Pulserande variabla stjärnor på bild?

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Magnus Nyborg »

Hans Bengtsson wrote:Det är i allra högsta grad relevant att direkt felaktig information, som att Betelgeuse inte skulle pulsera, korrigeras. Ungefär som om någon skulle hävda att Jupiter inte är en planet eller något sådant. Astronet ska ju bland mycket annat funka som ett sorts lärosäte för amatörastronomer. Elementära fakta ska vara riktiga och korrekta.

Mvh
Hans Bengtsson
Men Martin's fråga berörde ett specifikt fenomen, och jag försöker hjälpa honom nå klarhet i den frågan (och mig själv), och i det sammanhanget är ditt raljerande irrelevant.

Om du vill så kan vi diskutera Standard Stellar Modell och forskningsresultat, inklusive alla de delar du nu utelämnat, i en separat tråd. Betelgeuse ljusstyrka är inte pulserande (oregelbunden/halvregelbunden utan fastlagt period), dess starkt konvektiva yttre har enorma cellstorlekar, och dessa sväller och krymper och orsakar dessa oregelbundna ljusvariationer. Cellerna observerades redan på 70-talet med Speccle-interferometri, senare av Hubble-teleskopet och kommer framöver garanterat observeras många gånger till med bättre upplösning och slutsatser.

Fysiskt så är nästan alla stjärnor pulserande om de har ett konvektivt yttre (som Betelgeuse), inklusive Solen och alla stjärnor lättare än Solen (ZAMS-mass <= Msun), röda jättar, röda superjättar, LBV-er mm mm. Många av de stjärnor som har konvektiva yttre har små och snabbt föränderliga celler, som tex Solen, och därför väldigt liten/omärkbar ljusstyrke-variation. Men om du vill diskutera detta vidare så skapar du en tråd för detta och slutar försöka ta över Martin's tråd...

mvh,
Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Martin F »

Tack Magnus, kände just att det blivit lite urspårat från vad jag frågat om :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Hans Bengtsson »

OK.

Jag har engagerat mig i denna tråd genom att försöka förklara att de två egenskaperna som nämns i rubriken, nämligen pulsation och variabilitet, inte är anledningen till att du får bilder av stjärnor som ser udda ut. Det är istället färgen som ger detta välbekanta utseende.

Jag har dessutom hämtat hem alla AAVSO-obsar för de två stjärnor som du plåtat. Dessa har jag analyserat med löpande medelvärdesbildning i Excel och sedan presenterat kurvor för åren 2000-2010. Samt dragit slutsatsen att W Cyg lämpar sig bra för visuella skattningar medan V1339 Cyg är mera tveksam.

Rådet som gavs att du skulle testa icke-pulserande röda stjärnor förstod jag ingenting av, eftersom eventuell pulsation inte har med saken att göra.

Vidare har jag berättat lite om Betelgeuse och dess interferometriska historia, med anledning av att den stjärnan kom på tapeten. Det tvärsäkra uttalandet att Betelgeuse inte är någon pulserande stjärna motsatte jag mig, eftersom den är en pulserande variabel även år 2017, även enligt den modernaste litteratur och enligt föredrag hållna i år. Jag har hängt med hyggligt när det gäller Betelgeuse och läst, eller åtminstone skummat igenom, kanske ett 50-tal artiklar om stjärnan under senare år. Att pulsationerna sker asymmetriskt och att det finns stora konvektionsceller hindrar inte att stjärnan är en pulserande variabel.

Men nästa gång får jag väl försöka hålla mig mera till ämnet så jag inte kidnappar tråden!

Mvh
Hans Bengtsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Martin F »

Hans Bengtsson wrote:OK.

Jag har engagerat mig i denna tråd genom att försöka förklara att de två egenskaperna som nämns i rubriken, nämligen pulsation och variabilitet, inte är anledningen till att du får bilder av stjärnor som ser udda ut. Det är istället färgen som ger detta välbekanta utseende.

Jag har dessutom hämtat hem alla AAVSO-obsar för de två stjärnor som du plåtat. Dessa har jag analyserat med löpande medelvärdesbildning i Excel och sedan presenterat kurvor för åren 2000-2010. Samt dragit slutsatsen att W Cyg lämpar sig bra för visuella skattningar medan V1339 Cyg är mera tveksam.

Rådet som gavs att du skulle testa icke-pulserande röda stjärnor förstod jag ingenting av, eftersom eventuell pulsation inte har med saken att göra.

Vidare har jag berättat lite om Betelgeuse och dess interferometriska historia, med anledning av att den stjärnan kom på tapeten. Det tvärsäkra uttalandet att Betelgeuse inte är någon pulserande stjärna motsatte jag mig, eftersom den är en pulserande variabel även år 2017, även enligt den modernaste litteratur och enligt föredrag hållna i år. Jag har hängt med hyggligt när det gäller Betelgeuse och läst, eller åtminstone skummat igenom, kanske ett 50-tal artiklar om stjärnan under senare år. Att pulsationerna sker asymmetriskt och att det finns stora konvektionsceller hindrar inte att stjärnan är en pulserande variabel.

Men nästa gång får jag väl försöka hålla mig mera till ämnet så jag inte kidnappar tråden!

Mvh
Hans Bengtsson
Hans, absolut ingen fara. Jag uppskattar den enorma kunskap som finns på detta forum, det är bara det att diskussionen väldigt snabbt försvann över huvudet på mig med mina ytterst begränsade astronomikunskaper. Jag är först och främst fotograf, inte astronom. Jag hade helt enkelt svårt att förstå diskussionen som drog igång och kunde inte se svaret på min fråga i den. Jag trodde att det var just pulsation som gav fenomenet eftersom jag inte såg det på någon av de andra (icke pulserande) stjärnorna. Jag ska följa råden och försöka med lite fler röda stjärnor, så fort vädret tillåter.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by hansg »

En orsak till ditt Stjärn "fenomen" är att dina stjärnor ligger i ett stort stoft område
Namnlös kopiera.jpg
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Magnus Nyborg »

Hans Bengtsson wrote:OK.

Jag har engagerat mig i denna tråd genom att försöka förklara att de två egenskaperna som nämns i rubriken, nämligen pulsation och variabilitet, inte är anledningen till att du får bilder av stjärnor som ser udda ut. Det är istället färgen som ger detta välbekanta utseende.

Jag har dessutom hämtat hem alla AAVSO-obsar för de två stjärnor som du plåtat. Dessa har jag analyserat med löpande medelvärdesbildning i Excel och sedan presenterat kurvor för åren 2000-2010. Samt dragit slutsatsen att W Cyg lämpar sig bra för visuella skattningar medan V1339 Cyg är mera tveksam.

Rådet som gavs att du skulle testa icke-pulserande röda stjärnor förstod jag ingenting av, eftersom eventuell pulsation inte har med saken att göra.

Vidare har jag berättat lite om Betelgeuse och dess interferometriska historia, med anledning av att den stjärnan kom på tapeten. Det tvärsäkra uttalandet att Betelgeuse inte är någon pulserande stjärna motsatte jag mig, eftersom den är en pulserande variabel även år 2017, även enligt den modernaste litteratur och enligt föredrag hållna i år. Jag har hängt med hyggligt när det gäller Betelgeuse och läst, eller åtminstone skummat igenom, kanske ett 50-tal artiklar om stjärnan under senare år. Att pulsationerna sker asymmetriskt och att det finns stora konvektionsceller hindrar inte att stjärnan är en pulserande variabel.

Men nästa gång får jag väl försöka hålla mig mera till ämnet så jag inte kidnappar tråden!

Mvh
Hans Bengtsson
Hans,

Låt oss se om du håller med om följande:
1. Kan man bevisa ett negativ, exempelvis att ett fenomen _inte_ beror på pulserande stjärnor? Ditt svar bör vara Nej.
2. Kan man mha Betelgeuse, ett ir-spärr filter, och eventuellt ett ir-pass filter, och mina instruktioner, övertyga sig om huruvida effekten är instrumentell (reflektioner i ir)? Svaret bör här vara ja, vid positivt utfall.
3. Är .1 & .2 uteslutande? Ja. om .2 utfaller positivt. Och misstanken är redan att det utfaller positivt, fenomenet förklarat.
3. Har det då någon betydelse huruvida Betelgeuse är pulserande, Röd superjätte? Svaret bör vara nej.
4. Har någon här sagt att Jupiter inte är en planet?????? Svaret är ett rungande nej, hur i hela fridens namn kom du på att ta upp denna irrelevanta punkt?
5. Har Betelgeuse en pulserande ljusstyrka? Svaret är nej, ljusvariationerna är oregelbundna, åtminstone hittills så långt noggranna observationer har gjorts..
6. Beror Betelgeuse ljusstyrka på pulsationer i dess yttre atmosfär. Det kan man definitivt anse.

Är det någon punkt här du inte håller med om?

Hur långt man sedan skall gå att testa sedan en annan fråga. Man kan:
a. Nöja sig med att konstatera om effekten dyker upp på alla stjärnor med mycket ir. Gör den det så stärks åtminstone misstanken att det är en rent instrumentell effekt och inte kopplat till något specifikt fysiskt fenomen.
b. Man kan ta det ett steg vidare och använda filter för att eliminera vissa möjligheter. Betelgeuse duger som test, oavsett status.

Sen finns det alltid en möjlighet man missat något.

mvh,
Magnus