Pulserande variabla stjärnor på bild?

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Martin F »

Hej!

När jag granskade en bild jag tagit häromdagen såg jag två stjärnor som såg märkliga ut i bilden. Vid kontroll i Stellarium visade det sig att bägge två är pulserande variabla stjärnor. Brukar dessa se annorlund ut på bild? Se bifogat exempel, de har liksom en ring runt sig. I den bifogade bilden är det W Cyg som syns uppe till vänster och den mer normala nedanför till höger är p Cyg (vet att det inte ska vara p, jag hittade inte rätt tecken) :).
Attachments
pulserande.JPG
pulserande.JPG (67.4 KiB) Viewed 5524 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Hans Bengtsson »

Diffraktionsmönstrets utseende är beroende av bl.a. våglängden. Det som utmärker W Cyg på bilden är att den är rejält röd och därmed får ett annat diffraktionsmönster än övriga stjärnor.

Den andra mycket starka stjärnan på bilden är Rho Cyg (den grekiska gemena bokstaven rho påminner något om p). Men den är inte känd som variabel. Så jag vet inte riktigt vilken annan variabel (förutom W Cyg) som du tänker på.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by ThomasK »

Rho Cyg finns med i VSX som en misstänkt RS CVn-stjärna med mycket liten amplitud, mag 3.99-4.02. Ringen runt W Cyg är nog den Hans föreslår i kombination med att den är mycket starkare än övriga stjärnor på bilden. I SVO finns 548 observationer av W Cyg 1890-2017. Variationen ligger mellan 5.1 till 7.2 med perioden 132.6 (från datan i SVO)
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Hans Bengtsson »

Aha! Men man får ingen träff på Rho Cyg om man går till AAVSOs startsida, och under "Pick a Star" skriver in Rho Cyg och därefter trycker "Search VSX". Mysko. Men jag fick också träff genom en annan ingång till VSX.

Det är nog så att man via "Pick a Star" bara kan använda stjärnans primära namn (som i detta fall är en NSV-beteckning)?

Mvh
Hans Bengtsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Martin F »

Förlåt, jag var lite otydlig. I bifogad bild var det bara en pulserande variabel. Den andra jag hittade (i min obeskurna bild, som jag ej lagt upp) var V1339 Cyg, såg jag i Stellarium.

Bifogar större utsnitt här, där den senare syns högre upp.

Bägge dessa utsnitt är i 100% crop, från en mycket större bild. Tagen med APS-C-sensor och Samyang 135mm f/2.
pulserande_2.JPG
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Hans Bengtsson »

V1339 Cyg är precis som W Cyg en röd pulserande jätte med spektrum kring M4. Om dessa två stjärnor är ungefär lika ljusa på en bild så bör de ha likartade diffraktionsringar.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Hans Bengtsson »

Den visuella ljuskurvan under åren 2010-2017 för W Cyg och V1339 Cyg framgår av diagrammen nedan. Jag har där hämtat hem AAVSO-data som jag sedan behandlat i Excel. Endast visuella skattningar (inte V-mätningar) har nyttjats.

Man ser att W Cyg har variationer som mycket väl lämpar sig för visuella skattningar. Det är mera tveksamt när det gäller V1339 Cyg.

mvh
Hans Bengtsson
W Cyg AAVSO.PNG
W Cyg AAVSO.PNG (38.93 KiB) Viewed 5471 times
V1339 Cyg AAVSO.PNG
V1339 Cyg AAVSO.PNG (28.86 KiB) Viewed 5471 times
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Magnus Nyborg »

Hej Martin,

Bilderna visar sannolikt på dubbla reflexer i kameran. Vanligt är exempelvis att chippet reflekterar liten del och täckglaset sedan reflekterar en liten del av reflexen tillbaka mot chippet. Effekten bilr en ofokuserad cirkel/donut (längre färdväg för reflexen är ursprunget).

Framförallt med olika interferensfilter (inklusive ir-block, antireflex etc) så blir reflexerna väldigt olika i olika våglängdsområden, jag har själv flera exempel där rött ger en betydligt ljusare donut än blått och utseendet blir precis som i dina bilder.

mvh,
Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Martin F »

Men varför blir det i så fall endast reflexer på de pulserande variablerna? Inga andra starka stjärnor har dessa reflexer.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Magnus Nyborg »

Sannolikt för att dessa är mycket röda/har mycket infrarött. Om så, så skall naturligtvis alla klart röda stjärnor ge mer av denna spök-cirkel-effekt, än blå stjärnor.

Om du använder refraktor och inte ir-block så kan det även vara ofokuserad IR, men det skulle nog ge mer gradvist avtagande cirkel. Cirklarna ser väldigt definierade ut, därför jag lutar åt reflex.

Vilken utrustning använde du här? Teleskop, kamera och ev filter...

mvh,
Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Hans Bengtsson »

W Cyg ser ut såhär i infrarött (från DSS Plate Finder).

mvh
Hans Bengtsson
W Cyg IR.gif
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by hansg »

Det här är en "kul " stjärna http://www.fredda-o-ac.se/KPO/newmiravul.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Peter R »

Det här är en "kul " stjärna http://www.fredda-o-ac.se/KPO/newmiravul.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej h-g,
vad visar animationen?

/*Peter R
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by hansg »

En stjärna som tittar fram då och då till vänster om den stora stjärnan en bit mot kanten, närmast och runt den stora stjärnan syns olka difraktioner pga olika plåtar känsliga för blått och rött, ringen längst ut är en svag bild av omgivande gasskal, minns inte vilken plåt den var tagen med.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Pulserande variabla stjärnor på bild?

Post by Magnus Nyborg »

Magnus Nyborg wrote:Sannolikt för att dessa är mycket röda/har mycket infrarött. Om så, så skall naturligtvis alla klart röda stjärnor ge mer av denna spök-cirkel-effekt, än blå stjärnor.

Om du använder refraktor och inte ir-block så kan det även vara ofokuserad IR, men det skulle nog ge mer gradvist avtagande cirkel. Cirklarna ser väldigt definierade ut, därför jag lutar åt reflex.

Vilken utrustning använde du här? Teleskop, kamera och ev filter...

mvh,
Magnus
Inkluderar här en bild på ngc891 som visar effekten i en av mina kameror
ngc891 20160909 (1080p).jpg
Den rödaktiga donutten upp i övre högra hörnet bredvid stjärnan beror på en reflex från min kamera som studsar två gånger, och med ett MakNewt så blir det naturligtvis även ett hål i reflexen. Reflexen finns på flera andra bilder och är stark i rött, väldigt svag i blått.

mvh,
Magnus