Variabelupptäckarprojekt

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Björn »

Grattis, Martin!

Den roligaste delen av det här projektet var ändå samarbetet mellan oss variabel-nissar, så kul att vi fick in ett gäng nya variabler till slut :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Katarina H »

Som vi väntat! GRATTIS Martin! Jag och familjen har följt flödet i VSX uppdateringar och när jag i morse såg att din TYC-stjärna kommit upp blev vi jätteglada. Vi glädjs med dig!!! Vilken go känsla! Noterade att han godkänt en till TYC-stjärna samma fredagkväll och det var Mariuzs Bajers.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Präriefoten »

Hej,

Det var på håret att den kom igenom. Samtidigt som vi började hitta variablerna så drog det ihop sig på jobbet rätt rejält och jag hade varken tid och ork att svara på mail konversation och göra de ändringar som krävdes. Men jag gav mig inte och fortsatte trots att tiden var knapp. Det blir intressant att se till vilken magnitud ASAS-SN gruppens inlagda variabler kommer sträcka sig.

Klara nätter
Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Ber att få gratulera!

Denna lista över svenska variabelupptäckare tror jag är komplett:

Yrkesastronomer:
Nils Dunér
Karl Bohlin
Ingemar Lundström och Björn Stenholm
Gunnar Welin

Amatörastronomer:
Nils Tamm
Elis Dahlgren
Lennart Dahlmark
Roger Persson
Katarina Holmquist
Gregor Duszanowicz
Hans-Göran Lindberg
Björn Karlsson
Tomas Wikander
Thomas Karlsson
Martin Johansson
Hans Bengtsson

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by DHEB »

Gratulerar er alla! Bra gjort! :good:
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

En intressant sak är den kontaminering som drabbar ASAS-SN-data, av naturliga skäl främst i stjärntäta områden. Det beror förstås på att kameralinser och inte teleskop har använts, och visar att mätningar med teleskop är fortsatt nödvändiga och inte alls har spelat ut sin roll, även om det skulle gälla relativt starka stjärnor.

Jag insåg detta till fullo i förra veckan när jag hämtade hem ASAS-SN för Bn V25, en variabel jag upptäckte 1999. Periodiciteten blev mycket tydlig, och Thomas K bestämde periodlängden i Peranso. Men minima såg aningen flatbottnade ut, vilket är ett vanligt tecken på kontaminering. Närmaste ljusa stjärna ligger nästan 0.3 bågminuter från variabeln. Kunde den vara inblandad? Ja, när jag hämtade data för denna konstanta stjärna så dök exakt samma kurvmönster upp, med samma period. Men med mycket mindre amplitud än när jag hämtat data för Bn V25. Förminskningen av amplitud blir extra påtaglig eftersom det i detta fall (data för den konstanta stjärnan) råkar bli ytterligare en ljus stjärna inblandad.

Det hela blir ganska komplext att tolka. Kontamineringen ger alltså olika resultat vad gäller amplitud beroende på om man centrerar variabeln eller den konstanta ljusa stjärnan. Det spelar ingen roll för periodbestämningen, men däremot kan det ha betydelse för klassifikationen och givetvis när man vill ge en korrekt kurva för variabeln. En titt på DSS-bilderna antyder att Bn V25 kan bli avsevärt svagare vid minimum än vad de kontaminerade dataserierna från ASAS-SN visar. DSS-bilderna pekar på mira, ASAS-SN pekar på SRA.

Detta är alltså något att tänka på vid analys av ASAS-SN-data. Det positiva är förstås att de många mätningar som görs inom variabelsektionen på många sätt utklassar ASAS-SN kvalitetsmässigt!

Edit:
Ett möjligt sätt att isolera ASAS-SN-data för variabeln borde kunna vara att hämta data för en punkt som inte är identisk med variabelns position, men som ligger på ett sådant sätt att endast variabeln finns inom den cirkel som mätningen avser. Ska testa det!

Edit 2:
Nu har jag testat (i mobilen). Och metoden att ändra koordinaterna en smula visade sig fungera förträffligt! Nu kom bara Bn V25 med i mätningen, och man ser att detta är en mira som visuellt varierar ca 13.1-16.1.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Vi hade ju ett liknande fall för några år sedan med NSV 13904, se denna tråd. Den misstänkta variabeln NSV 13904 ligger i samma fält som V673 Cyg, en av de 50 bortglömda mirorna, och var därför väl observerad av oss. I VSX var den klassad som en cepheid med samma period som VZ Cyg som också ligger i närheten, men från våra mätningar kunde vi inte se någon variation alls hos NSV 13904. Det visade sig att det var kontaminering från VZ Cyg i de data från SuperWASP man använt i analysen. Detta ändrades snabbt i VSX efter påpekande från oss.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Katarina H »

Jag ber att få gratulera Thomas Karlsson för ytterligare en upptäckt variabel som godkändes sent igår; TYC 4496 - 1992 - 1.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

He he, det är här man får reda på nyheterna först. Tack Katarina, jag hade inte sett detta innan. Detta var den sista stjärnan av de jag skickat in. Har KTS097 kvar som inte är rapporterad.

Inspirerad av Hans upptäckter runt Bn V25 och det tidigare fallet jag skrev om ovan, tänkte jag att det säkert finns flera liknande fall i VSX. Om jag får tid ska jag försöka titta på det mer. Jag har börjat med att hämta hem en egen kopia av VSX att labba med. Testade att söka upp alla fall där det finns två variabler inom 2 bågminuter och där den ena har en period som är +/- 2% från den andra. Hittade över 3000 såna stjärnor... :geek: Det hela kändes plötsligt övermäktigt. Men jag kanske ska titta på några utvalda fall. Hittade t.ex AI Crt/NSV 5200 där AI Crt var variabeln och NSV 5200 konstant. Detta är nu rättat av Sebastian Otero.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Katarina H »

@Thomas: Det låter ju helt otroligt!!! Kul att du kunde hjälpa Otero. Undrar om han också inser mängden infon i det. Blev det många vändor med din senaste stjärna? Nålsögat känns ju som det minskat. Men han godkände iaf din stjärna...på minuten 2 timmar efter han la upp att NSV 5200 inte är en variabel.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Björn »

Grattis Thomas, och bra jobbat!

Min sista variabel (KAR137) håller på att manglas av Otero just nu, så det borde inte dröja alltför länge innan den är godkänd.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Jag fick den senaste stjärnan godkänd direkt, men den har legat på vänt i över en vecka.
Problemet med dubletter skriver Otero är känt och något de har jobbat med. De var intresserade av hjälp med detta. Jag fick en lista av honom på 318 misstänkta dubletter som de redan hade koll på men inte hunnit åtgärda än. Så jag kan kolla mot den listan och inte jobba dubbelt.
Thomas Karlsson
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Präriefoten »

Hej,

Är det någon av ev som vet vilka variabler ASAS-SN grupper har lagt in i VSX? Jag undrar för att förstå hur luskammat deras data är efter importen.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Björn »

Nu är även min sista variabel godkänd (KAR137) och det primära namnet på den blev SAO 322 istället för den TYC identitet jag valde först.
Skönt att ha alla 5 igenom nåls-ögat nu.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Grattis Björn!
Vad jag har sett är det hittills ett 100-tal GCAS-stjärnor som kommit in i VSX från ASAS-SN gruppen. Kanske går man efter typ och har börjat med en av de minsta grupperna.
Thomas Karlsson