärna med och tittar på detta.
Skulle vara väldigt kul att bli upptäckare av en tidigare okänd variabel stjärna :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt?

Post by Katarina H »

Fixat Excel! Hittade en gammal fin CD-skiva med Office 2000 i källaren. Sånt man installerar offline och knappar in en kod. Jippie! När startar projektet? :D

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt?

Post by Hans Bengtsson »

Vi kan köra igång nästa vecka. Skicka PM via Astronet eller meddela på annat sätt mejladress dit jag kan skicka första Excel-filen med 100 stjärnor.

Varje stjärna kommer att få ett unikt internt namn av typen HOK001, HOK002, osv. Dessutom givetvis RA, DE, BT-magnitud, VT-magnitud, färgindex BT-VT. Kanske också Tycho-2-namnet om det är till hjälp?

Resultat och tips kan vi lämpligen rapportera i innevarande tråd, gärna så löpande som möjligt. Detaljer om olika saker kommer säkert att utkristallisera sig efterhand.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelupptäckarprojekt?

Post by Präriefoten »

Hej Hans,

Det låter spännande. Det vore också bra om vi kunde ha visualisera inkommande resultat sa att alla deltagande kunde se hur projektet och resultaten fortskrider. Finns det möjlighet att publicera eventuella upptäckter från projektet i en gemensam artikel?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Jag tror det kan vara smart att i första hand titta på stjärnor norr om deklination +28 grader. För föregångaren till ASAS-SN som hette ASAS-3 och var aktiv 2000-2009 täckte hela södra stjärbhimmeln och upp till +28. Det finns många som redan letat efter variabler i materialet från ASAS-3 så de finaste godbitarna där är nog upptäckta.

Att det tar tid att använda ASAS-SN beror på att det inte finns en färdig databas över stjärnorna, utan sidan går igenom alla bilder som tagits och gör en mätning på angivna koordinater när man gör sin beställning. Sidan kan vara hårt belastad, jag har ibland märkt att det tar extra lång tid eller att man inte kommer in över huvud taget.

Det är synd att det inte verkar gå att nå NSVS-sidan längre, för den var ett bra komplement till ASAS-SN. Den var aktiv 1999-2000 och gjorde att man kunde få en lite längre tidslinje för stjärnorna.

Jag läser på ASAS-SN:s sida också att de observerar stjärnor mellan magnitud 9 och 17. Så ljusare stjärnor än så bör också undvikas.

Bra om du får igång Excel Katarina. Excel eller annat kalkylprogram är mycket användbart och man kan exportera direkt från ASAS-SN till en Excel-fil. Det man får tänka på är att ersätta punkt med komma (om man har svenska nationella inställningar i datorn) när man hämtat hem en datafil för att göra diagram.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Detta har hänt:

Jag har sammanställt en Excel-fil med 11986 Tycho-2-stjärnor norr om deklination +66 grader (J2000.0) som alla har det gemensamt att VT = 10.0 eller svagare och färgindexet (BT-VT) är +1.5 eller större.

Från denna fil har jag valt ut de 100 första stjärnorna (räknat efter rektascension) till HOK (interna stjärnnamn HOK001-HOK100), och stjärnorna 101-200 till JOM (interna stjärnnamn JOM001-JOM100) , som båda har meddelat att de vill delta och som har gett mig mejladress. Filerna har skickats till dem.

Jag testade idag att ladda hem data för en av stjärnorna, det tog närmare 20 minuter. Så det gäller att ha tålamod! Å andra sidan: den knöliga åtkomsten betyder att sannolikheten, sett stjärna för stjärna, ökar för att hitta variabilitet som inte redan är känd! Det finns inte så många som orkar kolla när det inte går att göra snabbt och automatiskt.

Först ska man definitivt titta så att stjärnan inte redan är känd som variabel. Ett av de snabbaste sätten är att gå till AAVSO VSP:

https://aavso.org/apps/vsp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Man skriver in RA och DE för stjärnan, väljer ett litet utsnitt (t.ex. 5x5 bågminuter) och för säkerhets skull en ganska ljussvag gränsmagnitud (t.ex. 15 eller 20). Viktigt: "What other variables should be marked?", där måste man kryssa i "All". Sedan "Plot chart". Om stjärnan saknar namn på kartan man får upp, då är den inte känd som variabel och man kan gå vidare med nedladdning från ASAS-SN.

ASAS-SN laddar man hem härifrån:

https://asas-sn.osu.edu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är lämpligt att välja senaste 1500 dygnen. Och man måste visa att man inte är en robot genom att klicka på reCAPTCHA och följa instruktioner. När man fått hem data så lägger man in dessa i Excel, man kan där också behöva sortera i kolumnerna för att plocka bort värden som "99.9". Om man har datorn inställd på kommatecken som decimalavskiljare så ersätter man punkt med komma. Om man har datorn inställd på punkt som decimalavskiljare så kan man ändå behöva göra en ersättning, nämligen genom att byta ut punkt mot punkt (vilket kan låta konstigt, men det funkar).

Rita sedan kurva med god upplösning och se hur den ser ut.

Vi får återkomma med ytterligare info i denna tråd.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Björn »

Hans, jag har också sagt att jag vill vara med, och också PM:at dig min mail adress.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Hej Björn, vad roligt!

Men jag kan inte se något PM från dig, testa en gång till.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Hans, jag kan också var med och leta, så skicka en batch stjärnor till mig också.
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Björn »

Den här PM-funktionen verkar ju vara mer än lovligt korkad.
Jag har skickat dej ett meddelande, men det ligger fortfarande i utkorgen och inte i skickat-korgen trots att jag tryckt på skicka.
Min mail adress är: bk.sweden'snabel-a'telia.com
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Hej Björn!

Nu har jag fått ditt PM och jag har just skickat en fil med 100 stjärnor till dig. Lycka till!

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by wilt »

Skicka gärna över en uppsättning till mig också.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA