Boktips - variabla stjärnor?

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Boktips - variabla stjärnor?

Post by Katarina H »

Hej!

Någon som har läst denna? Har ni andra boktips? Jag gillar böcker som är grundliga och någorlunda aktuella (typ max 5 år sen utgivning). Engelska är ok. De får gärna vara teoretiska eller observationsinriktade men allra helst både och!
percy.jpg
percy.jpg (42.16 KiB) Viewed 2537 times
I en annan tråd dök detta tipset upp, men den skulle vara "torr" och, i mitt tycke, något dyr.
levy.jpg
levy.jpg (40.66 KiB) Viewed 2537 times
Sedan, även om den inte är nyutgiven, blir man ju nyfiken på denna av Pickering. Är den bra?
pickering.jpg
pickering.jpg (9.8 KiB) Viewed 2537 times

Mvh

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Boktips - variabla stjärnor?

Post by DHEB »

Percy:s är mycket bra. Levy:s också, men har inte läst den upplaga du visar utan första från 1989.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Boktips - variabla stjärnor?

Post by ThomasK »

Jag har Percys bok. Den tar upp variablerna astrofysikalist och har inga kapitel om hur man observerar. Tycker den ligger på en bra nivå, inte alltför teoretisk, men ändå lite över en ren nybörjarbok. En bra referensbok över alla typer av variabla stjärnor. Det man kunde sakna är lite mer historik om stjärnor och observatörer, men det får vi ju levererat av Hans Bengtsson här.

John Percy är också editor av AAVSO:s journal JAAVSO där vi/jag publicerat några artiklar. Han har också kontaktat mig angående min databas över miramaxima och ville ha tillgång till den för ett studentprojekt.
Thomas Karlsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Boktips - variabla stjärnor?

Post by hansg »

Jag har observing Variable stars av Gerry A. Good 270 sidor fin läsning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Boktips - variabla stjärnor?

Post by Hans Bengtsson »

Den bok som fick mig att på riktigt allvar intressera mig för variabler är The Story of Variable Stars. Den är förstås idag helt omodern ... men jag har sett också andra luttrade variabelrävar hävda att det är den bästa bok om variabla stjärnor som någonsin skrivits.

När jag var 15 år fjärrlånade jag den via biblioteket ... flera gånger. Skrev på skrivmaskin ner svensk översättning av (nästan?) alla sidorna. Lärde mig på köpet många engelska ord och uttryck. Men just den boken har jag faktiskt aldrig ägt!

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”